וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המהירות בה נסגר התיק מעוררת חשד"

30.3.2009 / 18:15

הפצ"ר הודיע כי "עדויות החיילים מעזה נשענות על שמועות בלבד" והורה לסגור את תיק החקירה, שבועיים בלבד לאחר תחילתה. ארגוני זכויות האדם: "הצבא התעלם מחומרים רבים"

בארגוני זכויות האדם בישראל הביעו תמיהה על החלטת הפצ"ר לסגור את התיק כבר לאחר שבועיים. "המהירות שבה סגר הפצ"ר את התיק מעוררת חשד, שהחקירה לא נועדה לבדוק ביסודיות את העובדות, אלא לפטור את הצבא מאחריות" .עוד נמסר מהארגונים כי "גורמי החקירה התעלמו מחומרים רבים שנאספו מאז סיום המבצע אשר מציירים תמונה דומה לזו שעלתה מעדויות החיילים. הדבר רק מחזק את הצורך בהקמת גוף עצמאי שיחקור את כל פעולות הצבא במבצע 'עופרת יצוקה'".

בעקבות טענותיהם של של ארגוני זכויות האדם, אומרים בצה"ל, כי "חוות הדעת של הפרקליט הצבאי הראשי מתייחסת אך ורק למסקנות החקירה שהתמקדה בתמלילי כנס הבוגרים במכינה על שם רבין, ובעוד שני מקרים שעלו במהלכה. יובהר ויודגש כי אין בחקירה זו כדי להחליף את תחקירי צה"ל ברמות השונות המתקיימים כעת."

הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט הורה היום (שני) לסגור את תיק החקירה שנפתח בעקבות עדויות החיילים בוגרי המכינה הקדם צבאית "רבין". זאת, לאחר שמחקירות שערכה מצ"ח עלה כי האירועים לא אירעו מעולם והבוגרים שהעידו על הסיפורים הודו כי לא היו עדים למעשים שתיארו.

במסגרת חקירה שערך הפצ"ר יחד עם מצ"ח, הודו שניים מהחיילים כי הסיפורים שתוארו הוגזמו והוקצנו במטרה, לדבריהם, להעביר מסר למשתתפים בשיח הלוחמים. שני החיילים העידו בעבר כי בוצע ירי כנגד אישה פלסטינית מבוגרת, ובמקרה אחר כנגד אישה ושניים מילדיה מבלי שהייתה לדבר סיבה מבצעית. השניים, המכונים בתמלילי הכנס "אביב ורם", הודו כי לא היו עדים לאירועים אלא רק שמעו עליהם.

כך למשל, בחקירתו טען אביב כי לא היה עד לסיפור שתיאר, במכינה הקדם צבאית, בו ירו חבריו באישה זקנה. כמו כן הודה כי מעולם לא היה עד לאירועים של השחתת בתי פלסטינים, זאת על אף שבכנס תיאר יריקות בבתים ושריפת ציוד ששייך לפלסטינים. לדברי אביב, הדברים שאמר בכנס נאמרו כדי לבטא הגזמה של תחושתו.

בחקירתו של רם הודה החייל כי לא היה עד ראייה או שמיעה לאירוע אותו תיאר, בו צלף צבאי ירה למוות באישה ושני ילדים מכיוון שטעו בדרכם. למרות זאת, בצה"ל ביצעו תחקיר של האירוע, ממנו עולה כי צה"ל לא ירה לעבר השלושה, אלא לעבר שתי דמויות שהיו בכיוון אחר ושזוהו כחשודות.

עדויות קשות של הלוחמים

"יש להצטער כי איש מהדוברים לא נקט בזהירות בעת הצגת טענותיו", אמר תא"ל מנדלבליט, "יתרה מכך, הבוגרים בחרו להציג סיטואציות עובדתיות שונות בעלות אופי חמור על אף שהיו ערים לכך שאין להם ידיעה אישית לגביהם". מנדלבליט גם העביר ביקורת קשה על החיילים. "קשה לאמוד את הנזק התדמיתי והערכי שגרמו הדברים הללו לצה"ל וללוחמיו בארץ וברחבי העולם".

שר הביטחון אהוד ברק הגיב אף הוא לסגירת התיק ואמר כי "עיקר מסקנתו של הפרקליט היא כי הסיפורים והתיאורים שנמסרו ע"י החיילים הם בגדר שמועות. אני מוצא לנכון לשוב ולומר: יש לנו צבא אחד, הצבא המוסרי ביותר בעולם, מהרמטכ"ל ועד אחרון החיילים". ברק הוסיף כי "אני, כשר ביטחון של מדינת ישראל, והציבור בישראל, עומדים מאחורי צה"ל, ערכיו והנורמות המנחות אותו בלחימה".

לפני כשבועיים נחשפו עדויות קשות של לוחמים שהשתתפו במבצע "עופרת יצוקה" בעזה. בכנס הלוחמים שהתקיים ב-13 בפברואר במכינה הקדם צבאית על שם יצחק רבין באורנים נשמעו עדויותיהם מהשטח, רחוקות מרחק רב מטענות צה"ל כאילו הכוחות במבצע הקפידו על מוסר לחימה גבוה בכל הגזרות.

בין העדויות הקשות שעלו בכנס, מופיע תיאורו של מ"כ מחטיבת חי"ר על תקרית שבה נהרגו אם פלסטינית ושני ילדיה מאש קלע של צה"ל. "היה בית אחד שהיתה בו משפחה... שמנו אותם באיזה חדר. אחר כך עזבנו את הבית ונכנסה אליו מחלקה אחרת וכמה ימים אחרי שנכנסנו היתה הוראה לשחרר את המשפחות. הקימו למעלה עמדות. זו היתה עמדת קלעים על הגג ומפקד המחלקה שיחרר את המשפחה ואמר להם לקחת ימינה. אמא אחת ושני ילדים לא הבינו ולקחו שמאלה. שכחו להודיע לקלע שעל הגג ששיחררו אותם וזה תקין וזה בסדר לנצור את האש והוא.. אפשר להגיד שהוא פעל כמו שצריך, כמו שנתנו את ההוראות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully