וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה בשבוע ההצבעה על החוק הביומטרי

אייל דץ ופנחס וולף

16.11.2009 / 17:04

נתניהו שוב מתקפל? רה"מ נענה לבקשת השר מיכאל איתן לא לקיים הערב הצבעה על החוק להקמת מאגר טביעות אצבע ותמונות פנים של אזרחי המדינה. איתן: "זו הוכחה לכך שדעת הקהל יכולה להשפיע"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: לירז ליבנה)

נדחתה בשבוע ההצבעה על חוק המאגר הביומטרי. בכך נענה ראש הממשלה בנימין נתניהו לבקשת השר מיכאל איתן (ליכוד) לא להביא הערב (שני) את החוק להצבעה במליאת הכנסת. איתן ביקש זאת מראש הממשלה במסגרת פגישה שקיים עמו אחר הצהריים בנוכחות יוזם החוק, חבר הכנסת מאיר שטרית (קדימה). לאחר הדחייה, הטיל נתניהו על מזכיר הממשלה צביקה האוזר לרכז ועדה של שרים וחברי כנסת לצורך גיבוש המלצות לגבי חוק המאגר הביומטרי. ההמלצות יובאו לדיון בסיעת הליכוד ובהנהלת הקואליציה.

בשיחה סגורה התייחס ראש הממשלה לחוק ואמר כי, "יש מתח מובנה בהצעת החוק הביומטרית בין צנעת הפרט בין צרכי הביטחון. לכן ביקשתי ממזכיר הממשלה לרכז דיון רציני ויסודי בימים הקרובים ולהגיש המלצות לגבי סוגיות אלה".

השר איתן בירך על ההחלטה לדחות את ההצבעה בכנסת. "אני מקווה", אמר, "שהדחייה תנוצל לבחינה מחודשת של המהלכים להקמת המאגר הביומטרי השנוי במחלוקת. זו הוכחה שדעת הקהל יכולה להשפיע, ואני מקווה שדחייה זו תאפשר לאזרחי ישראל ליהנות מתעודות זהות ומדרכונים חכמים ללא סיכונים שבהקמת מאגר ביומטרי".

מוקדם יותר, איתן היה דווקא פסימי באשר לסיכוי לטרפד את החוק. בטרם נפגש עם נתניהו, אמר השר לוואלה! חדשות כי לצערו, המסע הציבורי נגד החוק התחיל מאוחר מדי ואין אפשרות להחזיר את הגלגל לאחור. לדבריו, המתנגדים צריכים לפעול כעת לקביעת תקנות שיגבילו את המאגר הביומטרי.

"שוחחתי עם שר הפנים אלי ישי", אמר איתן, "והוא הבטיח לי שהוא ישקול הטלת תקנות שמגבילות את החוק. מדובר בשביב תקווה שעשוי להוביל לכך שבחוק יוכנסו שינויים לטובת הגנת הפרטיות של האזרחים. בכל מקרה, השר אינו מתכוון להתפטר מתפקידו אם החוק יעבור. לדבריו, "אסור להרים ידיים. צריך להמשיך ולהילחם נגד המאגר הביומטרי".

איתן מתח ביקורת גם על אופן קידום הצעת החוק. לדבריו, מאיר שטרית שיזם את החוק בזמן כהונתו כשר הפנים, פעל לקידום החוק במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת המדע. "לא יכול להיות ששר לשעבר יקדם חוקים שקשורים לתחום תפקידו הקודם", אמר איתן. "הרי בחלק מישיבות הוועדה ישב שטרית לבד. מצב כזה לא ייתכן, וצריך למנוע מצבים כאלו בעתיד".

"המאגר יסכן את ביטחון אזרחי ישראל"

גם חבר הכנסת יואל חסון (קדימה) התבטא בגנות החוק ואמר כי "כיו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה קיימתי דיונים בנושא דליפת מידע מסווג ממאגרים של משרד הפנים והמוסד לביטוח לאומי. על אף הממצאים החמורים,המאגר הביומטרי המיועד אינו כולל הגננות מספקות שימנעו זליגה של מידע העלול לפגוע בביטחונם ובפרטיותם של אזרחי ישראל. המאגר אינו נחוץ לביטחון ואפילו שירותי הביטחון הסתייגו מהקמתו בשל סכנותיו הרבות. זהו מאגר מסוכן שמרכז סמכויות וכוח. כמדינה דמוקרטית המכבדת זכויות אדם אסור לנו להחזיק מאגר מסוג זה. כדי להילחם בזיוף תעודות זהות ודרכונים ישנה אופציית תעודות חכמות שמוכחות כאמינות. מאגר ביומטרי הוא מיותר, דליפה ממנו תהיה נזק בלתי הפיך ומסוכן".

לקראת ההצבעה פנה עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח אל ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ברק, שר החוץ ליברמן וראש האופוזיציה לבני, בקריאה למנוע את הקמת מאגר המידע. בפנייתו לראש הממשלה כותב פינצ'וק: "זכויות אדם ודמוקרטיה הן חלק בלתי נפרד משלטון החוק ואינן עולות בקנה אחד עם מאגר ביומטרי ועם שלטון יודע-כול. במדינה דמוקרטית חייב הכוח להיות מוגבל ומבוזר וכך גם המידע האישי שמחזיקה המדינה על אזרחיה. אתה, שעומד בראש תנועה שחוותה בעבר רדיפה ומעקב שלטוני, יודע שלא פעם אך כפסע מפריד בין יעילות לבין עריצות שלטונית."

איגוד האינטרנט הישראלי פנה במכתב לחברי הכנסת בדרישה לעצור את תהליך אישורה של הצעת החוק במתכונתה הנוכחית. לדברי האיגוד "נזקו הצפוי של המאגר המוצע עצום, והוא מהווה סכנה משמעותית לדמוקרטיה במדינת ישראל, לפרטיות אזרחיה ולביטחונם."

המרכז לעצירת חוק המאגר הביומטרי בירך על דחיית ההצבעה על החוק בשבוע. "נוכחנו לדעת שחברי הכנסת לא אטומים לרחשי הלב של הציבור הרחב, ולדעותיהם המלומדות של מומחים ברמה בינלאומית בתחום אבטחת המידע והמשפט, שהזהירו שוב ושוב מסכנות הקמת המאגר הביומטרי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully