וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בצלם": מצ"ח חוקר הרג חפים מפשע בעזה

4.11.2009 / 6:30

לדברי הארגון המשטרה הצבאית חוקרת את הריגתם של 23 פלסטינים במהלך מבצע "עופרת יצוקה", חלקם בעת שהחזיקו דגלים לבנים. "יש לקיים חקירה עצמאית בנוגע להתנהלות הצבא במהלך המבצע"

המשטרה הצבאית החוקרת פתחה בחקירות כנגד חיילים בגין הריגתם של 23 פלסטינים בזמן מבצע "עופרת יצוקה", 8 מתוכם בזמן שהחזיקו בדגלים לבנים, כך טוען היום (רביעי) ארגון 'בצלם'. צה"ל הודיע לפני מספר חודשים כי נפתחו 23 חקירות מצ"ח בחשד לפשעים שביצעו חיילים במהלך המבצע. בצה"ל סירבו לפרט את מהות החקירות, אולם מכיוון שהמשטרה הצבאית נעזרת בארגוני זכויות אדם על מנת לתאם הגעת עדים פלסטינים למחסום ארז בו נגבות העדויות, הצליח הארגון לברר באילו חקירות מדובר.

על פי הנתונים, מתוך 13 חקירות עליהן נודע ל'בצלם', נבדקות נסיבות מותם של 8 פלסטינים שהחזיקו בדגלים לבנים אולם נהרגו בכל זאת על ידי החיילים. כך למשל נפתחה חקירה בעקבות תלונה של ארגון Human Rights Watch בגין הריגתם של אם ובתה בצפון רצועת עזה מאש מקלע של טנק ישראלי. לדברי הארגון בעת שנורו החזיקו הפלסטיניות בדגלים לבנים. כמו כן נפתחו חקירות בגין מותם של שמונת בני משפחת אבו חלימה מבית להיא, לאחר שביתם נפגע מפצצת זרחן שנורתה לעברם. במקביל נפתחו גם לפחות ארבע חקירות מצ"ח בגין שימוש בפלסטינים כמגנים אנושיים.

"החקירות המתנהלות כעת בעייתיות ולא ניתן להסתפק בהן", אומרים בארגון 'בצלם'. "ראשית הן בודקות רק אירועים ספציפיים, אולם עד היום לא נפתחה כל חקירה בנוגע למדיניות ישראל במהלך המבצע. שנית, מצ"ח הינה חלק אינטרגרלי מהצבא וחקירות מסוג זה לא הוכחו מעולם ככלי יעיל לאכיפת החוק על כוחות הביטחון. 'בצלם' שב ודורש כי ישראל תקיים חקירה עצמאית ואפקטיבית בנוגע להתנהלות הצבא במהלך מבצע "עופרת יצוקה"".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "מאז מבצע "עופרת יצוקה" מקיים צה"ל בדיקה של למעלה מ-100 אירועים שהתרחשו במהלך המבצע, לגביהם הועלו טענות מגורמים שונים – לרבות ארגוני זכויות אדם. צר לנו שארגון 'בצלם' הזדרז ופרסם נתונים חלקיים ובלתי מהימנים. הודעת הארגון מתעלמת ממרבית הפעולות שננקטו לבירור טענות ביחס למבצע. גם בימים אלה עסוק צה"ל בבחינתם של אירועים ותלונות לגביהם נטען כי כוחותינו פעלו בניגוד לדין, וייתכן שעם השלמת בדיקות אלה יוחלט על פתיחות חקירות נוספות. צה"ל דוחה מכל וכל את הביקורת של ארגון 'בצלם' על מנגנוני החקירה של צה"ל. הן המשטרה הצבאית החוקרת והן הפרקליטות הצבאית, הגם שהם גופים צבאיים, פועלים באופן עצמאי ובלתי תלוי ובכפוף לחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully