וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסי שריד: "מרצ ירדה מנכסיה"

יוסי מדריסוביץ'

11.2.2009 / 11:29

מנהיגי מרצ לשעבר מבכים את מפלת מפלגת השמאל הציוני. שולמית אלוני: "התקשורת אשמה בכך שדיברה על הקרב בין ציפי לביבי"

ביום שאחרי הבחירות מנסים מנהיגי מפלגת מרצ לשעבר להסביר את המפלה שהניבה שלושה מנדטים בלבד. יוסי שריד ושולמית אלוני שעמדו בעבר בראש מרצ, קושרים את המפלה בבחירות למבצע "עופרת יצוקה". שניהם הביעו אכזבה מהתוצאה של המפלגה, שהתאחדה עם התנועה החדשה ושניהם מקווים שמרצ עוד תשוב להיות בעתיד גורם משמעותי בפוליטיקה הישראלית.

יוסי שריד עזב את מרצ לאחר שבבחירות 2003 קיבלה מפלגתו שישה מנדטים. הבוקר, אחרי שהציבור הישראלי נתן למרצ שלושה מנדטים בלבד אמר שריד: "בשנת 2003 קיבלנו רק שישה מנדטים ולכן קיבלתי על עצמי את האחריות. כשפרשתי אמרתי להם משפט שזוכרים אותו עד היום: אסור לצאת מנקודת הנחה ששישה זה הגרוע מכל. מי שלא הביא מנדט אחד בחייו, לא יודע מה זה להביא שישה".

על התוצאה עצמה אמר שריד: "הארץ נשטפה בגל לאומני פשיסטי ומרצ היא רק גורם אחד בנשטפים. אנשים שהתלבטו בין קדימה למרצ, החליטו להצביע לקדימה מתוך רצון לבלום את ביבי. בימים האחרונים נוצר כאן רושם של שתי רכבות שועטות, רכבת ביבי ורכבת ציפי ובין שתי הרכבות האלה מרצ נמעכה".

על השאלה מה גרם למפלה של מרצ אמר שריד: "היתה למרצ מערכת בחירות רעה. הם לא הצליחו להתמקד באיזשהו נושא, משהו שמייחד או מבדל את מרצ או שיש לה בו יתרון יחסי. כמובן שגם מלחמות לא עוזרות לפני בחירות. יש למרצ כללים יחודיים משלה, אך למרבה הצער לא נעשה בהם שימוש קמעה. מרצ היתה מזוהה עם חינוך, איכות סביבה, זכויות אדם ואזרח ועכשיו לא עסקו בזה בכלל".

שריד מעיד כי גם אתמול הוא שלשל לקלפי מעטפה עם פתק של מרצ, ולדבריו יש להניח לפוליטיקאים להקים ממשלת ימין: "לא מצאתי מפלגה מתאימה ולכן הצבעתי מרצ. כאשר אתה מצביע למפלגה שיורדת מנכסיה, אתה בוודאי מאוכזב. התחושות היו רעות. צריך להניח לימין להרכיב ממשלה ולא להיכנס לממשלות נגועות וכעבור שנתיים המטוטלת תחזור למקומה הנכון. כשישראל תהפוך תחת ממשלה ימנית-לאומנית-קיצונית למדינה מצורעת, דעת הקהל תשתנה. אני מאוד מקווה שמרצ לא תיעלם".

50 אחוז נתנו את קולם ללבני

גם שולמית אלוני קיבלה באופן קשה את תוצאות בחירות 2009. לדבריה, לתקשורת יש חלק לא קטן במספר המנדטים הזעום של מרצ: "היתה אשליה בציבור שיש כאן הצבעה עם שני פתקים. האווירה בתקשורת היתה שאנחנו מצביעים כאן לראש ממשלה ושבוחרים בין ציפי לבין ביבי ולהקתו. התקשורת דיברה על הקרב ביניהם ולא אזכרה נושאים כמו נישואים אזרחיים, בתי קברות אזרחיים, מצב הסטודנטים ומלחמה בעוני".

לדברי אלוני, הקולות האבודים של מרצ הלכו לקדימה: "מצביעים של מרצ הצביעו לציפי כי הם פחדו מביבי. לפחות 50 אחוז ממצביעי מרצ נתנו את קולם לציפי. התוצאה היום היא שהפכנו עם רוב גדול של ימין, של מתנחלים ושל גזענים. זה מאוד מפחיד אותי, אבל התוצאה היא לא להתקפל אלא לבנות הכל מחדש. עצוב לי שתהיה כאן ממשלה של ימין קיצוני".

גם אלוני רואה במבצע "עופרת יצוקה" כגורם לנזק משמעותי למרצ: "המלחמה הזאת עוררה באופן קיצוני את השנאה לערבים ואת זה הוביל אדון ליברמן, האנטי דמוקרט בעליל שרוצה לשלול אזרחות ממי שלא נאמן למדינה. המלחמה עשתה ממש מהפכה בציבור ויכולת לראות את הצהלה שהיתה כאן על כל ההרג שעשינו שם".

אלוני סבורה שהנהגת מרצ הנוכחית לא אחראית לתוצאה העגומה: "אני לא חושבת שהנהגת מרצ נהגה באופן לא נכון. יכול להיות שההנהגה היתה צריכה להדגיש יותר את חשיבותה בנושאים כמו זכויות אדם, דת ומדינה. חיים אורון צריך להמשיך בתפקידו משום שההפסד הוא בגלל הפחד שראש הממשלה יהיה ביבי יחד עם ליברמן".

גם אלוני חושבת כמו שריד שמרצ עוד תחזור לעצמה: "אחרי התוצאות של אתמול אנחנו חדלים להיות דמוקרטיים וסוציאל דמוקרטיים ואלה נושאים מאוד חשובים במדינה הזאת. כששמעתי את התוצאה נבהלתי, לא האמנתי, התחלתי לשאול אם זה נכון. אני חושבת שמה שקורה עכשיו גרם להלם אצל הרבה אנשים, אבל מרצ לא תיעלם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully