וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המריבה פונה, 50 בני אדם נפצעו

יהושע בריינר, חברון

4.12.2008 / 16:20

בעקבות פינוי בית המריבה, הכריז צה"ל על אזור יהודה כשטח צבאי סגור, מחשש למהומות של מתנחלים. בפינוי נפצע שוטר באורח בינוני

גדעון צנטנר

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: רועי כ"ץ)

(עדכון ראשון: 14:34)

צה"ל ומג"ב פינו אחר הצהריים (חמישי) את בית המריבה בחברון. בבית התבצרו עשרות בני אדם שהתעמתו עם כוחות הביטחון. כוחות גדולים של מג"ב פרצו לתוך הבית מכמה כיוונים, כשהם משתמשים בגז מדמיע ורימוני הלם. מד"א טיפל בשטח בית המריבה בחברון ב-35 בני אדם שנפצעו במצב קל. לבתי החולים בירושלים פונו במצב קל 13 בני אדם, מתוכם שלושה אנשי ביטחון, כמו כן פונו שני פצועים במצב בינוני. אחד הפצועים הוא שוטר שנפצע באורח בינוני מחומצה שנזרקה על עינו.

העימותים במקום נמשכים גם לאחר הפינוי, מתנחלים יידו אבנים על פלסטינים וניסו לפרוץ לבתים באזור. בזמן הפינוי נעדרו מן המקום כמה ממנהיגי המתנחלים, שנפגשו מוקדם יותר בתל אביב עם שר הביטחון אהוד ברק.

בעקבות הפינוי הכריז צה"ל על איזור יהודה כשטח צבאי סגור, מחשש למהומות של מתנחלים. על פי דיווחים שונים מתכוונים מתנחלים להפר את הסדר בגדה והצו נועד בין היתר למנוע הגעה של פעילי ימין לאיזור.

עם תחילת הפינוי, בתוך זמן קצר יחסית הצליחו כ-100 שוטרים וחיילים לבודד את הכניסה לבית ולמנוע ממתנחלים נוספים להגיע למקום. הפינוי עבר ללא התנגדות משמעותית מצד המתבצרים. מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "בשעה זו פועלים כוחות משטרה, צה"ל ומג"ב לפינוי בית המריבה, על פי החלטת בג"ץ. כוחות הביטחון נערכו מבעוד מועד עם כוחות מתוגברים באזור. אלוף פיקוד מרכז, החליט כי "במגע ישיר עם המתנחלים יבואו שוטרים ולא חיילים, ככל שיתאפשר הדבר. כוחות הביטחון יפעלו ביד קשה נגד כל ניסיון לפגוע בחיילים ובשוטרים".

"הקיצונים ילמדו לכבד את המדינה"

דניאלה וייס, מראשי תנועת "נאמני ארץ ישראל" ומי שנחשבת לאחת ממנהיגות נוער הגבעות, אמרה בזמן הפינוי כי "זה מטורף מה שקורה כאן. יש פה איבוד שליטה מוחלט. זה קרב של יהודים נגד יהודים". דוברת היישוב היהודי אורית סטרוק אמרה כי "הפינוי הוא מעשה נבלה, משום שמתנפלים על ילדים ונשים עם גז מדמיע והם מונעים מכוחות ההצלה להגיע למקום. זהו מעשה כוחני".

פעיל הימין הקיצוני איתמר בן גביר אמר בתגובה לפינוי, כי "עוד נשוב לבית על אפם וחמתם של אהוד ברק וכל מערכת הביטחון וממשלת ישראל. הם לא יודעים מה מחכה להם אחרי האלימות שהפגינו כאן היום.

גם במערכת הפוליטית התקבלו תגובות לפינוי. ח"כ אריה אלדד (התקווה) אמר כי "פינוי בית השלום הוא מעשה טירוף כוחני העלול להסתיים בשפיכות דמים. רק הממשלה תשא באחריות למה שיקרה שם. ברק שולח את המשטרה וצה"ל כדי לקיים את מערכת הבחירות של השמאל בישראל, ודמם של הנפגעים בראשו". לדברי ח"כ אבשלום וילן (מרצ): "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. אני מקווה שהעיכוב בקבלת ההחלטה של כוחות הביטחון לא יגרום לנפגעים רבים. יש לפנות את בית המריבה במהירות , תוך מינימום נפגעים".

ח"כ אורי אריאל (הבית היהודי) אמר כי "שר הביטחון הפר את כל הסיכומים וההבנות איתו. הוא מוכיח שאי אפשר לסמוך על מילתו. אני קורא לברק להפסיק את הפינוי הברוטלי והאלים, שמתגלות בו תופעות לא אנושיות ולא יהודיות מצד השוטרים".

מוקדם יותר הסתיימה ללא תוצאות פגישתו של שר הביטחון אהוד ברק עם ראשי "נאמני ארץ ישראל" והרב משה לוינגר, הנחשב לאחד ממנהיגי נוער הגבעות. לאחר הפגישה, בזמן שהצביע בפריימריז למפלגת העבודה, אמר ברק כי הוא הבהיר בפגישה שמדינה איננה יכולה לנהל משא ומתן על מרותה ועל אזרחיה. לדבריו, "את ההפקרות שמתחוללת בחברון אנחנו נפסיק, אם היא לא תיפסק מיידית על ידי האנשים עצמם. אני כמובן מעדיף שהאנשים יפנו את הבית מרצונם. אנחנו אולי נראה זאת בזמן הקרוב. ובכל מקרה, הבית הזה יפונה כפי שקבעה המדינה". הוא הוסיף כי "הקבוצה הקיצונית הזאת, תלמד בדרך הקלה או הקשה,לכבד את המדינה, את סמליה ואת אלו שפועלים בשמה ובשם החוק".

קודם לכן נפגש ברק עם ראשי מועצת יש"ע, וניסה להגיע עמם להבנות בנושא. במהלך הפגישה העלו ראשי מועצת יש"ע את הצעת הפשרה לפיה, הבית יישאר מאוכלס ובמקביל יפעל שר הביטחון להקדמת הדיונים בבית המשפט המחוזי על בעלות הבית. המתנחלים העלו הצעות כיצד לפתור את המשבר ללא פינוי בכוח. ברק דחה את ההצעה ואמר כי "זאת מדינת חוק ויש לקיים את צו בית המשפט. אזרחים חייבים לקבל את מרות המדינה. לא נאפשר לגורמים קיצוניים לערער את סמכות המדינה ואת יסודותיה".

חשש: המהומות יתפשטו לכל הגדה

בתוך כך, קיים חשש גדול במערכת הביטחון מפני מה שמגדירים כ'אינתיפאדה יהודית' שתחל לאחר פינוי בית המריבה בחברון. במערכת הביטחון כבר חושבים על היום שאחרי פינוי בית המריבה בחברון, ועל פי אחת הערכות מיד לאחר הפינוי יחל ברחבי הגדה המערבית גל של מהומות יזומות על ידי פעילי ימין ונוער הגבעות.

הפעולות שבהן ינקטו המתנחלים יהיו דומות לאירועים שצה"ל נתקל בהם בשבועות האחרונים, ובהם ידויי אבנים אל עבר רכבי כוחות הביטחון בכבישים ביהודה ושומרון, ידויי אבנים אל עבר כלי רכבי של פלסטינים ותקיפתם, וכן כניסה אל יישובים פלסטינים והריסת בתי קברות מוסלמיים, כדוגמת הריסת המצבות מול בית המריבה בחברון.

שר הביטחון אהוד ברק רמז על כך אמש בראיון בערוץ השני, שם הזהיר בפני גל ההתפרעויות. "יתכן מאוד שאנחנו עומדים בפני גל שילך מעבר לבית החום אל רחבי יהודה ושומרון מול אותן קבוצות ומול אוהדים שלהן שמפוזרים בפינות שונות, בעיקר ביהודה ושומרון. המאבק הזה יקרה, הוא יתממש. מדינת ישראל תבטיח את מרותה על אזרחיה גם אם זה יהיה מאבק נוקשה", אמר ברק.

הפעולות הללו יהיו מה שמגדירים בקרב המתנחלים כפעולות 'תג מחיר' על פינוי הבית. אירועי 'תג מחיר' כבר נרשמו בחודשים האחרונים, כאשר תוך כדי ולאחר פינוי מאחזים בלתי חוקיים בגדה החלו התפרעויות וחסימות כבישים על ידי פעילי ימין, מה שאילץ את צה"ל ומג"ב להפנות כוחות רבים לטיפול באירועים הללו, והסית אותם מפעילות הביטחון השותף באיזור.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully