וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בש”ס מאיימים: "נפרוש בעקבות דו”ח העוני"

פנחס וולף וגילי גוראל

14.2.2008 / 13:19

אלי ישי: ”לא נישאר בממשלה הקומצת את ידיה כלפי ילדים”. בישראל 420 אלף משפחות עניות ו-805 אלף ילדים מתחת לקו העוני

בעקבות דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי שפורסם היום (חמישי), מאיימת ש"ס כי תפרוש מהממשלה. שר התמ"ת אלי ישי הודיע כי "ש"ס לא תישאר בממשלה הקומצת את ידיה כלפי ילדי ישראל". לדבריו, "מה עוד צריך להתרחש וכמה עוד דוחו"ת עוני צריכים לצאת כדי שיבינו שרק השבת הקצבאות היא הפתרון ליציאה מהעוני?".

הדו"ח מציג את נתוני העוני בשנה המתחילה ביולי 2006 ומסתיימת ביוני 2007 לעומת השנה הקלנדרית 2006. הנתונים מצביעים על עלייה של 0.3% במימדי העוני של המשפחות. ב-2006/7 היו בישראל 420 אלף משפחות עניות שבהן חיו 1,674,800 נפשות, מתוכן כ-805 אלף ילדים. מהדו"ח עולה כי אזור ירושלים והפריפריה בצפון ובדרום הם האזורים העניים ביותר.

המשפחות העובדות ממשיכות להפוך לעניות יותר. שיעור המשפחות העניות עלה במעט ב-2007 ועומד כעת על 20.5%. 24.7% מהנפשות ו-35.9% מהילדים חיים במשפחות עניות. 60% מהמשפחות הגדולות, בנות 4 ילדים ויותר, הן עניות.

על פי הסקר הנוכחי חלה עלייה ברמת החיים, כפי שהיא משתקפת בקו העוני (2.3%), במספר המועסקים בין 2006 ל-2006/7 (עלייה של כ-2%), בשכר הריאלי (עלייה של 1.6%) וכן חלה עלייה בשכר המינימום הריאלי המצטבר (3.6%).

עלייה במשפחות העובדות

על אף הגידול בשיעורי התעסוקה והשכר, נמשכת העלייה העקבית בשיעור המשפחות העובדות העניות בכלל והמשפחות עם מפרנס יחיד בפרט. תופעה זו מוסברת בכניסה לשוק העבודה של עובדים בשכר נמוך ובמשרות חלקיות. תחולת העוני של משפחות עם מפרנס אחד עלתה מ-22.6% ב-2005/6 ל-23.4% ב-2006 ול-23.9% בתקופת הסקר.

העלאת קצבאות הזקנה לסוגיהן במחצית השנייה של 2006 (בכ-2% בממוצע) אשר באה לידי ביטוי חלקי בסקר הקודם, ולידי ביטוי מלא בסקר הנוכחי לא התבטאה בשיפור מצבם הכלכלי של הקשישים בסקר זה. נתוני הסקר מצביעים על גידול בלתי צפוי של 2% בתחולת העוני הנמדדת של הקשישים, המהווים כ-20% ממשקי הבית, אולם יש להניח כי ממצא זה יתוקן חזרה כלפי מטה בסקר השנתי הבא.

רק 37% מהמשפחות נחלצו מעוני בעקבות תשלומי קצבאות לעומת 39.2% ב-2006. ממצא זה מוסבר בין היתר בשחיקה היחסית של רמת הקצבאות ביחס למרכיבים אחרים של ההכנסה. יצוין כי הצעדים הנוספים עליהם הכריזה הממשלה לאחרונה בתחום קצבאות הזקנה והסיוע לניצולי השואה טרם מצאו את ביטויים בדו"ח הנוכחי והם עתידים להשתקף בדו"חות הבאים.

"העניים במצב קטסטרופולי"

שר הרווחה יצחק הרצוג (עבודה) הביע תקוה כי מדיניות הממשלה תביא לנתונים טובים יותר בשנים הקרובות. "למרות שדו"ח העוני החצי שנתי מראה על סוג של יציבות, הרי שמטרתנו היא להוביל לשיפור משמעותי בצמצום העוני והפערים החברתיים" אמר הרצוג. לדבריו, "כשר רווחה אני מצפה שהתוצאות יהיו טובות יותר ולצורך כך, נדרשים צעדים רב תחומיים ושיתוף פעולה גם מצד משרדי ממשלה אחרים".


ח"כ חיים אורון (מרצ) אמר בתגובה לנתוני הדו"ח כי "אמנם הממשלה מתגאה בבלימת העוני אך המדיניות אותה היא מובילה רק מביאה להגברת העוני בקרב ילדים ואנשים עובדים. מסתבר כי הסיבה היחידה לבלימת העוני בקרב קשישים היא הפעלת מנגנון הקצבאות. על הממשלה לטפל בבעיות היסוד הגורמות להיקף נרחב של העוני ולמנוע מצב בו פעם אחר פעם ישראל מחזיקה בשיא העולמי של העוני בקרב המדינות המפותחות".

חברו למפלגה, ח"כ רן כהן תקף גם הוא את מדיניות הממשלה. "היציבות בשיעורי העוני היא יציבות דרקונית המייצבת את העניים במצב קטסטרופלי ומרחיקה אותם משאר החברה המתנתקת מהם", אמר כהן בתגובה לנתונים בדו"ח. לדבריו, "זוהי יציבות אומללה במקום הגרוע ביותר בעולם מבחינת פערים חברתיים".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) ציינה כי "הנתון הקשה ביותר בדו"ח הוא מספרם העולה של העניים העובדים. מדובר בתופעה מסוכנת של העסקה באמצעות קבלנים בתנאי רעב, שהופך את עליית שיעור התעסוקה לבלתי רלבנטית".

יו"ר ועדת הפנים בכנסת, ח"כ אופיר פינס (עבודה) אמר בתגובה לממצאי הדו"ח כי "הניסיון שנעשה כרגע לשנות את הקריטריונים לקביעת קו העוני באופן מלאכותי הוא פתטי. זהו ניסיון טיוח של בעיה לאומית במקום ניסיון להתמודד ולפתור אותה". לדבריו, "הממשלה חייבת להציב את נושא סגירת הפערים וצמצום ממדי העוני במקום גבוה בסדר העדיפויות".

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אמר כי "לא יתכן שלמעלה מ- 800 אלף ילדים מוגדרים כעניים, ותקציב הרווחה והחינוך נשאר כמו בשנה שעברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully