וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון ימנה מחליף לנתניהו תוך 24-48 שעות

7.11.2004 / 20:55

שר האוצר טרם החליט האם לממש את האולטימטום שלו בעניין משאל העם, שיפוג ביום שלישי. המלצת ועדת הליכוד להגיש הצעת חוק בעניין המשאל עשויה להקל על החלטתו להישאר בממשלה

48 שעות לפני פקיעת האולטימטום שהציב שר האוצר, בנימין נתניהו, בעניין משאל העם, נתון השר ללחצים מכל הכיוונים. מימין קוראים לנתניהו לממש את האולטימטום, ולהנהיג את מחנה מתנגדי ההתנתקות. לדברי ראש המועצה האזורית מטה בנימין, פנחס ולרשטיין, אם נתניהו יפגין מנהיגות, הוא יוכל להוביל את הימין הישראלי.

מנגד המלצת הוועדה הוועדה שהוקמה בליכוד לבחינת סוגיית משאל העם להגיש הצעת חוק יסוד: משאל עם, וקביעתה כי ראש הממשלה, אריאל שרון, חייב לתמוך בחוק כדי לגבש לו רוב בכנסת, עשויים לשמש לנתניהו "סולם" בעזרתו יוכל לסגת מן האולטימטום שהציב. השר יוכל לומר כי אין מדובר בכניעה לראש הממשלה אריאל שרון, כיוון שחלה התקדמות במימוש דרישתו לדון בקיום משאל העם.

בערוץ 10 דווח הערב כי בלשכת שרון טוענים כי במידה ונתניהו יחליט לממש את האולטימטום, ימונה לו מחליף תוך 24 עד 48 שעות.

ב"הארץ" דווח כי שרון פועל בימים האחרונים להישארותם של נתניהו והמפדל, אך נתניהו ממשיך לשמור על עמימות בקשר לכוונותיו. המשוחחים עמו מתרשמים כי התלבטותו קשה ואמיתית. עם זאת, גם נתניהו מקפיד שלא להסלים את העימות. שרון ונתניהו אמורים להיפגש הערב לישיבת עבודה על התקציב, בפורום רחב. בסביבת שרון הסבירו כי כל עוד אין איתות מנתניהו, אין טעם לקבוע פגישה אישית בין השניים.

המלצה בליכוד: ויתור על שטחים יחייב משאל עם

כתבת "הארץ", מזל מועלם מוסיפה:

הוועדה שהוקמה בליכוד לבחינת סוגיית משאל העם, בראשות יו"ר ועדת חוקה ח"כ מיכאל איתן, הודיעה אחר הצהריים במסיבת עיתונאים, כי היא ממליצה לליכוד להגיש הצעת חוק יסוד: משאל עם. עם זאת נטען בדו"ח שכתבה הוועדה, כי ראש הממשלה שרון חייב לתמוך בחוק ולהיות פעיל ביישומו, שכן אחרת אין כל סיכוי לגבש לו רוב בכנסת.

ח"כ איתן אמר, כי להגדיל את הלגיטימציה הציבורית ולשמור על הקואליציה ועל אחדות הליכוד. חברי הוועדה התעקשו להביא את ההמלצות עד מחר, לפני פקיעת האולטימטום של שר האוצר נתניהו ושל המפדל. ח"כ איתן העריך שהצעת החוק עשויה להקל עליהם.

הוועדה פירסמה דו"ח בן 20 עמודים, בה סקרה את ההיתכנות הפוליטית של משאל עם. בדו"ח נכתב כי קיימת התנגדות רחבה בכנסת לחקיקת חוק משאל עם. לדבריהם, "ההתנגדות קשורה, כפי שקורה לעיתים קרובות בחיים הפוליטיים, לא רק בסוגיות שקשורות למשאל עם עצמו, אלא גם בהקשר לסוגיות קואליציוניות או בהקשר לאלטרנטיבות האפשריות, כמו בחירות. אין להוציא מכלל אפשרות שהסיעות החרדיות שמתנגדות למשאל ומפלגת שינוי שמתנגדת ישנו את דעתם", נכתב בדו"ח.

הוועדה סבורה כי על מנת שסיכוי כזה יתממש, ראש הממשלה עצמו חייב להשתכנע ולהוביל את המהלך. לדבריהם, "ללא תמיכתו הפעילה, אין כל סיכוי לגבש רוב למשאל בכנסת".

בדו"ח נכתב גם, כי ניתן לחוקק את החוק ולהשלים את הליך החקיקה כחודש מיום שיגובש הרוב לחקיקה. יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, יחליט עד מחר בישיבת הסיעה אם לקיים הצבעה על כך.

בקול ישראל דווח כי הוועדה המליצה עוד לקיים משאל בכל סוגיה של ויתור על שטחים. המשאל יותנה באישור הממשלה והכנסת. הוועדה המליצה להעביר את הצעת חוק יסוד משאל העם לוועדת החוקה של הכנסת, כדי להכינה להצבעה ראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully