וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לבטח ילדים של שוהים בלתי חוקיים

נעמה טלמור

19.3.2009 / 16:18

לדברי 'רופאים לזכויות אדם', "ישראל חייבת להעניק תושבות חברתית לילדים החיים כאן. הזכות לחיים היא זכות חוקתית בסיסית"

ארגון "רופאים לזכויות אדם" (רל"א) עתר היום (חמישי) לבג"ץ כנגד משרד הבריאות בדרישה להחיל את חוק ביטוח בריאות ממלכתי על כלל הילדים השוהים בישראל ללא תלות במעמדו החוקי של הילד או במעמד הוריו.

ברל"א טוענים כי בישראל מצויים ילדים רבים המוגדרים "חסרי מעמד אזרחי". הם אינם מוגדרים על פי חוק הביטוח הלאומי כתושבי ישראל ועל כן אינם מקבלים טיפולים רפואיים ללא תשלום, לא זו בלבד שלרוב הוריהם הם חסרי אמצעים לחלוטין. בין חסרי המעמד ניתן למצוא ילדי פליטים, ילדים של מבקשי מקלט מדיני, ילדים שההורה האחראי עליהם הינו פלסטיני ועוד.

"הילדים לא אשמים ביכולת הכלכלית של ההורים והמדינה לא צריכה להעמיד תנאים דרקוניים למתן שירותי בריאות", אמר רן כהן, מנהל מחלקת חסרי מעמד ברל"א. "ישראל חייבת להעניק תושבות חברתית לילדים החיים כאן, ללא קשר למעמד הוריהם". מאז שנת 2001 ניתן לבטח ילדים חסרי מעמד באמצעות ביטוח פרטי דרך אחת מקופות החולים. בפועל, קיימות בעיות רבות בהסדר הביטוחי ורופאים מתנדבים של רל"א, הפועלים במרפאה הפתוחה של הארגון, טוענים כי המצב הקיים מגביל את נגישותם של ילדים רבים לשרותי בריאות.

"לדוגמא", הסבירו ברל"א, "נדרשת תקופת המתנה של חצי שנה עד לזכאות לטיפולים לילדים שלא נולדו בישראל, או לילדים שהוריהם לא רשמו אותם במועד. כמו כן, השירות הרפואי מותנה בתשלום חודשי והורים רבים אינם עומדים בעלויות הביטוח – עובדה המובילה להפסקת הכיסוי הביטוחי של הילדים".

"הזכות לחיים היא זכות חוקתית בסיסית הנתונה לכל אדם וכך גם הזכות לקבל טיפול רפואי", אמרה עו"ד יוהנה לרמן שהגישה את העתירה. "ההסדר הקיים כיום מונע מילדים ותינוקות טיפול רפואי ועל מדינת ישראל, שחתומה גם על האמנה לזכויות הילד, חלה החובה להפסיק להפקיר אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully