וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ מפתיע: "אסור לבטל את היטל הבצורת"

פנחס וולף

11.11.2009 / 11:35

שר האוצר יצא באופן נדיר בוועדת הכספים של הכנסת נגד עמדת ראש הממשלה ואמר כי יש להימנע משיקולי פופולריות. "סופסוף עושים משהו אמיתי לבעיות במשק המים"

גדעון צנטנר

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

שר האוצר יובל שטייניץ יצא באופן נדיר נגד עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו שהודיע אמש על הכוונה להקפיא החל מינואר את מס הבצורת והודיע על תמיכה ברורה בהמשך תקפותו של ההיטל: "עמדתי ברורה: למרות שהמס כואב וזה מטיל נטל לא קל על אזרחי ישראל, זה הולם את מצב החירום שאנחנו נמצאים בו. אנחנו לא רוצים להגיע למצב כמו קפריסין שלא עשו היטלים והיום בחלק גדול יש יום כן יום לא מים".

"ההיטל הזה יחד עם מסע ההסברה, כמה שהוא לא נעים, הוביל לירידה בצריכה" הבהיר שטייניץ והוסיף: "סופסוף עושים משהו אמיתי לבעיות במשק המים. אני מציע ששיקולים של פופולאריות יישארו מחוץ לדיון".

שטייניץ הודה כי יש מקום להכניס תיקונים מסויימים להיטל ולשיטת ההפעלה שלו וכי ניתן למצוא בהצעת החוק של ועדת הכספים מספר אלמנטים הדורשים התייחסות. עם זאת, טען שטייניץ כי תהיה זו טעות להקפיא את ההיטל.

יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני, התייחס גם הוא בדיון עוד טרם דבריו של שטייניץ לסוגיה ואמר: "יש תמימות דעים בין כל חברי הכנסת - מה שהולך לקרות כאן הוא פשוט שערוריה... הדרך הקשוחה היא לא נכונה כאן: אתה שר אוצר, אתה נבחר ציבור – תרגיע את הפקידים. הם צריכים להיות קשוחים, אתה צריך להיות פשרן בנושא הזה".

במקביל, ערכה גם ועדת הכלכלה של הכנסת דיון מיוחד בנושא משק המים בו גם השתתף יו"ר רשות המים, הפרופסור אורי שני. שני טען בדיון כי תעריפי המים לא עודכנו בישראל כבר משנת 1996 וזוהי הסיבה לייקור החד במחירים החל מחודש ינואר. "מדינת ישראל הזניחה הרבה שנים את הגנת הסביבה. מי התהום זוהמו וכל טיפול בכל דבר דבר עולה כסף - זו לא קפריזה שלנו".

מנכ"ל משרד התשתיות שנכח גם הוא בדיון הוסיף כי "היטל הצריכה לא נועד להגיל את הכנסות המדינה אלא הוא הכרח מבחינת משק המים. אם בעוד כמה שבועות נראה שאין חובה בהיטל מבחינת המשק, הנושא ייבחן והוא יוקפא או ישונה".

ח"כ תירוש: "דברי שר האוצר הם חוצפה"

דבריו של שטייניץ הכו הדים במשכן, בעיקר על רקע העמדה שכבר הספיק ראש הממשלה לבטא בנדון מוקדם יותר כשהורה לבחון הקפאה של ההיטל בינואר.

הגדילה לעשות ח"כ רונית תירוש (קדימה) שהגדירה את דבריו של שטייניץ כ"לא פחות מחוצפה", ואמרה: "אם הכסף שגובים על מס הבצורת היה מועבר לצורכי התפלה, אולי היה ניתן לומר שזה מה שהציבור צריך. כל עוד הכספים ממס הבצורת מועברים לקופת האוצר ולא לנושאים הקשורים במים, לא נותר לי אלא לומר על משקל הביטוי 'האידיאליזם הוא מפלטו האחרון של הנבל', ש'מס הבצורת הוא מפלטו האחרון של האוצר' המעוניין לגבות כספים מהציבור בתואנות שונות ומשונות".

תירוש הוסיפה כי הגישה השבוע הצעת חוק לפיה תקבולי מס הבצורת ייוחדו כולם לצורכי מימון תהליכי התפלת מים או יבוטלו כליל. "אם אכן שר האוצר מתכוון לדבריו שיתכבד ויתמוך בהצעתי זו. בזאת ייבחן ולא בדברי סרק", סיכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully