וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפונים: "אולמרט האשים את כולם חוץ מעצמו"

יהושע בריינר

9.9.2009 / 12:32

ועד מתיישבי גוש קטיף הגיב בזעם לדברי רה"מ לשעבר שהאשים את המפונים בכך שלא שיקמו עצמם מתוך אמונה שיחזרו לעזה. "אולמרט הוא האשם המרכזי בכישלון הטיפול במפונים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

ועד מתיישבי גוש קטיף הגיב היום (רביעי) בזעם לדבריו של אהוד אולמרט בפני ועדת החקירה, המטפלת במפוני גוש קטיף. "ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הוא האשם המרכזי בכישלון הטיפול בתושבי גוש קטיף", אמרו. "במשך שעתיים וחצי הוא האשים בצורה נבזית ושפלה את פקידי האוצר, חברי הכנסת והיועצים המשפטיים, את הרבנים ואת התושבים ורק את עצמו הוא שכח", הוסיפו.

הבוקר העיד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפני ועדת החקירה המטפלת במפוני גוש קטיף. אולמרט אמר בדיון כי "חשבתי גם אז ואני חושב גם היה שלא היה מנוס מלבצע את ההתנתקות כדי להביא להגשמת השאיפה של תהליך היפרדות של העם היהודי במדינת ישראל מהפסלטינים וליצור חיץ כדי להגשים יעדים שחשבנו שהם לאומיים וחשובים מהמעלה הראשונה למדינת ישראל".

עוד אמר אולמרט כי "התהליך הזה הביא לאחד ההישגים החשובים והאסטרטגיים ביותר למדינה בכך שבוש כתב את מכתבו. מעולם לא הכחשתי שממשלות ישראל נתנו לגוש קטיף סיוע ותמיכה. הם לא הגיעו לשם בהיחבא או בתרגילי עורמה, אבל בחיים המדיניים יש מצבים שבהם ממשלה מגיעה למסקנה שהיא חושבת שהיא חיונית וחשובה, שמקבלת גיבוי שיש לשנות מדיניות".

אולמרט הוסיף כי "ההחלטה היתה בלתי נמנעת והניסיון לומר שהטרור ממשיך בגלל ההתנתקות הוא לא נכון ואני שולל לחלוטין את הטענה. היה טרור לפני, הטרור ממשיך ואני חושב שאין למדינה מקום בעזה. אין לנו אינטרס להיות בחיכוך יומיומי עם אוכלוסיה עוינת. זה היה גם ההיגיון ביציאה מלבנון. נוצר פה מצב של כעשרת אלפים תושבים שעליהם שומרים הרבה יותר חיילים והיו אז אירועי טרור ואם היינו נשארים, לדעתי המצב רק היה מחמיר".

אולמרט התייחס גם למלחמת לבנון השנייה ואמר כי "עיתוי הפינוי מעזה היה נכון וראש הממשלה שרון ראוי להערכה על אומץ ליבו ואני גאה על כך שהיתה לי הזכות הגדולה לפעול בנושא כשותף מלא ולגבש תמיכה של הקהילה הבינלאומית שהצעד הזה ייצא לפועל. זו היתה התפיסה שלנו גם ביציאה מלבנון, להוכיח שאפשר לשנות מצב ביטחוני מבלי להיות בשטח. בלבנון היכינו מכה קשה מאין כמוה את הצד שכנגד ויצאנו החוצה. דאגנו לסידורים הביטחוניים בלבנון והמדיניים והיום במשך למעלה משלוש שנים מאז הפסקת האש לא רק שאין כדור אחד שנורה מלבנון אל ישראל, אלא שאני יכול לומר מידיעה מלאה שאין איש חיזבאללה שמסתובב בדרום לבנון עם נשק לגופו".

"הציבור של המפונים חש שיקרו דברים"

בהתייחסותו למפונים אמר אולמרט כי "כמובן שאני לא יכול לצפות שתושב גני טל יראה את הדברים, מאותה פרספקטיבה של ממשלה, כמו שחייל לא רואה את הדברים כמו מפקד בכיר. לא המתנחלים, לא הצבא ולא אף אחד אחר יכול לראות את הדברים בפרספקטיבה של הממשלה. חלק ניכר מהתושבים לא שיתפו איתנו פעולה עד הרגע האחרון, גם כשהחיילים והשוטרים צעדו אל תוך הבתים,משום שהיו משוכנעים שיקרה נס אלוהי כי הרבנים הבטיחו שהכל יהיה בסדר!".

בנוגע למתרחש עתה אמר ראש הממשלה לשעבר כי "יש עד היום כאלה שמקווים שהוועדה הזאת תשנה משהו בשטח וכששר בכיר בממשלה (הכוונה למשה יעלון. י.ב) אומר לפני שבועיים באחד היישובים המפונים, שצריך לחזור לשם אז הם עדיין מאמינים שמשהו ישתנה. הציבור של המפונים מונע על ידי תחושה עמוקה של אמונה שעוד יכולים לקרות דברים והם יחזרו לגור בגוש, וזה גם מה שמסביר למה 80% מהמגרשים שלהם מוכנים עבורם והם לא בונים".

אולמרט תקף את שני צדי הקשת הפוליטית ואמר כי "בכל שנותיי בחיים הפוליטיים לא ראיתי התחברות שאינני זוכר כמותה בין הימין הקיצוני לשמאל הקיצוני בעניין הפיצויים. הימין, מתוך שיקול צר וציני שהתהליך הזה יעלה למדינה כמה שיותר, כך שהיא לא תרצה לעשות את זה שוב, כשכל סכום שהצענו הפך רק לבסיס למשא ומתן. השמאל הקיצוני אמר אנחנו רוצים שיתפנו ולא חשוב לנו כמה זה יעלה. מיליארד?תנו להם עוד שני מיליארד. בגלל זה, חלק מהמפונים לא באו לקחת פיצויים וגם היום עדיין יש רבים שלא גרים בשום מקום כי כל פעם מעלים את רמת הציפיות שישלמו שישלמו להם יותר".

דיוני ועדת החקירה לבדיקת הטיפול במפוני גוש קטיף וצפון השומרון החלו לפני כארבעה חודשים. בראש הוועדה עומד המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אליהו מצא, וחברים בה ד"ר שמעון רביד ופרופ' ידידיה שטרן. על הקמת הועדה הוחלט לפני כעשרה חודשים בוועדת הכנסת לביקורת המדינה. בין הנושאים שהיא אמורה לבדוק: העיכוב המתמשך בבניית בתי קבע ובמתן פיצוי לחקלאים ולבעלי העסקים שפונו מגוש קטיף.

יו"ר ועד מתיישבי גוש קטיף, דורון בן שלומי, אמר עם פתיחת הדיונים כי "הוועדה היא אילוץ הכרחי לאחר שבמשך קרוב לארבע שנים אנו מתרוצצים בין משרדי הממשלה השונים וזוכים למענה ופיתרון חלקי ביותר לצרכינו". ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) אמר בפתח דיוני הוועדה כי "סופסוף נבוא חשבון – חשבון נוקב – עם מי שגרם חורבן ל-10,000 מגורשים".

עדכון ראשון: 09:48

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully