וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלפי ניצולי שואה חיים בתנאים מחפירים"

קובי מנדל

20.4.2009 / 20:22

בעמותה למען ניצולי השואה אומרים כי "דרושים מאות מתנדבים לסייע לניצולי השואה לאחר שלא קיבלו סיוע משום מקום אחר"

העמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה פרסמה אמש (שני) כי היא זקוקה למתנדבים למוקד העזרה למען ניצולי השואה. "אנחנו עוזרים לאלפי ניצולי שואה כמעט רק מכיסנו", אמרה אתי כהן, מתנדבת בעמותה. "רק אם נגייס מאות מתנדבים חדשים נוכל לסייע לאלפי ניצולי השואה שפונים אלינו, מיואשים, לאחר שלא קיבלו סיוע בשום מקום אחר".

בעמותה גם זקוקים למתנדבים היכולים לפנות למפעלים בבקשה לתרומות מזון ומוצרי הגיינה לניצולי שואה. לדברי כהן, "אם כל אחד שקורא כתבה זו יתרום משהו, מעט זמן או מעט כסף, אפשר יהיה לשנות את חייהם של אלפי ניצולי שואה שכרגע חיים בתנאים מחפירים". העמותה סייעה עד כה לאלפי ניצולי שואה במזון, תרופות, מימון הוצאות רפואיות, הסעות לבתי חולים, תיקונים בבית, תרומת מכשירי חשמל, סיוע משפטי, סיוע נפשי ועוד. לעמותה ניתן לפנות בטלפון: 03-5257888 או במייל: israelnow@gmail.com

בתוך כך מתפרסם ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה כי החיים בישראל בהשוואה לארצות אחרות, משמשים כגורם מגן עבור הרווחה הפסיכולוגית של ניצולי שואה. המחקר ערך השוואה בין תוצאות של מחקרים קודמים. ד"ר אפרת בראל שערכה את המחקר, אמרה כי "למרות שעברו יותר מ-60 שנה, אנשי מחקר עדיין חלוקים בדעותיהם לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של אירועי השואה על הניצולים".

פגיעות לצד חוסן נפשי

במחקר המקיף ביותר מסוגו, אותו ערכה ד"ר בראל בהנחיית פרופ' אבי שגיא-שוורץ, היא בחנה 59 מחקרים שכללו 71 מדגמים שמנו בסך הכל 12,746 ניצולי שואה, כשהקריטריון לשימוש בממצאי המחקר לצורך ההשוואה היה שהמחקר יכיל קבוצת ביקורת של אנשים שלא חוו את השואה.

מהממצאים עולה תמונה רב ממדית של פגיעות לצד חוסן. ככלל, נציגי השואה הציגו הסתגלות כללית טובה פחות בתחומים השונים של החיים בגיל מבוגר לעומת אנשים באותו הגיל. ההסתגלות הכללית מיוחסת לכלל מישורי ההתפתחות כפי שנמדדו במחקר שלא חוו את השואה. בבחינת ההסתגלות במישורי התפתחות ספציפיים, הציגו ניצולי השואה שכיחות גבוהה יותר של סימפטומים פסיכיטאריים כמו לחץ פוסט טראומתי, דיכאון וחרדה.

עם זאת, במישורי התפתחות אחרים הקשורים לתפקוד, כמו בריאות פיזית, רווחה פסיכולוגית ותפקוד קוגניטיבי לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין ניצולי השואה למי שלא חווה את השואה. כאמור, החוקרת ביקשה לבדוק האם ישנם גורמים ממתנים שיכולים להסביר הבדלים בתוך קבוצת ניצולי השואה ומצאה כי החיים במדינת ישראל, בהשוואה למדינות אחרות, היו גורם שמיתן את ההשפעות ארוכות הטווח של ניצולי השואה.

לדברי ד"ר בראל, המחקר הנוכחי מראה כי לצד הפגיעות, יש גם חוסן גדול בקרב אוכלוסיית ניצולי השואה. המממצאים ביחס לפגיעות מדגישים את הצורך בטיפול מיוחד וייחודי לניצולי שואה, בעיקר עם הגיעם לגיל זקנה. במישור המחקרי עולה הצורך להעמיק את המחקר באשר לסוגיות התפתחות שטרם נחקרו בהרחבה במטרה לאתר את הגורמים המעורבים בתוצאות התפתחותיות של חשיפה לטראומה קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully