וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שב"ס: "כלא אינו מקום ל-35 פליטים קטינים"

אייל דץ ופנחס וולף

12.11.2009 / 16:44

35 ילדים, פליטים שאינם עבריינים ואינם מסוכנים, מוחזקים בכלא גבעון שברמלה. שב"ס: "זה אינו מקום ראוי להם, ואין זה תפקידנו לעסוק ברווחתם". ח"כ הורוביץ: "זה עוול להחזיק ילדים בכלא". משרד הפנים: "כשיוכח שהם אכן קטינים ימונה להם אפוטרופוס לשחרור"

ועדת העובדים הזרים בכנסת סיירה הבוקר (חמישי) בכלא גבעון ברמלה במטרה לבחון את מצב הילדים הזרים הכלואים במתקן. בכלא גבעון מוחזקים כיום 35 קטינים בגילאי 12-18, כאשר רובם המוחלט הגיעו ארצה כפליטים דרך סיני. במסגרת הסיור הדגישו נציגי שירות בתי הסוהר כי בית כלא אינו מקום ראוי להחזקת קטינים שאינם עבריינים ואינם מסוכנים, ואין זה תפקידו של שירות בתי הסוהר לעסוק ברווחתם של ילדים ובטיפול בהם. בסיור נכחו חברי הכנסת יעקב כ"ץ (האיחוד הלאומי) וניצן הורוביץ (מרצ).

הורוביץ אמר בתום הסיור כי "זהו עוול להחזיק ילדים בבתי סוהר, כאשר כל הגורמים המקצועיים תמימי דעים, שזה בשום פנים ואופן לא יכול להיות הפתרון לבעיה". מפקד הכלא הבהיר כי הילדים הללו נמצאים שם כי לא מצליחים למצוא עבורם מקום בפנימיות נוער.

לאחר הסיור בו בחנו חברי הוועדה את תנאי הכליאה של הילדים הוסיף הורוביץ: "מטריד מאוד שילדים נמצאים כאן. עם כל הרצון הטוב של השב"ס, הוא אינו צריך ואינו מסוגל להתמודד עם צורכי חינוך ורווחה של ילדי פליטים או כל ילד אחר. על שירות בתי הסוהר להודיע כי הוא מפסיק לקלוט את הילדים הללו ולהעבירם לטיפול של גורמי החינוך והרווחה". ח"כ הורוביץ קרא לממשלה לאמץ את הצעת החוק שהגיש למניעת מאסר ילדים, ולמצוא לילדים אלו מסגרת הולמת. ממשרד הפנים נמסר כי טרם הצליחו לקבוע את גילם של ילדי העובדים הזרים וברגע שיוכח כי הם אכן קטינים ימונה להם אפוטרופוס לשחרור.

לאחר ביקורו בכלא גבעון ברמלה, אמר יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) לוואלה! חדשות כי "התרשמתי מהטיפול המסור והטוב של שירות בתי הסוהר גם במבוגרים וגם בצעירים, בצורה שאי אפשר לתאר ושאין כמוה בכל העולם. בין הכלואים יש ילדים בני 14-15. כולם יודעים מה יכול להיות אם הילדים שלנו בגילאים האלה יסתובבו ברחובות. הרבה פעמים, הילדים שמגיעים ארצה כדי למצוא עבודה, נופלים לידיהם של אנשים חולים שמנצלים אותם. מתקני הכליאה מגנים עליהם מפני אותם אנשים חולים ובאותם מתקנים הם מקבלים טיפול מצוין".

עוד אמר כץ כי "מלבדם יש גם אנשים בוגרים. רחמיי נכמרו עליהם, אבל צריך לשאול את עצמינו האם יש כאן חוקים או שאין כאן חוקים. אמרתי לעובדים הזרים – 'אתם רציתם להישאר פה, מחר יבוא כולם מסודן ומחוף השנהב ואנחנו נלך לאוגנדה?אנחנו המקום היחיד בעולם המערבי שיש ביטוי של 'מסורבי מטוס'. בכל מקום בעולם מי שמגיע בלי ויזה או שפג תוקפה מועלה על המטוס בכוח. על זה צריך לומר בפרפרזה 'מי שמרחם על האכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים'. אנשים רוצים להשאיר אותם כאן, אבל מה עם המובטלים הישראלים?"

הפגנה נגד גירוש פליטים בתל אביב. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
העובדים הזרים, ילדיהם, ופעילים בהפגנה, נגד הכוונה לכלוא אותם ולגרשם/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

ממוקד הסיוע לעובדים זרים נמסר בתגובה כי "בכל מדינה מתוקנת בעולם כל הקטינים מטופלים על ידי רשויות הרווחה. רק בישראל יש אפליה בין דם לדם - קטינים ישראלים מטופלים על ידי הרווחה, בעוד שהזרים באחריות משרד הפנים. מבחינת משרד הפנים אין הבדל - קטינים או בגירים, פליטי חרב או מהגרים - קודם כל עוצרים ומכניסים לכלא. על משרד הפנים לשחרר את הקטינים הפליטים שכן הם אינם פושעים, לא ניתן לגרשם, והדרך לטפל בהם היא לא באמצעות כליאה. משרד הרווחה צריך להפסיק את האפליה ולדרוש ממשרד הפנים לעצור את האיוולת".

בשבוע שעבר דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק של הורוביץ וח"כים נוספים, לפיה ילדים מתחת לגיל 14 העומדים בפני גירוש מישראל, לא יוחזקו במתקני מעצר וכליאה ואילו קטינים בגילאי 14-18 יוחזקו במעצר לכל היותר ארבעה ימים. מעצרם של הילדים יתבצע תוך שמירה על ביקורת שיפוטית תכופה וזכאות לייצוג על-ידי עורך דין.

בשנים האחרונות החלו להגיע לישראל דרך הגבול עם מצרים קטינים ללא ליווי של מבוגר, רובם ככולם ממדינות אפריקה השונות. על פי אמנות בינלאומיות עליהן חתומה ישראל מקומם של קטינים אינו בבתי כלא והחזרתם חייבת להיעשות בתיאום עם רשויות מדינת המוצא. על פי דו"ח שפרסם השבוע "המוקד לסיוע לעובדים זרים", העניק המוקד בשנים האחרונות סיוע משפטי והומניטרי ל-196 קטינים ששהו במעצר.

בעקבות פניית המוקד לסיוע לעובדים זרים, החליטה המדינה להקים מתקן כליאה מיוחד לאותם קטינים, ולהפריד אותם ממבוגרים השוהים במעצר. כמו כן, בעקבות עתירה שהגיש המוקד שונתה השיטה הרפואית שבה משתמש המדינה על מנת לקבוע את גיל הקטין.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully