וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצות שינוי: ייצוג שיא של נשים בכנסת

נעמה טלמור

11.2.2009 / 14:20

הכנסת שנבחרה תהיה מהנשיות ביותר, עם 21 חברות כנסת נבחרות. ארגוני נשים: "זו התקדמות, אך המטרה היא 50%"

21 נשים נבחרו לכהן בכנסת ה-18, שתהיה אחת מהכנסות בעלות האחוז הגבוה ביותר של נשים בכל שנות קיומה של מדינת ישראל. נכון לעכשיו, מפלגת קדימה מובילה עם שבע חברות כנסת, ישראל ביתנו והליכוד מתגאות בחמש ח"כיות כל אחת, מפלגת העבודה תכניס לכנסת שלוש נשים ואילו במפלגת בל"ד עושים היסטוריה עם ח"כית ערביה ראשונה במפלגה ערבית - חנין זועבי.

ארגוני הנשים מברכים על המספרים "המעודדים" לטענתם, אך מדגישים כי עדיין לא הסתיימה מלאכתם - לפעול למען מספר זהה של נשים וגברים בכנסת. "זו מערכת בחירות ראשונה מאז ימיה של גולדה מאיר שהנושא המגדרי בכלל עלה לסדר היום. הוא קיבל חשיבות מאוד גדולה בכך שגם מועמדים גברים נאלצו להתייחס אליו", אמרה רינה בר-טל , יו"ר שדולת הנשים בישראל לוואלה! חדשות. לדבריה, "בכנסת האחרונה, מתוך כ-230 חוקים, 27 היו קשורים לנושא מגדר (כ-12%), זה אומר שכשתהיינה יותר נשים בכנסת כל הנושא של חוקים מגדריים וההתייחסות אמור לתפוס עוד תאוצה".

מאז קום המדינה ועד הכנסת ה-14 מספר הנשים בכנסת נע בין שמונה ל-11 (6.6% -9.1%) מכלל חברי הכנסת. עלייה מסוימת במספר הנשים חלה בכנסת ה-15: שיעורן עבר בפעם הראשונה את רף ה-10% והגיע ל-15 חברות כנסת, שהיוו כ-12.5%. לכנסת ה-16 נבחרו 18 נשים, שלוש מתוכן כיהנו כשרות. רק בשלושת החודשים האחרונים לכהונת הכנסת נקבע שיא הייצוג הנשי עד אז, עם 25 נשים. לכנסת היוצאת (ה-17) נבחרו 17 נשים, שהיוו כ-14.2% מכלל חברי הכנסת. שלוש מתוכן נבחרו לשרות בממשלה. הכנסת ה-17 רשמה לזכותה אירוע היסטורי נוסף, עם כהונתה של ח"כ דליה איציק (קדימה) כיושבת ראש הכנסת הראשונה.

לבני כמודל

"לבני היא מודל מצוין להסביר איך נשים משכילות, עצמאיות, דעתניות ושאפתניות יכולות לטפס על כל סולם - גבוה, קשה ולא ידידותי - אך עד שלב מסוים", אומרת בר-טל. לטענתה, "כמעט עד המלחמה לבני באמת חשבה שהקטע של המגדר הוא לא נושא שונה מכל נושא אחר. אז היא היתה שותפה במרכבה של שלושה מנהיגים שניהלו עבור המדינה את מבצע עופרת יצוקה. אני משוכנעת שהחלק שלה בקבלת החלטות היה זהה מבחינת אחריות ועשייה לשני הגברים שישבו לצידה, אך ראו זה פלא - הם התנערו ממנה. הבהירו לה שזה לא סולם שנשים צריכות לגעת בו ואז נפל לה האסימון - יש חשיבות לנושא המגדר".

"מספרן הגבוה של הנשים מאוד משמח. אך מלבד מספרן הכולל יש חשיבות מאוד גדולה גם למיהן הנשים המכהנות וכיצד הן פועלות. ח"כ זהבה גלאון (מרצ) היא דוגמא למישהי שעשתה רבות וייתכן שלא תכהן בכנסת הבאה, וזה מעציב מאוד", אמרה לוואלה! חדשות פרופ' רות הלפרין-כדרי, ראש מרכז לקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן.

"ישנה אכן התקדמות בציבוריות הישראלית המעידה על כך שהמפלגות, מלבד הדתיות וזה אכן קומם עליהן ציבור, הפנימו שנשים במקומות ריאלים זה חלק מהטרנד, זו דרישה של להיות פוליטיקלי קורקט. אני הייתי מעדיפה לראות את זה בצורה יותר נוקשה שנובעת מכוח חוק, למשל בעזרת תמריצים. עשינו דרך מסוימת ואת זה מבינים כאשר מדברים עם נשים מבוגרות יותר, ואז הן טורחות להזכיר לנו להסתכל מה היה לפני 40 -50 שנה'". סיכמה הלפרין-כדרי.

הנשים הכריעו

גם עמותת כוח נשים (כ"ן), מברכת את חברות הכנסת הנכנסות ואת העם בישראל על מספר שיא של חברות כנסת שיכהנו בכנסת ה-18. בעמותה הביעו שביעות רצון על ההישג.

לדברי מיכל יודין יו"ר העמותה, "מערכת הבחירות הנוכחית היתה המערכת הראשונה שבה נשים הובילו את הקמפיינים של המפלגות הגדולות. הנשים התגייסו למערכת הבחירות הזו בצורה חסרת תקדים. נשים התמודדו, היו בצמתים, פרסמו מודעות תמיכה, ארגנו כנסים פוליטיים ועוד. כל המפלגות ניהלו קמפיין מגדרי, ולראשונה התייחסו לנשים כאל קבוצת התייחסות נפרדת. ראינו את זה בתשדירים, בכנסים ובכל מקום שהגענו אליו. הנשים החליפו את הגנרלים, והן אלה שהכריעו את הבחירות".

בעמותת "כוח נשים" מתכוונים לנצל את המומנטום שנוצר במערכת הבחירות הנוכחית ולהמשיך לפעול למען קידום נשים בפוליטיקה. בעמותה דורשים כי לפחות 25% מהשרים בממשלה שתוקם תהיינה נשים: "הבוחרים והבוחרות בישראל הצביעו בעד רשימות להן היה ייצוג נשי גבוה. ראש הממשלה הבא או הבאה יהיו חייבים להתייחס לכך. עליהם להתחייב כי ההתייחסות לנשים לא היתה סיסמת בחירות בלבד - ולצקת תוכן אמיתי להתחייבותם ולקדם נשים לתפקידים בכירים".

בעמותה מתכוונים לכנס את חברות הכנסת שנבחרו ולתכנן במשותף איך מתרגמים את ההישג של ייצוג שיא לנשים בכנסת, לתפקידים בכירים במערכת השלטונית ולקידומן של נשים נוספות להשתתף במערכת הפוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully