וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיזוקית" לא מחזקת

31.1.2003 / 14:40

תחקיר "ידיעות אחרונות" מעלה: בניגוד לכתוב בעלון לצרכן - המוצר לא מחזק את המערכת החיסונית ולא מונע תחלואת החורף; הרופא שמצוטט בעלון טוען: לא נבדקה ההשפעה על המערכת החיסונית

עשרות אלפי יחידות של "חיזוקית של הדס" נמכרות מדי שנה בישראל. הצרכנים קונים את המוצר בהתבסס על ההבטחה שהמוצר יחזק את המערכת החיסונית שלהם וימנע את תחלואת החורף. "ידיעות אחרונות" מדווח כי מתחקיר שערך עולה כי בניגוד להבטחות - "חיזוקית" לא מחזקת וגם לא מונעת.

העלון לצרכן המצורף לחיזוקית מתהדר במחקר שממנו עולה כי התוסף הוא "היחידי שהוכח במחקר מדעי". אולם הרופא שעמד בראש המחקר המצוטט בעלון טוען שכלל לא נבדקה השפעת המוצר על המערכת החיסונית.

הרופא, ד"ר אבנר כהן-הרמן, מנהל מרכז הילד בפתח תקוה ומומחה לרפואת ילדים בקהילה, אומר כי "במסגרת המחקר בדקנו רק את תחלואת החורף של ילדים שנטלו חיזוקית וילדים שלא נטלו חיזוקית. לא נלקחו מהם כל בדיקות דם לבדיקת המערכת החיסונית, ואני מסתייג מאוד מהעלון לצרכן, המכתיר את המוצר כמחזק מערכת חיסונית ומונע תחלואות. לא ייחסתי סגולות מרפא לתוסף זה". מנהלת שירותי מזון במשרד הבריאות, ד"ר דורית ניצן-קלוסקי, מבהירה: "החוק אינו מתיר לייחס סגולות ריפוי לתוספי תזונה".

לדברי ד"ר כהן-הרמן, דבר חמור נוסף הוא היעדרה של אזהרה בעלון לצרכן לגבי שימוש באחד ממרכיבי המוצר. "אכיניצאה, אחד המרכיבים, אינה מומלצת לשימוש לאחר 21 שבועות", הוא אומר. "בתום תקופה זו יש להפסיק את נטילתה. אני לא מבין למה פרט חשוב זה אינו מופיע בעלון לצרכן".

"אחיזת עיניים"

בעלון לצרכן מכונה המוצר "מוצר טבע לחיזוק המערכת החיסונית", אולם "כל דיבור על מניעה הוא אחיזת עיניים", אומר ראש המחלקה לאימונולוגיה קלינית ואלרגית בפקולטה לרפואה של הטכניון, פרופ' שמעון פולק. "באמצעות תכשירים אפשר להקל על מחלות ויראליות, אך לא למנוע אותן. אין עדות מחקרית לכך, ואם תכשיר החיזוקית יכול לעשות זאת - הרי שמדובר בגילוי מהפכני".

פרופ' מוטי רביד, מנהל מחלקה פנימית ויו"ר ועדת תרופות ושירותי בריאות כללית, מתרעם אף הוא: "עד כה לא הצליחו חוקרים להראות תועלת בשימוש באכיניצאה או בפרופוליס, שניים ממרכיבי ה'חיזוקית', בבני אדם. תכשירים כאלה, מהסוג שאמור להרגיע דלקת, עלולים אף לפגוע במערכת החיסונית. אילו בוצע מחקר מתאים בתרופה, לא זו בלבד שהיצרן לא היה מעז לכתוב שיש הוכחה חד משמעית ליעילותה, אלא שהוא אפילו לא היה מעז לבקש רשיון עבורה".

הדסה בוימל, יצרנית ומשווקת "חיזוקית" אומרה בתגובה: "מכיוון שמשרד הבריאות אינו מתיר ייחוס סגולות ריפוי לתוסף מזון, לא כתבנו את זה על גבי האריזה אלא רק בעלון לצרכן. אין לי הוכחה מדעית על המותג עצמו, אבל יש הוכחות על המרכיבים הפעילים שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully