וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: "אנו חייבים להפחית פליטת גזי חממה"

אייל דץ, מערכת וואלה! חדשות

3.11.2009 / 13:25

דו"ח שחיברה חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי חשף כי ישראל צפויה להכפיל את פליטת גזי החממה בעוד 20 שנה. השר להגנה על הסביבה מנסה לגייס את הממשלה לבלימת העלייה

תאגיד כאן

"הקהילה הבינלאומית צריכה להכריח את ישראל לצמצם את פליטות גזי החממה שלה", כך אמר היום (שלישי) השר להגנת הסביבה גלעד ארדן במסיבת העיתונאים שבה הוצג דו"ח שממפה לראשונה את פונטניציאל הפחתת פליטות גזי החממה בישראל. הדו"ח, שהוכן על ידי חברת הייעוץ הבינלאומית "מקינזי", עבור המשרד להגנת הסביבה, חשף כי במידה שישראל לא תשנה את המדיניות שלה בנושא הפליטות, היא צפויה להכפיל את פליטות גזי החממה שלה עד שנת 2030.

מטרת הדו"ח שפורסם היום היא להתאים את ישראל להיערכות העולמית למאבק בשינוי האקלים, זאת לקראת ועידת הפסגה העולמית של האו"ם בנושא שתתקיים בקופנהגן בחודש הבא. השר ארדן אמר כי "האינטרס של ישראל הוא שידרשו ממנה לצמצם את פליטת גזי החממה. על מנת שהנושא יהיה במרכז סדר היום הציבורי צריך מעורבות בינלאומית".

ארדן הוסיף ואמר כי "אין סיכוי שתוכנית להפחתת פליטות גזי החממה תתבצע מבלי שראש הממשלה והשרים ייקחו את ההובלה. בלי זה מדובר בסך הכול בעוד מצגת יפה. עובדה היא שהתקבלו כבר החלטות ממשלה בנושא אולם שום דבר לא קרה. ישראל לא עשתה עדיין צעד ממשי גדול על מנת לצמצם את פליטות גזי החממה שלה". ארדן אמר כי יציג את הדו"ח בפני הממשלה ויקדם החלטת ממשלה הקובעת יעדי הפחתה שאפתניים ותאמץ תוכנית לאומית להפחתת פליטות.

הדו"ח של מקינזי שפורסם היום טוען כי קיימת הזדמנות להפחתת כשני שלישי מהגידול בפליטות גזי החממה בישראל. לטענת מחברי הדו"ח, קצב גידול האוכלוסין והצמיחה הכלכלית הגבוהה בישראל ביחס למדינות מפותחות מביאים לגידול ניכר בפליטות גזי החממה בישראל. לשם השוואה, בעוד ישראל צפויה להכפיל עד שנת 2030 את פליטת גזי החממה בתחומה, העלייה הצפויה בפליטות בגרמניה היא 14 אחוזים בלבד ובארצות הברית 24 אחוזים בלבד. תוכנית אסטרטגית של ישראל, הכוללת תמיכה באנרגיה ירוקה, תחבורה מתקדמת ויעילה ומבנים ירוקים יפחיתו את הפליטות.

החדשות הטובות למשק בנושא הן העובדה שיישום התוכנית כלל אינו כרוך בתוספת עלות למשק זאת עקב החזר ההשקעה באמצעות החיסכון שיתקבל בעתיד. השר ארדן התייחס לפוטנציאל הכלכלי של תהליך הפחתת הפליטות ואמר כי מדובר בתהליך שהוא טוב לכלכלה. "המשבר הכלכלי האחרון מלמד אותנו שצריך להסתכל על כלכלה לטווח ארוך. יישום תוכנית לצמצום פליטת גזי החממה תביא לפיתוח כלכלי ולמאות אלפי מקומות עבודה "ירוקים" פוטנציאלים. העובדה היא שגם בימי המשבר הכלכלי רוב מדינות העולם המערבי משקיעות מאות מיליארדים בפיתוחים בנושא", אמר ארדן.

עוד עולה מהדו"ח כי מתוך סך הפליטות, סקטור החשמל אחראי לכ- 55 אחוז מהפליטות, סקטור התחבורה ל-18 אחוז, והתעשייה לכ-14 אחוז. בפליטות לנפש עומדת ישראל על 10.2 טון לאדם בשנה והיא צפויה לגדול לכ-14.3 טון. לשם השוואה: ארה"ב פולטת 22.4 טון לאדם בשנה, מערב אירופה 9.4 טון בשנה וסין 5.8 טון לאדם.

ארדן סיכם ואמר כי "יישום תוכנית לאומית להפחתת פליטות יוביל לשינוי פני המשק והחברה בישראל. בין היתר במעבר נרחב לאנרגיות מתחדשות בהיקפים גדולים של 25 אחוז מסך ייצור האנרגיה תוך ניצול אנרגיית השמש שישראל מבורכת בה, מעבר לבנייה ירוקה, שימוש בתחבורה ציבורית ובכלי רכב חסכוניים, גידול בהיקפי המחזור והשבת הפסולת, הפיכת התעשייה לנקייה ופיתוח של טכנולוגיות ירוקות".

"מברכים על יוזמת המשרד להגנת הסביבה"

עו"ד נילי גרוסמן, מנהלת קמפיין האנרגיה ושינוי האקלים של גרינפיס אמרה בתגובה לדו"ח מקינזי כי "אנחנו מברכים על יוזמת המשרד להגנת הסביבה אשר לראשונה בישראל מגבש תכנית המכירה בחובתה של ישראל לקחת חלק במאמץ העולמי לפתרון משבר האקלים. יחד עם זאת, יש לשים לב כי גם עפ"י התרחיש האופטימי ביותר של דו"ח מקינזי, ישראל תגדיל את הפליטות שלה בכ- 27% בעוד מדינות העולם מפחיתות כבר היום את גזי החממה שלהן וחלקן צפויות להגיע אף לצמצום של כ-40% לפני 2020. תרחיש דו"ח מקינזי ליישום של 25% אנרגיה מתחדשת מהווה את התרחיש הריאלי היחיד והוא תואם את המלצת גרינפיס כפי שהוצגה כבר במאי השנה בפני משרד התשתיות.

ציפי איסר-איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין אמרה כי "המשרד להגנת הסביבה הציג יעדי צמצום נמוכים בהרבה בהשוואה ליעדים של המדינות המפותחות. בכך מתנהג המשרד כאילו בעיית כדור הארץ היא של מישהו אחר והפתרונות אינם בידיו. לצערנו אין בהצהרות אלו כל בשורה לקראת ועידת קופנהגן, ומוטב היה לו ממשלת ישראל הייתה מורה לאנשי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה להירתם בהקדם לגיבוש תוכנית לאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully