וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שימוש בבקבוקים לתינוקות מסוכן?

נעמה טלמור

10.3.2009 / 1:15

6 החברות הגדולות בארה"ב לייצור בקבוקים לתינוקות הודיעו כי יפסיקו את השימוש בחומר המסוכן ביספינול A. בישראל עדיין מתלבטים

בעוד בארצות הברית הודיעו השבוע שש החברות המרכזיות שמייצרות בקבוקים לתינוקות כי יפסיקו את השימוש בחומר הכימי מעורר המחלוקת ביספינול A בתהליך ייצור הבקבוקים, במשרד הבריאות לא ממהרים לפסוק בנושא. כאמור שש החברות המרכזיות שמייצרות בקבוקים לתינוקות נכנעו השבוע ללחץ הציבורי ולדרישתו של התובע הכללי במדינת קונטיקט, והחליטו להפסיק לעשות שימוש בחומר הכימי החשוד בגרימת נזק להתפתחותם של תינוקות.

לעומת זאת, במשרד הבריאות בארץ לא ממהרים לאסור את השימוש בבקבוקי פלסטיק המכילים חומר זה. בימים אלו פועלת ועדה במשרד הבריאות, שמטרתה לבחון סיכונים בריאותיים אפשריים מתוספים למוצרי פלסטיק. הוועדה אמורה לסיים את עבודתה רק בעוד מספר חודשים.

"בין חברי הוועדה ישנם רופאים, נציג של מכון התקנים ונציגים של משרד הבריאות ומשרד החקלאות, כך שמתקיים שיתוף פעולה בין משרד הבריאות ומכון התקנים בנושא", אומרים במשרד הבריאות בתגובה, "הוועדה דנה כעת בשאלה האם יש צורך בעדכון התקן הישראלי לבקבוקי תינוקות והאם יש צורך בעדכון המלצות משרד הבריאות בנושא BPA (ביספינול A), כל זאת תוך למידה מעמיקה של הערכת סיכונים מגופים שונים בעולם ומחקר עדכני בנושא. המלצות הועדה יוגשו בחודשים הקרובים לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות".

BPA הוא חומר כימי, אשר ממנו מיצרים פלסטיקים קשיחים ושקופים הנקראים פוליקרבונט. ביספינול A מצוי במוצרים רבים, בכללם בקבוקי תינוקות שקופים, וכן בציפוי הפנימי של קופסאות מזון. ניתן לזהות בקבוקים כאלו כאשר הם מסומנים בספרה 7 בתוך משולש חצים. ישנו חשש לעיתים שכמויות זעירות של ביספינול A עלולות לזלוג לתכולת הבקבוק או מהציפוי הפנימי של הקופסה למזון בתוכו. בהתחשב בעובדה, לפיה תינוקות אוכלים יותר ממשקל גופם באופן יחסי למבוגרים, חשיפתם גדולה יותר.

בקנדה מחרימים, בישראל מזהירים

משרד הבריאות פרסם בעבר הוראות שימוש ואזהרות בנוגע לשימוש בבקבוקי פלסטיק לתינוקות. על פי הוראות המשרד, השימוש בבקבוקי פלסטיק לתינוקות אינו מזיק לבריאות, כאשר הבקבוקים שלמים ללא שריטות, קרעים, סדקים וכמו כן אינם בלויים. כמו כן, אין לשפוך מים רותחים לבקבוקי פלסטיק, לצורך הכנת מזון לתינוקות. משרד הבריאות ממליץ להורים לא להשתמש בבקבוקי פלסטיק לתינוקות, לתקופה העולה על שנה, ושב ומזכיר להורים כי המזון המומלץ לתינוק הוא הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה ותוספות מזון לאחר מכן.

לאחרונה פרסמו רשויות הבריאות של קנדה ושל ארצות הברית טיוטת דוחות מדעיים העוסקים בהשפעות בריאותיות אפשריות כתוצאה מחשיפה לחומר הכימי ביספינול A. החומר ממנו מייצרים פלסטיק קשיח. במחקרים שבוצעו עם חולדות ומכרסמים נצפו השפעות על המערכת ההורמונלית ועל מערכת הרבייה, כתוצאה מהחשיפה לחומר זה. בטיוטת הדוחות נכתב, כי אין ביכולתם לקבוע באופן חד משמעי, האם יש או אין סיכון כתוצאה מחשיפת אוכלוסיה לביספינול. בתגובה החליטה ממשלת קנדה לפעול למזעור החשיפה לחומר זה, בקרב תינוקות עד גיל 18 חודשים. כמו כן היא מתכוונת לאסור את הייבוא, השיווק והפרסום של בקבוקים לתינוקות המכילים ביספינול A, במידה ולא יתגלה מידע הסותר את טיוטת הדוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully