וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת יוצאת למלחמה במזהמי המים והקרקעות

אייל דץ

2.11.2009 / 17:15

ועדה מיוחדת של הכנסת דנה בדרכים להיאבק בזיהום המים והקרקעות באזור המרכז. מהדיון עולה כי משרד הבריאות מתכנן לפסול לשתייה חלק מהמים באקוויפר החוף

הוועדה המשותפת לסביבה ובריאות בכנסת בראשות ח"כ דב חנין (חד"ש), קיימה היום (שני) דיון ראשון בנושא זיהום קרקעות ומי תהום בגוש דן. הדיון נערך בעקבות פרסום סקר סיכונים שערכה רשות המים, שחשף כי תושבים המתגוררים בסמוך למוקדי זיהום מים בתל אביב, רמת גן וגבעתיים עלולים להיחשף לסכנות בריאותיות חמורות. לפי הדו"ח, זיהום מי התהום והקרקע שיצרו מפעלי תעשייה בגוש דן במשך עשרות שנים הולך ומתגלה כסיכון בריאותי חמור המחייב טיפול מיידי.

לפי הערכות סיכונים שנעשו באחרונה בעבור רשות המים, התושבים בכמה מוקדים בערים ת"א, רמת גן וגבעתיים, יהיו חשופים לרמות סיכון של תחלואה בסרטן שהן גבוהות בהרבה מסף הסיכון שנקבע על ידי גופי הגנת סביבה בעולם. הדו"ח טוען כי התפשטות הזיהום תביא ב-30 השנים הבאות לזיהום של לפחות 30 בארות המשמשות כיום להפקת מי שתייה. יש לציין כי אין מדובר בסיכון מיידי לחלות בסרטן, אלא בהערכת סיכון של חשיפה הנמשכת על פני תקופה ממושכת. בדיון בוועדה נכחו ח"כ גדעון עזרא (קדימה), נציגי העיריות תל אביב-יפו וגבעתיים, רשות המים, המשרד להגנת הסביבה, משרד הפנים, משרד הבריאות, ארגוני הסביבה והחברה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי ביוב מוזרמים לנחלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון עלה כי למרות המחלוקת בין רשות המים למשרד להגנת הסביבה לגבי היקף הסיכון העולה מהדו"ח של רשות המים, בכוונת משרד הבריאות לפסול לשתייה חלקים גדולים מאקוויפר החוף של ישראל. הוועדה ביקשה מרשויות המדינה ומהרשויות המקומיות להעביר לידיה את כל המחקרים והנתונים שבידיהם לצורכי מעקב והמשך דיון. בנוסף, קראה הוועדה לקידום חקיקה כוללת לשיקום קרקעות מזוהמות.

לדברי ח"כ חנין, יו"ר הוועדה, "זיהום קרקעות על ידי חומרים מסוכנים הוא מפגע סביבתי קשה ומורכב. זיהום קרקע עלול לגרום, מעבר להשחתת הקרקע ומי התהום, למפגעים בריאותיים חמורים כגון חשיפת הציבור לגזי קרקע מסוכנים לנשימה. על החקיקה בנושא לכלול הגדרה ברורה לקרקע מזוהמת, להטיל אחריות על הגורם המזהם, להשתמש בהליכי תכנון כמנוף לשיקום קרקעות, וליצור תמריצים לבעלי עניין בקרקע לקידום שיקומה וליצירת מקורות מימון לשיקום קרקעות".

הוועדה המשותפת לסביבה ובריאות הוקמה בשבוע שעבר. הוועדה מבוססת על שיתוף פעולה בין וועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת. לדברי חנין, מטרת הוועדה לעסוק בהשלכות של בעיות ותופעות סביבתיות על בריאות הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully