וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: הצעירים הערבים תומכים בשירות לאומי

קובי מנדל

20.2.2008 / 19:34

על פי הממצאים, ההנהגה הערבית מתנגדת לתוכנית לשירות אזרחי התנדבותי, אולם 75% מהצעירים דווקא תומכים בה

בעוד שהציבור הערבי הרחב מגלה עמדות פרגמטיות ומתונות, ההנהגה הערבית שאינה קשורה לממסד מחזיקה בעמדות ביקורתיות יותר, והיא מנהלת מערכה נגד השירות האזרחי בחברה הערבית", כך אמר פרופ' סמי סמוחה, דיקן הפקולטה למדעי החברה, שערך סקר דעת קהל בנושא שירות אזרחי התנדבותי.

הסקר, שממצאיו יוצגו מחר (חמישי) ביום עיון באוניברסיטת חיפה, העלה כי 75% אחוז מקרב צעירים וצעירות בגילאים 16-22 מהמגזר הערבי תומכים בתוכנית לשירות האזרחי.

במסגרת הסקר, שנערך בסוף 2007, נבדקו 910 נבדקים, שחולקו לשלוש קבוצות: 500 נבדקים בגילאים 23 ומעלה, 204 הורים לצעירים בגילאים 18-22, ו-206 צעירים וצעירות בגילאים 16-22. כמו כן נבדקו 78 אישי ציבור מהחברה הערבית, ובכללם חברי כנסת וראשי רשויות.

על פי הממצאים, רוב הציבור הערבי לא מכיר את השירות האזרחי לערבים: 77.4% מקרבו לא ידע או ידע מעט, ו-79.6% מהצעירים לא ידעו או ידעו מעט על השירות שאמור להיות מיועד להם. מתברר, שלמרות הקמפיין הנמרץ שמנהלים ראשי המגזר הערבי נגד השירות האזרחי ולמרות פעולות הגיוס של מנהלת השירות האזרחי, המידע של הציבור הרחב על המיזם החדש נשאר מצומצם.

ואולם, לאחר שנמסרו לנשאלים פרטים על היעדים והתנאים של שירות אזרחי, נמצאה תמיכה גדולה בו. התברר, כי לא רק הצעירים תומכים בשירות אזרחי התנדבותי, אלא גם 71.9% מכלל הגברים, ו-83.8% מכלל הנשים.

יתנדבו על אף ההתנגדות

לדבריו של פרופ' סמוחה, התמיכה העצומה בשירות אזרחי של נשים, אמהות לצעירות והצעירות עצמן מעידה על רצון עז לשיפור מעמד האישה הערבייה. שיעורי התמיכה בשירות האזרחי נמצאו גבוהים גם בקרב תומכי חד"ש (62.9% מהציבור), בל"ד (77.6% מהציבור) ותנועות פוליטיות ערביות אחרות המתנגדות לפרוייקט.

68.1% מהציבור הערבי הצדיקו את תמיכתם בשירות, בטענה שהוא יתרום למדינה ולחברה הישראלית. ואולם, רק 50.6% מתוך הצעירים ציינו את התרומה למדינה כסיבה לתמיכתם.89.7% אמרו כי הם סבורים שהשירות יקדם את השיוויון בין יהודים וערבים.

27.1% מהצעירים אמרו כי יתנדבו גם אם יידעו שרוב משפחתם מתנגדת. 35.0% יתנדבו למרות התנגדות של המנהיגים הדתיים והלא דתיים ביישוב ו-42.2% יתנדבו אף אם רוב מנהיגי הערבים בישראל יביעו התנגדות.

"קשה להניח שההתנגדות של המנהיגים שאינם מזוהים עם הממסד היהודי תביא לקריסת הפרוייקט", סיכם פרופ' סמוחה, "אם מנהלת השירות האזרחי תשכיל להגיע להבנה עם המנהיגים הערביים על ידי שיתופם בפועל, הפרוייקט עשוי לנחול הישגים מרשימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully