וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "ישראל ביצעה פשעי מלחמה בעזה"

ניר יהב

2.7.2009 / 2:00

לפי דו"ח אמנסטי על מבצע "עופרת יצוקה", ישראל הרגה באופן מכוון אזרחים פלסטינים ברצועה והתחמקה מחקירה בינלאומית

יותם רונן

(צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

כוחות ישראלים הרגו מאות אזרחים פלסטינים לא-חמושים והשמידו אלפי בתים בעזה, בהתקפות אשר הפרו את דיני הלחימה - זוהי אחת המסקנות העולות מדו"ח של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל שפורסם היום (חמישי). הדו"ח, הסוקר לעומק את "מבצע עופרת יצוקה", מגנה גם את חמאס ואת שאר הפלגים הפלסטינים החמושים אשר ירו מאות רקטות לעבר דרום ישראל.

"התקפות לא חוקיות אלו מהוות פשעי מלחמה והן אינן מתקבלות על הדעת", אמרה דונטלה רוברה, שעמדה בראש משלחת המחקר של אמנסטי אינטרנשיונל לעזה ודרום, בהתייחסה לירי הרקטות על ידי חמאס. "ואולם כישלונה של ישראל בחקירה הולמת של המעשים של כוחותיה בעזה, כולל פשעי מלחמה, והתנגדותה המתמשכת לשתף פעולה עם משלחת המחקר הבינלאומית של האו"ם בראשות ריצ'ארד גולדסטון הם עדות לכוונתה של ישראל להימנע מחקירה ציבורית מעמיקה ומדין וחשבון על מעשיה," הוסיפה.

דו"ח אמנסטי מבוסס על ראיות שנאספו במחקר שטח שנערך בין ינואר לפברואר השנה והתבצע על ידי נציגים של אמנסטי אינטרנשיונל, ביניהם מומחה לצבא, הדו"ח חושף בין היתר כי ישראל ביצעה שימוש בנשק קרב נגד אוכלוסייה אזרחית אשר נלכדה בעזה ללא אמצעים לברוח, וטוען כי קנה המידה והאינטנסיביות של ההתקפות על עזה היו חסרות תקדים. על פי הדו"ח, בין 1,400 הפלסטינים אשר נהרגו על ידי הכוחות הישראלים נמנו כ-300 ילדים ועוד מאות אזרחים לא-חמושים אשר לא לקחו חלק בקרבות.

"ילדים נהרגו בעת ששיחקו"

על פי הדו"ח, רוב הפלסטינים נהרגו מכלי נשק בעלי רמת דיוק גבוהה- מערכות שכוונו על ידי מל"טים בעלי אמצעים אופטיים מתקדמים אשר מאפשרים למפעיליהם להתבונן במטרותיהם לפרטי פרטים. אחרים נהרגו מנשק לא-מדויק הכולל פגזי ארטילריה המכילים זרחן לבן – פגזים אשר השימוש בהם באזורים צפופי אוכלוסין הוא אסור בתכלית. ולא בוצע שימוש בעזה בעבר.

הדו"ח מצא עוד כי קורבנות המתקפות לא נהרגו בעת שנלכדו בחילופי אש בין לוחמים פלסטינים וכוחות ישראלים ולא בעת ששימשו כמגנים ללוחמים או לאמצעים צבאיים אחרים. רבים נהרגו כשביתם הופצץ בעת שישנו, אחרים בעת שישבו בחצר ביתם או תלו כביסה על הגג. ילדים נפגעו בעת ששיחקו בחדרם, על גג ביתם או בחצר. אמבולנסים וצוותיהם הותקפו שוב ושוב בעת שניסו לחלץ פצועים או לפנות גופות.

עוד נכתב כי למעלה מ-3,000 בתים נהרסו וכ-20,000 ניזוקו כתוצאה מההתקפות הישראליות, אשר הפכו שכונות שלמות בעזה לעיי חורבות והותירו משבר כלכלי שהיה מחפיר עוד לפני ההתקפות. על פי הדו"ח, הרבה מההרס היה בגדר "הפקרות" ולא ניתן להגדירו כ-'צורך צבאי'.

"חמישה חודשים עברו, ואף אחד מהצדדים לא מראה נכונות לשנות את דרכיו ולציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי, מה שמעלה את הסיכויים כי אזרחים יישאו ברוב הנטל באם יחלו שוב הקרבות," אמרה דונטלה רוברה. "אסור לאפשר למי שאחראי לביצוע פשעי מלחמה או פשעים חמורים אחרים לחמוק מדין וצדק", הזהירה.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

תגובת צה"ל לדו"ח

מצה"ל נמסר בתגובה לדו"ח: תמוהה בעינינו העובדה כי ארגון מכובד כמו אמנסטי, אינו מביא לידי ביטוי הולם בדו"ח שפורסם, מציאות בלתי נסבלת של ירי בלתי פוסק לעבר אזרחי ישראל במהלך שמונה השנים האחרונות, ונראה כי הוא נופל קורבן לידי מניפולציות של ארגון הטרור חמאס. צה"ל יצא למבצע "עופרת יצוקה" לאחר תקופה ממושכת של ירי טילים ופצצות מרגמה על מאות אלפים מתושבי מדינת ישראל תוך שימוש בריכוזי אוכלוסין ברצועת עזה כמגן אנושי לצורך ביצוע פעולות טרור אלו. לא מצאנו דו"ח התייחסות הולמת למציאות כפי שהייתה בעורף הישראלי או של אילוצי הביטחון של מדינת ישראל, ולפיכך נראה כי הדו"ח איננו מאוזן דיו. הדו"ח מציג פרשנות מעוותת של דיני הלחימה שאיננה תואמת את הכללים המיושמים ע"י מדינות דמוקרטיות שנאבקות בטרור.

הדו"ח גם מתעלם מן המאמצים שעשה צה"ל על מנת למזער ככל שניתן, פגיעה בבלתי מעורבים. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" הפעיל צה"ל טכנולוגיות, שיטות לחימה וכלים מתקדמים על מנת למזער את הסיכון שנשקף לאוכלוסייה אזרחית וכל זאת במהלך לחימה נגד טרוריסטים, אשר פעלו במכוון מקרב אזורי האוכלוסייה הצפופים והשתמשו בה כ"מגן אנושי". בנוסף, אפשר צה"ל במהלך המבצע את כניסתן של שיירות הומניטאריות והפוגה יומית בת מספר שעות לצורך כך. בעוד חמאס הפר את החוק הבינ"ל ואת האיסור הקיים במשפט הבינלאומי באשר לשימוש באזרחים כב"מגן אנושי" וירה ממוקדים אזרחיים לעבר אזרחי ישראל, פעולותיו של צה"ל ברצועת עזה נעשו מתוך מחויבות לקיים את הוראות דיני המלחמה.

תימוכין לפעילות צה"ל ניתן למצוא במאות הסרטונים והתמונות שהפיץ צה"ל לאורך כל המבצע ולאחריו, המוכיחים מעל לכל ספק כי חמאס פעל באופן מתוכנן ומודע מתוך ריכוזי אוכלוסיה, ובתוך כך מתוך מתקנים רפואיים,חינוכיים ודתיים, כמחסה לפעילות טרור. בסיום מבצע עופרת יצוקה קיים צה"ל מספר תחקירים, מתוך מחויבות מקצועית, ערכית ומשפטית של צה"ל לקיים בדיקה מקיפה של מספר נושאים שלגביהם התעוררו טענות אגב הלחימה.

מהתחקירים עלה, כי ככלל פעל צה"ל במהלך הלחימה בעזה בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי, תוך שמירה על רמה ערכית ומקצועית גבוהה ובחלק מהמקרים אף הגביל את עצמו מעבר למתחייב מבחינה משפטית וריסן את כוחו על מנת להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. עם זאת במהלך התחקירים התגלו מספר מועט ביותר של מקרים מצערים אך בלתי נמנעים בכל לחימה, ודאי בלחימה מהסוג שכפה חמאס על צה"ל, כאשר בחר להילחם מקרב האוכלוסייה האזרחית ובחסותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully