וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעם שליט לאו"ם: "חמאס מתעלם מאמנת ז'נבה"

ארז רומס

6.7.2009 / 14:14

ועדת האו"ם החוקרת את התנהלותו של צה"ל בעזה שמעה היום את עדותו של אביו של החייל החטוף במסגרת חקירתה. ישראל הרשמית מחרימה את הוועדה

נעם שליט הופיע היום (שני) בפני ועדה של האו"ם בז'נבה ומסר בה את עדותו לגבי חטיפת בנו גלעד על ידי חמאס. הוועדה בראשותו של השופט ריצ'ארד גולדסטון חוקרת את התנהלות צה"ל בעזה בזמן מבצע "עופרת יצוקה". לוואלה! חדשות נודע כי שליט השמיע בעת עדותו קלטת ששחרר חמאס בתום שנה לשבי גלעד, בה נשמע בנו מספר כיצד ממשלת ישראל נטשה אותו בליווי קריאה לשחרור האסירים. נעם שליט אמר בפני הוועדה כי "חמאס מתעלם מהזכויות הבסיסיות ביותר המפורטות באמנת ז'נבה הבין לאומית, ביניהן הזכות לקבלת ביקור של הצלב האדום".

ועדת מועצת זכויות האדם של האו"ם החליטה על הקמת ועדה שתחקור את התנהלות צה"ל בעזה ותגלה האם הופרו כללי המשפט הבינלאומי במהלך המבצע בעזה. המועצה פירטה בהחלטתה כי המשלחת תחקור את תקיפות צה"ל ברצועה וכן את ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום. ישראל אינה משתפת פעולה באופן רשמי עם חקירת הועדה כיוון שלטענתה, הועדה אינה אובייקטיבית.

אמש הזהיר דובר חמאס, ד"ר סאמי אבו זוהרי כי "מניעת ביקורים אצל אסירי חמאס בכלא הישראלי תסבך את המשא ומתן לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט". אבו זוהרי התייחס לקידום "חוק שליט" הנועד להפעיל לחץ על חמאס באמצעות אסיריו הנמצאים בכלא בישראל. "החלטות מסוג זה רק יסבכו את המגעים לשחרורו של שליט ולא יביאו לפתרון הפרשה", אמר. "ובכל מקרה החוק לא יצליח לגרום לחמאס לוותר על דרישותיו".

"ועדת חקירה שחרצה כבר את הדין"

עו"ד הלל נוייר, מנכ"ל ארגון U.N. Watch, בירך הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות על שיתופו של שליט ועדים ישראלים אחרים בוועדה, אך ערער על עצם הלגיטימיות שלה. לדבריו, ההחלטה לכנס אותה הגיעה ב-12 בינואר 2009, בעיצומה של המלחמה, על רקע קביעה לפיה ישראל "אשמה בסבל הפלסטיני".

נוייר תוהה, "איך ניתן לראות ועדת חקירה כלגיטימית, אם היא חורצת דין עוד לפני שהיא פותחת בחקירה?". לטענת נוייר, ועדת מועצת זכויות האדם של האו"ם "נשלטת בידי ארגונים מוסלמיים שונים ומדינות כמו סין וקובה. הוועדה הזו עוינת מאוד את ישראל ויש לציין שהחוקר הקבוע שלה, ריצ'רד פאלק, הוא יהודי אשר כתב ספרים ופרסם תיאוריות לפיהן ארצות הברית היא שעומדת מאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר".

נציגים מטעם ארגון U.N. Watch ביקשו להעיד בוועדה אך קיבלו סירוב. "הוועדה ידעה שאם אני אעלה להעיד, אני אערער על עצם הלגיטימיות שלה ולכן העדיפו להשאיר אותי בחוץ. ביקשנו להביא את עו"ד אלן דרשוביץ להעיד, אך גם אותו דחתה הוועדה". לשאלתנו האם הוא מסכים עם החלטת ישראל להחרים את הוועדה, אמר נוייר כי הוא "מסכים איתה מאוד. אני בעצמי עורך דין, ואני לא יכול לחשוב על עורך דין או גוף אשר יסכים להעיד בוועדה לכאורה משפטית, אשר חרצה את הדין עוד קודם להתכנסותה". לדבריו, "זה חשוב שנועם שליט מגיע להעיד, כי מדובר בבמה בין לאומית, אבל אני די יכול לתאר לעצמי מה תהיה התוצאה, והיא לא תהיה לטובת ישראל, זה בטוח".

נועם בדין, מנהל "מרכז לתקשורת חברתית שדרות", העיד בצהריים (שני) בוועדת האו"ם בז'נבה. בשיחה עם וואלה! חדשות, סיפר בדין כי "פרשתי בפני הוועדה את המציאות של לחיות שמונה שנים תחת גשם של טילים, והדגשתי בפניהם שאין אף מדינה מערבית שהתמודדה עם ירי ישיר של טילים לשטחה הריבוני". לדבריו, "סיימתי את העדות שלי עם שאלה שהצבתי לנוכחים: האם צריך לחכות שגם ילדים יהודי בשדרות ייפגע כדי שנזכה לתשומת לב?" בדין אמר כי למרות שניתן זמן לתגובות בתום הרצאתו, אף אחד מהנוכחים לא שאל שאלה או ביקש להגיב על דבריו.

עדכון ראשון: 03:26

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully