וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפלינסקי: "צה"ל נכשל בלבנון בגלל התקציב"

יהושע בריינר

12.7.2009 / 10:06

סגן הרמטכ"ל לשעבר השתתף בכנס לציון 3 שנים למלחמת לבנון השנייה, וטען כי חוסר בתקציב והלחימה בטרור בגדה הם שהובילו לכשלון במלחמה

סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במיל. משה קפלינסקי, השתתף הבוקר (ראשון) בכנס לציון שלוש שנים למלחמת בלבנון, ומנה את הסיבות שלדעתו בגללן כשל צה"ל במלחמת לבנון. הוא התמקד בדבריו בחוסר בתקציב, למרות הביקורת שנמתחת על התקציב המנופח של משרד הביטחון. "כאשר על הצבא נגזר לקצץ מיליונים מה נשאר לו לעשות? חיבור שתי הסיבות: הלחימה בטרור והקיצוצים, הן אלו שהביאו לכך שצה"ל הגיע ללבנון לא מוכן". הכנס נערך במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב.

קפלנסקי הוסיף כי "מפקדי פלוגות לא עברו אימונים, חיילים שהתגייסו מצאו עצמם בפעם הראשונה עם פלוגה מלאה בלי שעברו אימון מסודר, מג"דים שלא הובילו מעולם גדוד טנקים נשלחו ללבנון. היו יחידות מילואים ש-6 שנים לא עשו תרגיל אש".

האלוף לשעבר תלה את הכישלון גם בלחימה בטרור בגדה: "בשנים שלפני מלחמת לבנון צה"ל עסק בעיקר בלחימה בטרור באיו"ש בהצלחה. דרשנו מהמח"טים לשבת מאחור ואולי זה מה שיצר בציבור את השם 'מפקדי הפלזמות' אבל זה עשה למפקדים עוול כי הם לא היו כאלה ובמלחמה נגד הטרור זה היה הכי נכון".


לדבריו, "את הכתובת על הקיר אולי יכולנו לראות כבר ב-2004 בתרגיל מטכ"לי גדול שעסק בתרחיש דומה למלחמה, גם שם היו ניסיונות רבים להכריע את הצד השני דרך הפעלת אש, גם שם היה זמן מלחמה ארוך מדי וחוסר התייחסות מספקת לכמות הנפגעים בעורף. חוסר האימונים המסודרים לא איפשר לנו בתוך הצבא לא לחשוף את הליקויים ולא לתקן אותם במהלכים סדורים ועם כל זה הגענו ללבנון".

"ועם כל זה אני משוכנע שגם בתנאים האלה היינו מחוייבים לעשות טוב יותר ולסיים את המערכה הזאת בצורה יותר מוחצת ויותר טובה. ואם כך אמרתי אז איפה טעינו? לא הצלחנו להסביר שאנחנו במלחמה והוא לא המשך ישיר של הפעילות השוטפת בשש שנים האחרונות באיו"ש. הצבא לא שידר כי מדובר במלחמה".

המחיר הכבד שגבתה הלחימה

במהלך מלחמת לבנון השנייה נהרגו 44 אזרחים ועוד כ-2,000 נפצעו. כמו כן נהרגו 121 חיילי צה"ל ו-628 נפצעו. המלחמה פרצה בעקבות אירוע חטיפתם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, חיילי מילואים של חטיבת גבעתי, שנחטפו ב-12 ביולי 2006, ביום האחרון לשירות המילואים שלהם, בעת שערכו סיור לאורך גדר גבול לבנון. בעקבות החטיפה החליטה הממשלה לפתוח במבצע צבאי נגד חיזבאללה תוך חדירה לשטח לבנון. במבצע, שלימים נקרא מלחמת לבנון השנייה. במלחמה נהרגו גם כאלף לבנונים – כמחצית מהם אזרחים.

בתום המלחמה, נותרו אהוד ואלדד בשבי, עד שהושבו לקבורה בארץ במסגרת עסקת חילופי שבויים עם חיזבאללה. במסגרת העסקה, הוחזרו גופות החיילים בתמורה ל-5 אסירים, ביניהם סמיר קונטאר, ול-197 גופות של לוחמי חיזבאללה. עד לרגע ביצוע ההסכם עצמו, לא קיבלה ישראל מידע מפורש האם אלדד ורגב חיים או מתים.

לפני מספר שבועות סיפר הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף במיל' דן חלוץ, כי במלחמה היה ניסיון ליירט את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אך זה לא צלח. בכנס שהתקיים באוניברסיטת תל אביב הוסיף חלוץ כי "המדיניות של הפתיחות התקשורתית בהתנתקות זלגה גם למלחמת לבנון השנייה, מה שהפך אותה מפתיחות לפריצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully