וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצין המכה: "האלוף שמני מנותק מהשטח"

10.9.2009 / 11:38

אלוף פיקוד המרכז העיד במשפטו של סגן מלול, המואשם כי היכה פלסטיני במהלך מבצע מעצרים, ואמר כי "המח”ט טעה, אין להכות עצורים”. מלול: "האלוף מדבר ממגדל השן"

נעם כהן

(צילום: נעם כהן. עריכה:גדי וינסטוק. קריינות: אילן שניג)

סגן אדם מלול, קצין בחטיבת כפיר, המואשם כי היכה פלסטיני בעת מעצר, תקף היום (חמישי) בחריפות את אלוף פיקוד המרכז, גדי שמני, שבצעד נדיר העיד במשפטו. שמני אמר בעדותו כי "אם מישהו מתנגד למעצר צריך להפעיל נגדו כוח אבל אחרי שהוא עצור או אזוק אסור לעשות את זה". בתגובה אמר מלול בתום הדיון כי "האלוף מדבר ממגדל השן, שצופה עלינו מלמעלה כמו נמלים".

לדבריו, "החיילים הם אלה שנמצאים בשטח ולא האלוף שמנותק מהשטח ומהבוץ. עכשיו מנסים לשים על הגב שלי את כל הבעיות בצה"ל. בגלל המשפט שלי חיילים בשטח יוצאים למבצעים עם ידיים בכיסים. הם אומרים שהם לא רוצים לסיים כמוני. ביצעתי את המשימה בדרך שבה לימדו אותי" עורך דינו של מלול אמר עם סיום הדיון כי "האלוף בעדותו היתמם ומסר שהעדויות שניתנו בבית הדין על ידי המח"ט והמג"ד אינן משקפות המציאות, להערכתנו זו היתממות לשמה".

קודם לכן סתר שמני את עדותו של מפקד חטיבת כפיר אל"מ איתי וירוב, שעורר סערה ציבורית כשאמר כי מותר להשתמש באלימות כלפי פלסטינים במהלך מעצר. שמני העיר בעבר הערה פיקודית לוירוב בעקבות עדותו.

שמני אמר מעל דוכן העדים כי "חייל רשאי להפעיל כוח בפעילות כשהדבר נדרש. ישנם מקומות עם התנגדות והפעלת כח נעשית. כל אמצעי כוחני במהלך תשאול נעשה לאחר שרשרת של היתרים. יש פער גדול בין מה שאמר מח"ט כפיר בעדותו לבין מה שקורה בשטח".

שמני נשאל על ידי השופטת סגן אלוף נועה זומר מה עושים כאשר מתשאלים פלסטיני ללא הפעלת אלימות ולא יוצא מזה דבר. שמני השיב כי הוא מעדיף שהדברים ייעשו בצורה נכונה ולא בצורה שסגן מלול פעל. "אין לנו כוונה שהחיילים יהפכו לחוקרים. המציאות ביו"ש מורכבת, אבל אנחנו יודעים לשים את הקווים האדומים. אני מצפה שמפקדים יהיו אמיצים בשיקול הדעת אבל ידעו גם לקחת אחריות".

שמני הוסיף בעדותו ואמר כי "שוחחתי איתו והוא מבין את הטעות שעשה כי משכו אותו בלשון, לפי הפרשנות שלי. המצב בשטח שונה. גם אני נמצא בשטח וגם הפלסטינים והם לא שותקים כשיש אלימות נגדם כי הם רוצים להוכיח כל הזמן שמתעמרים בהם. בכל הזדמנות כזאת שהם מצליחים להוציא לתקשורת תמונה לא טובה זה משרת אותם ולכן הסיכוי שיקרה משהו בשטח והוא לא ייצא החוצה שואף לאפס".

"האלוף היתמם בעדותו"

כאמור, שמני העיר בעבר הערה פיקודית למפקד חטיבת כפיר אל"מ איתי וירוב בעקבות עדותו במשפט של מלול, שם אישר כי מותר להשתמש באלימות כלפי פלסטינים במהלך מעצר. שמני התנער מהדברים והביע באיגרת לחייליו עמדה לפיה אין להשתמש באלימות במהלך פעילות מבצעית.

לאחר עדותו של וירוב זימן אותו שמני לפגישה, שם נזף בו על דבריו ובהודעה של צה"ל נאמר כי האלוף אמר למח"ט שעדותו "אינה מייצגת את המציאות" וכי הוא "ממעיט בערכם של אירועי אלימות". בעקבות כך הועלתה דרישה להעמיד לדין את שמני בגין שיבוש הליכי משפט, שכן הנזיפה הייתה בגדר התערבות בוטה בהליך המשפטי המתנהל כנגד סגן מלול. גם הרמטכ"ל גיבה את עמדתו של שמני בהזדמנויות שונות. בעקבות כך דרש סנגורו של מלול לזמן לעדות גם את הרמטכ"ל, אולם בהמשך נמשכה בקשה זו.

מלול וחייל נוסף נעצרו לאחר שסטרו לפלסטיני במהלך מבצע מעצרים בכפר קדום, לאחר שהתבצע ירי מהכפר לעבר התנחלות סמוכה.

פרסום ראשון: 10:23

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully