וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה במשתמטות ה"דתיות" יוצאת לדרך

6.12.2009 / 15:42

למרות איומי המפלגות הדתיות ליצור משבר קואליציוני, הממשלה החליטה כי פוקדי צה"ל יהיו מוסמכים לגייס משתמטות, אם יגיעו לידיהם הוכחות שהבת המצהירה אינה מקיימת אורח חיים דתי

הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית נוסחה מקובלת בנוגע למאבק נגד המשתמטות מגיוס לצה"ל, המתחזות לדתיות. על פי הנוסחה, שעליה הסכימו רוב מרכיבי הממשלה, אם יגיעו לפוקד הוכחות שהבת המצהירה אינה מקיימת אורח חיים דתי, הוא יהיה מוסמך לגייסה. הבת תוכל לערער לוועדה בת שני חברים שימנה שר הביטחון. אחד מחברי הוועדה יהיה נציג צה"ל והשני יהיה נציג שימונה על ידי מועצת הרבנות הראשית. רק כששני חברי הוועדה ישוכנעו שהחלטת הפוקד אינה נכונה, הוועדה תוכל לבטל את החלטת הפוקד.

אם יתגלעו חילוקי דעות בין שני חברי הוועדה, הם יצטרכו לנמק את החלטתם וניתן יהיה לערער לבית משפט לעניינים מנהליים. עוד הוחלט כי הצעת החוק תהיה הוראת שעה לשנתיים, כדי לבחון את התנהלות הדברים. גורמים בממשלה אמרו כי הדבר יביא לכך ש"בנות שכאילו מקיימות אורח חיים דתי, לא יוכלו לעשות זאת בלי חשש אמיתי שהפוקד לא יגייס אותן. מצד שני, במנגנון הזה יובטח שלא יתבצעו טעויות כלפי בנות דתיות שאין כוונה לגייסן".

אילוסטרציה. שרון בוקוב
בדרך לפשרה/שרון בוקוב

הממשלה דנה גם בשבוע שעבר בהצעת החוק הקובעת כי המדינה תוכל לבחון את דתיותן של בנות שהצהירו על עצמן כדתיות וקיבלו פטור מהצבא. לפני שבועיים אישרה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ממשלתית, שנועדה להיאבק בהשתמטות של נשים מגיוס לצה"ל מטעמים דתיים. בעקבות האישור, איימה סיעת יהדות התורה בכנסת במשבר קואליציוני, אולם רק לאחר שהשר משולם נהרי (ש"ס) הגיש ערר בנושא, נאלצה הממשלה לקבוע דיון מחודש בנושא.

לפי הצעת החוק, מי שהצהירה על דתיותה ועד גיל 20 חזרה בשאלה, תהיה מחויבת להודיע על כך לצבא על מנת שהוא יוכל לגייסה. אם עד אז יגיעו לידי שלטונות הצבא ראיות על כך שהמצהירה אינה דתיה, יוכל הצבא לגייסה. הסעיף שהצליח להרגיז את החרדים, קובע כי אם לפוקד יש יסוד סביר להניח כי הבת שהצהירה על דתיותה שיקרה, הוא יהיה רשאי לבחון בשנית את הצהרתה. יש לציין כי הצעת החוק אושרה כבר בידי ועדת שרים של הממשלה הקודמת, אולם זו לא עברה בקריאה ראשונה ולכן שבה להחלטת הממשלה הנוכחית.

בשבוע שעבר, לפני הדיון בעניין בממשלה, ח"כ ישראל חסון (קדימה) שלח מכתב לשרים וביקש מהם להתנגד להצעת החוק הממשלתית ולתמוך בהצעת החוק שלו ושל ח"כ משה מטלון (ישראל ביתנו). על פי הצעת החוק של השניים, מלבד הצהרת הדתיות, יצטרכו הבנות להצהיר כי במשך שלוש השנים שקדמו לתצהיר, הן למדו במשך שנתיים לפחות במוסד חינוכי-דתי. הצעת החוק של חסון ומטלון קובעת כי אם אותה בת לא עמדה בתנאי זה, יהיה רשאי הצבא לפטור אותה מהשירות על סמך ראיון אישי.

בעקבות דחיית הדיון בממשלה בשבוע שעבר, גם חסון דחה את הדיון על הצעת החוק הפרטית. היום הוא אומר שהוא מתכוון להגיש את הצעת החוק הפרטית בעקבות התנגדותו להצעת החוק הממשלתית. לדבריו, "מדובר בהחלטה המהווה כניעה לגורמים המשתמטים ואחיזת עיניים כלפי מרבית הציבור הישראלי הנושא בנטל. ממשלת ישראל, משיקולים לא ענייניים, העבירה בחלטתה מסר חינוכי מביש ומסורבל, אשר פוגע בניסיון להילחם בתופעת ההשתמטות".

חסון הוסיף כי "יש לראות בהחלטה זו המשך ישיר למדיניותה המבולבלת של הממשלה בכל התחומים בהם קיים פער עצום בין הצורך, ההצהרה והמעשה. בכוונתי להביא להצבעה כבר ביום ד' הקרוב את הצעת החוק המקורית למאבק בהשתמטות ולשיוייון בנטל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully