וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רן כהן: "כפיית מצות היא כפייה דתית"

פנחס וולף

3.4.2008 / 14:23

סערה במערכת הפוליטית בעקבות פסק הדין התקדימי של ביהמ"ש בירושלים, לפיו מותר למכור חמץ בחנויות, מסעדות ופיצריות

ShutterStock

(צילום: נטע גרנות, עריכת וידאו: נועם ורטהיים)

מותר לחנויות, למסעדות ולפיצריות למכור חמץ בפסח. כך קבע היום (חמישי) בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, למרות "חוק המצות" האוסר על מכירת חמץ בפומבי. השופטת, תמר בר-אשר צבן, הורתה למחוק כתבי האישום שהוגשו נגד ארבעה בעלי מסעדות בירושלים, שלטענת המדינה עברו על החוק כשמכרו חמץ בפסח אשתקד.

לדברי השופטת, "חוק המצות" אוסר על בעל עסק להציג מוצרי חמץ בפומבי או לצריכה, "אלא שעל פי הגדרת המלה 'פומבי' בחוק העונשין ולאור תכליתו של חוק חג המצות, שנועד למנוע הצגת חמץ בפרהסיה, אין אותם בעלי העסק באים בגדרו של מקום פומבי". בהתבסס על פרשנות רש"י לגמרא, הבחינה השופטת בפסק הדין בין מתחם סגור, כגון חנות או מסעדה, לבין שוק או דוכן שנמצאים ב"רשות הרבים", ובהם אסור להציג חמץ.

השופטת הוסיפה בפסק הדין, כי "חוק המצות" לא נועד לעגן את ההלכה בספר החוקים ואינו עוסק בכל מוצרי החמץ באשר הם, אלא רק במוצרים שמסמלים את החמץ, כמו לחם, לחמנייה ופיתה.

בר-אשר צבן זיכתה את ארבעת הנאשמים - הבעלים של מסעדת רסטובר, פיצה צ'ילי, מסעדת איוו מיט בורגר ומכולת טרמינל 21 שבירושלים - והורתה למחוק את כתבי האישום שהוגשו נגדם.

"אקדח לרקה של העם היהודי"

פסיקת בית המשפט עוררה תגובות סוערות בכנסת. לדברי יו"ר המפד"ל, חבר הכנסת זבולון אורלב, פסק הדין מנותק מהמציאות. "זוהי פגיעה אנושה בזהותה היהודית של מדינת ישראל, ובהבנה שבין דתיים לחילונים", אמר. הוא הוסיף, כי "לא עולה על הדעת ששופטת לעניינים מקומיים תקבע הלכות הרות גורל באשר לצביונה של ישראל כמדינה יהודית". אורלב פנה ליועץ המשפטי מני מזוז בבקשה לערער על ההחלטה.

גם השר לשירותי דת יצחק כהן (ש"ס) תקף בחריפות את ההחלטה. "בית משפט שפוסק כך בענייני חמץ מצמיד אקדח לרקה של העם היהודי וראוי לעשות לו ביעור חמץ". לדבריו, "ההלכה והחוק קובעים שאסור למכור חמץ בפסח, ובית המשפט בפסיקתו הפך לחמץ בעיני העם". עוד אמר כהן, כי "אם בית משפט ישראלי פוסק כבית משפט של אומות העולם ולא מבין את איסור החמץ, אולי בנסיבות כאלה נכון לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג כדי לקבל סעד יהודי".

חבר הכנסת ניסן סמוליאנסקי (האיחוד לאומי-מפד"ל) אמר בתגובה: "לא פלא שמערכת המשפט מאבדת יותר ויותר מאמינותה ויושרה". לדבריו, השופטת תמר בר-אשר צבן ציפצפה על החוק והיושר ונהגה כ"פוליטיקאית קטנה פועלת על פי השקפת עולמה הפרטית והאנטי דתית".

לעומת זאת, חבר הכנסת רן כהן (מרצ) בירך על פסיקת בית המשפט והודיע, כי בכוונתו ליזום הצעת חוק לעיגון הפסיקה בחוק המצות. לדבריו, יש להתיר במפורש מכירת חמץ במכולות, מאפיות, חנויות סגורות ובכל מקום שאינו פומבי. "כאוהב מצות", אמר, "אני חושב שכפיית מצות היא כפייה דתית. יש לצמצמה ככל שניתן".

מסעדת איוו מיט בורגר מסרה בתגובה: "אנחנו מברכים את החלטת בית המשפט. לא הצגנו חמץ, רק מכרנו אותו. נמשיך לשרת את הלקוחות על הצד הטוב ביותר בהתאם לחוק".

  • עוד באותו נושא:
  • פסח
  • חמץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully