וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות בעכו חודשו עם צאת החג

נתיב נחמני וניר יהב

10.10.2008 / 2:00

לטענת המשטרה, כוחותיה הפרידו בין התושבים היהודים והערבים שהתעמתו בעיר, אך אלפים נמצאים ברחובות. ח"כ זכור: "המצב קשה. גם עכשיו יש עימותים". המפכ"ל: "המהומות לא צפויות להתפשט". המשטרה הזרימה לעיר מאות שוטרים

כוחות המשטרה הצליחו להפריד בין מאות היהודים והערבים שהתעמתו אמש בעכו - כך טוענים הערב (חמישי)במשטרה. לעומת זאת, ח"כ עבאס זכור (רע"מ-תע"ל) הנמצא במקום, סיפר לוואלה! חדשות כי "גם עכשיו מתנהלים עימותים והמשטרה יורה גז מדמיע. אני מקווה שנוכל לעשות משהו כדי להרגיע את המצב אבל אני חסר תקווה שנצליח".

במוקדים שונים בעיר עדיין מתגודדים מאות בני אדם. 12 אנשים נעצרו עד כה במהלך הפרות הסדר שהחלו אמש בעיר ולפחות שבעה נפגעו באורח קל, חלקם מגז מדמיע, ופונו לבית החולים בנהריה. המשטרה הזרימה 500 שוטרים לעיר.

רבים מתושבי שיכון המזרח יצאו לרחובות שכונתם. גם בעיר הערבית מתגודדים צעירים רבים. כוחות משטרה נפרסו בנקודות שונות, והם מסתייעים בפרשים. מסוק משטרתי חג מעל לעיר. מוקדם יותר, חסמו התושבים למעלה משעה את הכביש הראשי סמוך לאצטדיון הכדורגל. לאחר מכן עברו רבים לשטח פתוח סמוך לתחנת הרכבת. המשטרה השתמשה ברימוני הלם, בהתזת מים ובגז מדמיע לשם פיזורם.

מפכ"ל המשטרה דודי כהן הגיע לעיר והדף את הטענות על כוחות המשטרה הדלים שהגיעו לאחר פרוץ המהומות. "לשני הצדדים יש טענות וגם למשטרה אבל מה שחשוב זה להגיע לרגיעה". כהן קרא לאישי הציבור לגלות מנהיגות ולקרוא לשמירה על השקט. "בחג צפויים להגיע לכאן עשרות אלפי מטיילים. צריך להמשיך בדו קיום". לשאלת וואלה! חדשות בדבר האפשרות שהמהומות יתפשטו לאזורים אחרים בגליל אמר כהן: "צריך לראות את המהומות כאירוע מקומי שצריך להסתיים. אין כוונה להרחיבו. כל תושבי הגליל מבינים את משמעות האירוע".

ח"כ זכור סיפר לוואלה! חדשות כי לאחר שהוא וחבריו הצליחו להרגיע את הרוחות במגזר הערבי הגיעו מאות תושבים יהודים עם מקלות ואבנים והתחילו להתפרע ולהכות את התושבים הערבים. "המצב קשה מאד. דיברתי עם מפקד המחוז, מפקד התחנה, עם המפכ"ל, אבל שום דבר לא עוזר. השוטרים אינם מצליחים להגן עליי ועל התושבים הערבי מפני התושבים היהודים. קיללו אותנו, נתנו לנו מכות. לאן הגענו?".

המשטרה הציבה מחסומים בכל הכניסות לעיר. מאות צעירים חסמו מוקדם יותר את היציאה מעכו לכיוון כרמיאל וקראו "מוות לערבים". בתוך כך, נרשמו עימותים במספר מוקדים ברחבי העיר, ביניהם בכיכר שטראוס הרחובות וולפסון ובן עמי ובצומת מגן דוד אדום. מפכ"ל המשטרה נועד עם ח"כ זכור ועם ראש העיר עכו שמעון לנקרי. בעכו הביעו חשש כי האירועים האלימים עלולים לפגוע במספר המבקרים שמתכננים להגיע לפסטיבל "תיאטרון אחר" שיערך בסוכות.

"זעם נוראי מתחת לפני השטח"

המהומות הן המשך לתקריות הקשות שהתרחשו הלילה. ההתפרעויות פרצו לאחר שעל פי טענת המשטרה שלושה צעירים ערבים נכנסו במכוניתם לשכונת בן גוריון ועוררו את זעמם של התושבים היהודים במקום. שלושה בני אדם נפצעו קל במהומות, ביניהם שוטר. שמונה בני אדם משני המחנות נעצרו, 120 כלי רכב ניזוקו ושמשותיהם של 40 חנויות נופצו. המשטרה ערוכה בעיר בכוחות מתוגברים.

במשטרה טוענים כי שלושת הצעירים נהגו באופן פרובוקטיבי כאשר הפעילו מוזיקה קולנית ועישנו, אולם הנהג תאופיק ג'מאל, מציג תמונה שונה. ג'מאל אמר הערב לחדשות ערוץ 2 כי "הם טוענים שנסעתי בפראות אבל נסעתי מקסימום 25. ניסו לעשות בי לינץ'. אם לא הייתי מזיז את הבן שלי הוא היה מת".

ח"כ זכור מחזק את טענתו של ג'מאל טוען כי מדובר בנהג בודד ומשפחתו: "הנהג הערבי נכנס לשכונה שלו ועבר בשכונת בן גוריון. הוא לא נכנס למקום שאין לו מה לעשות בו, אלא נסע לבית שלו. חייבים לכבד את יום הכיפורים ואת הצום אבל לא חוקי למנוע מבן אדם לעבור עם הרכב שלו במהלך החג. כשהגיע בסמוך לבית שלו התנפלו עליו מאות יהודים, וכשאני הגעתי למקום התקיפו גם אותי ואת רכבי".

ר' צפתה בחלק מהאירועים ממרפסת ביתה: "התעוררתי מרעש חזק של חריקת בלמים. שניות אחרי זה שמעתי צרחות - מאז התחילו שעות של התפרעויות. כשיצאתי למרפסת ראיתי קבוצה גדולה של ערבים הולכים. בשלב מסויים נכנסתי שוב לבית כי כבר לא יכלתי לראות את זה יותר. מאוחר יותר כשהסתכלתי שוב ראיתי קבוצה של ערבים עם אלות וקרשים, הם ניפצו שמשות של מכוניות לאורך כל הרחוב, פשוט עשו פוגרום. זה עצוב, חשבנו שיש פה דו-קיום, אבל בסוף אתה מגלה שמתחת לפני השטח קיים בינינו זעם נוראי".

במשטרה טוענים כי לאחר שהתפתחה תגרה המונית בשכונה אליה נכנסו הצעירים, נפוצה כעיר שמועה כאילו שלושה ערבים נפצעו קשה, ובמסגדים הושמעה קריאה לצאת ולהדוף את התוקפים. מאות צעירים עשו דרכם לשיכוני המזרח וברחוב בו עמי, רחובה הראשי של העיר, החלו לנפץ שמשות של חנויות השייכות ליהודים. המשטרה השתמשה ברימוני הלם וגז מדמיע. שמשות מוקד מגן דוד אדום בעיר נופצו גם כן. מנכ"ל מד"א אלי בין דרש למצות את הדין עם מבצעי העבירה. סנ"צ אבי אדרי מפקד משטרת עכו נועד עם נכבדים מהעיר העתיקה שהביעו רצון לסיים את האירועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully