וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מסמך העקרונות כולל "סוף לכיבוש"

יוני מנדל

11.9.2007 / 16:51

סוכנות הידיעות "מען" פרסמה מסמך עקרונות בין ישראל לרשות. הביטויים הבולטים: "פלסטין" ו"הכרה בסבל". בלשכת רה"מ מכחישים

סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" השיגה מסמך רשמי שהוסכם לכאורה על ראש הממשלה אהוד אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישותיהם. המסמך, כתוב בעברית רהוטה ובו מפורטות הנקודות עליהן צריך יהיה להתבסס "מסמך העקרונות" הישראלי-פלסטיני, שינחה את הדיון בפסגת השלום בנובמבר.

ההודעה הרשמית תוכננה להיעשות לפני הפסגה השלום כצעד בונה אמון להצלחתה. מהמסמך עולה שאם אכן ייחתם מסמך עקרונות שכזה הוא יהיה יכלול את כל נושאי הליבה, לרבות ירושלים והפליטים. עוד עולה, כי אולי לראשונה תחתום ישראל על מסמך ובו שימוש במילים "פלסטין", "הפסקת הכיבוש", "הבית הלאומי הפלסטיני" ו"הכרה בסבל של הפליטים הפלסטינים".

המסמך, שבראשיתו נכתב התאריך 27 באוגוסט 2007, נפתח במילים הבאות: על הנהגות ישראל ואש"ף להיכנס באופן מיידי למהלך, שעם השלמתו יתקיימו, זו בצד זו, שתי מדינות - ישראל ופלסטין, לנסח מסמך עקרונות ולהגיע להבנות מהסוג המפורט כדלהלן". לאחר מכן מובאות שמונה נקודות עיקריות של מסמך העקרונות הרצוי.

8 הנקודות: מירושלים עד הפליטים

הנקודה הראשונה קובעת, כי "ישראל תסיים את כיבוש הגדה המערבית בפרק זמן מוסכם. הנסיגה ופינוי ההתנחלויות יתבצעו בהדרגה ובכמה שלבים. כל שטח שיפונה יועבר לידי הרשות הפלסטינית אשר תשליט בו חוק וסדר. קיומו של שלטון ברצועת עזה המוכן להיות חלק מתהליך השלום יאפשר מימוש ראיית ישראל כי רצועת עזה והגדה המערבית מהוות יחידה מדינית אחת".

בנקודה השניה מצוין ש"תוקם מדינה פלסטינית בלתי חמושה אשר גבולותיה הקבועים יתבססו על קווי 67'. הגבול המדויק ישקף צרכים ביטחוניים, מציאות דמוגרפית ותנאים הומניטריים. יתאפשרו חילופי שטחים ביחס של 1:1, אם כדי לשמר גושי יישובים בידי ישראל, וכדי להבטיח את רציפות פלסטין ואת פיתוחה הכלכלי".

הנקודה השלישית עוסקת בירושלים ולפיה "בעיר תהיינה שתי בירות, זו של מדינת ישראל וזו של מדינת פלסטין. השכונות היהודיות יהיו תחת ריבונות ישראליות והשכונות הערביות תהיינה תחת ריבונות פלסטינית. בין שתי הרשויות המוניציפליות ייכון שיתוף פעולה שיאפשר מקרם חיים ואיכות חיים לכלל התושבים".

לגבי המקומות הקדושים הושגה ההסכמה הבאה: "ייכונו סידורים מיוחדים כדי לשמור על גישה חופשית לכל המקומות הקדושים לבני הדתות השונות. משטר מיוחד יוקם כדי לשמר את זיקת שני העמים למקומות הקדושים בתוך העיר העתקיה של ירושלים".

הנקודה החמישית קובעת, כי "פלסטין תוכר כבית הלאומי של העם הפלסטיני וישראל תוכר כבית הלאומי של העם היהודי".

הנקודה השישית עוסקת בפליטים ולפיה "יימצא פתרון הוגן ומוסכם לבעיית הפליטים הפלסטינים, תוך התחשבות והכרה בסבל שנגרם להם, ותוך הבנה כי מימוש ההגדרה העצמית מהווה את עקרון הפתרון לבעיה".

הנקודה השביעית קובעת ש"שני הצדיים יכריזו על נכונותם לסיים את הסכסוך, ולפעול לכך שהתמיכה הציבורית בכל צד להסכם תהיה גדולה ככל האפשר. הצדדים יפעלו, ככל יכולתם, נגד כל גילוי אלימות וטרור המכוון משטחי מדינה אחת לרעותה".

בנקודה השמינית יש פניה לליגה הערבית ובה נכתב ש"שני הצדדים רואים בהסכם זה מימוש משמעותי של עקרונות יוזמת השלום של הליגה הערבית, וקוראים לחברות הליגה לנקוט בצעדים אופרטיביים כדי להביא ליישומה המלא. כמו כן קוראים הצדדים לגופים המיוצגים בקוורטט ובקהילה הבינלאומית לערוב ולסייע לקידום ומימוש ההסכם המבוסס על עקרונות אלה".

לשכת רה"מ: לא היה ולא נברא

לאחר שמונה הנקודות מצוין שוב ש"מסמך שיתבסס על עקרונות מהסוג הנ"ל צריך להיות מושג בטרם הכינוס הבינלאומי בנובמבר ומעוגן בהחלטות בינלאומיות לאחריו". המשפט האחרון במסמך הוא ש"מיד לאחר הכינוס הבינלאומי, במקביל למשא ומתן על השגת הסכם מפורט, תחל ישראל בהסגת כוחות ובפינוי התנחלויות משטחים בגדה המערבית. השלמת שלבי הפינוי תיעשה במקביל להשלמת המשא ומתן".

ממשרד ראש הממשלה נמסר לוואלה! חדשות, כי "המסמך לא היה ולא נברא". נביל עמר, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר לוואלה!, כי "אני לא יכול לאשר שאכן מדובר במסמך רשמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully