וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מספר היהודים והערבים ישתווה ב-2010"

יוני מנדל

27.12.2006 / 12:09

ב-2010 יושווה מספר היהודים והערבים החיים בישראל וברשות. המרכז הפלסטיני לסטטיסטיקה מפרסם נתוני דמוגרפיה ועוני

המרכז הפלסטיני לסטטיסטיקה קיים אמש באל-בירה הסמוכה לרמאללה, מסיבת עיתונאים אודות המצב הדמוגרפי והכלכלי של הפלסטינים, לציון סיומה של שנת 2006. לואיי שבאנה, ראש המרכז, סקר את המצב הדמוגרפי, הכלכלי והחברתי של העם הפלסטיני. לדבריו, "העם הפלסטיני", כפי שנבחן בסקר, מהווה את התושבים אשר מוצאם ב"פלסטין" של טרום 1948, לרבות תושביה הערבים של מדינת ישראל.

על פי הנתונים שהוצגו בכינוס, מספר הפלסטינים בעולם עומד כיום על 10.1 מיליון איש. כמעט ארבעה מיליון, המהווים 39.2% מכלל הפלסטינים, חיים בתחומי הרשות הפלסטינית. 1.1 מיליון גרים בישראל (ערבים ישראלים, או "פלסטינים אזרחי ישראל" כמצוין בכנס), 2.8 מיליון גרים בירדן, ו-1.6 מיליון מתגוררים בשאר מדינות ערב ובעיקר בעירק, לבנון וסוריה. בעולם המערבי חיים כ-573 אלף פלסטינים בלבד, והם מהווים רק 5.7% מכלל הפלסטינים.

בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דווח, כי מנהלי הכנס הדגישו שבימים אלו ב"פלסטין ההיסטורית" (השטח המחובר של ישראל והרשות הפלסטינית – י"מ) חיים 5.1 מיליון פלסטינים (כולל האוכלוסייה הערבית בישראל) אל מול 5.4 מיליון יהודים. עם זאת, על פי ההערכות עד שנת 2010 יתאזן מספר הפלסטינים למספר היהודים ויעמוד על 5.7 מיליון מכל צד.

מעל ל-50% מהפלסטינים חיים מתחת לקו העוני

בכנס נחשפו נתונים חשובים על הרכב ומאפייני האוכלוסיה הפלסטינית בתחומי הרשות. על פי הנאמר בכנס, מתוך ארבעת מיליון הפלסטינים הגרים בתחומי הרשות, 2.5 מיליון חיים בגדה המערבית ו-1.5 מיליון בתחומי רצועת עזה.

ממוצע הגילאים בקרב הפלסטינים החיים ברשות הוא צעיר מאוד, ובכנס התגלה הנתון, כי 46% אחוזים מהפלסטינים הם מתחת לגיל 15. בתוך כך צוין שגיל התמותה הממוצע ברשות הוא 71.7 בקרב הגברים ו-73.2 בקרב הנשים.

מבחינה כלכלית ספגה הרשות במהלך שנת 2006 מכה קשה. בכנס דווח שהכנסות הרשות הפלסטינית עמדו בשנת 2006 על 370 מיליון דולר לעומת 1.3 מיליארד דולר אשתקד. מדובר בירידה דרסטית של כ-71% אחוזים והיא נובעת מהחרם הכלכלי שהוטל על הרשות ומהקפאת כספי המס הפלסטינים על ידי ממשלת ישראל.

החרם הכלכלי על הרשות מאז בחירת חמאס והמצב הביטחוני המידרדר ברשות התבטא גם בשיעורי האבטלה האדירים ברשות. במהלך שנת 2006 צמחו ברשות הפלסטינית מימדי האבטלה וטיפסו לכדי 36.3% ברצועת עזה ו-24.2% בגדה המערבית.

נתונים אלו מובילים גם לנתוני העוני הקשים, כאשר על פי המדדים 2.1 מיליון פלסטינים הגרים ברשות, מעל 50% מהאוכלוסייה, מוגדרים כחיים מתחת לקו העוני. נתון זה הוא גדול בהרבה מאשר נתוני אשקתד, שעמדו על 1.3 מיליון עניים.

מארגני הכנס הביעו חשש מהמשך המגמות הללו של אבטלה ועוני, וציינו כי לא ברור מה יהיו ההשלכות העתידיות על ישראל לאור העובדה כי אזרחים רבים ברשות הופכים למובטלים ועניים יותר ויותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully