וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהמתי - שילמתי, והרבה

חיים אברהם

29.7.2008 / 20:10

עבר בקריאה שלישית חוק "זיהמת - שילמת", המטיל קנס של עד 2.4 מיליון שקלים ועונש מאסר עד 3 שנים על תאגידים ואזרחים מזהמים

שלוש שנות מאסר וקנסות בגובה של עד 2.4 מיליון שקלים צפויים לתאגידים או אנשים פרטיים אשר יזהמו את הסביבה. כך קובע חוק "המזהם משלם" שאושר היום (שלישי) בכנסת, ברוב של 34 תומכים וללא מתנגדים. בנוסף, החוק קובע כי הרשויות רשאיות להטיל כפל הוצאות על המזהם או ולדרוש את החזרת המצב לקדמותו.

ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה), מיוזמי הצעת החוק, אמר כי "החוק מצטרף לשורה של חוקים ירוקים, אותם הצלחנו להעביר במושב הקיץ, אשר מבטאים את רצון הציבור והכנסת בסביבה מוגנת, איכותית וטובה יותר. בכל העולם כבר הבינו שמחיר הזיהום לבריאות הציבור ולחברה אדיר ואי אפשר לתת למזהמים להשתולל. אני מאמין שכעת, דרך כיסן של החברות והגורמים המזהמים, נוכל להגיע לאדמה, למים ולאוויר נקיים יותר".

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), אף הוא מיוזמי החוק, אמר כי "חוק המזהם משלם מתמודד עם בעיית היסוד של המפגעים הסביבתיים: בעיות סביבתיות אופייניות אינן נגרמות בגלל טעויות אלא בגלל אינטרסים כלכליים. עד היום הבעיה הגדולה שלנו היתה שבישראל השתלם מאד לזהם. החוק כולל מנגנונים מודרניים של ענישה כלכלית אפקטיבית, כולל השבת הרווחים שהשיגו המזהמים לעצמם אל הקופה הסביבתית ".

"הציבור שילם את המחיר בבריאותו"

בתוך כך, אישרה הכנסת בשבוע שעבר את חוק אוויר נקי, המטיל קנס של עד מיליון ו-200 אלף שקל או שנתיים מאסר על מפעלים מזהמים לפי החוק 150 המפעלים הגדולים במשק יידרשו להתקין תחנות ניטור לטובת מערך נתוני זיהום. כמו כן, המפעלים יחויבו להוציא היתר פליטה שיחודש מידי שבע שנים, ובמידה שההיתר יילקח המפעל ייסגר אוטומטית.

דוברת מגמה ירוקה יוכי יעקבזון, אמרה לכתב וואלה! חדשות כי "החוק מתקן מצב מעוות שבו משתלם לזהם, והציבור שילם את המחיר בבריאותו". ביום חמישי האחרון ערכו חברי מגמה ירוקה הפגנת תמיכה בחוק בחיפה.

"היינו שותפים מבחינה אקטיביסטית ובלובי בכנסת", מוסיפה יעקבזון, "ניזום פעולות ביקורת, הפגנות ופעילות בלובי בכדי לוודא שיש אכיפה של החוק. אני מצפה שהמשרד להגנת הסביבה יעשה את מה שהוא אמור לעשות, יפסיק להגן על מפעלים מזהמים, ויתחיל להגן על ציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully