וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדלי עזריאלי מציגים: תחרות ניווט

ליאור וייץ

28.12.2002 / 16:24

לראשונה בעולם נערכה בשבת תחרות ניווט במקום סגור - החניון העצום בן 5 הקומות של מגדלי עזריאלי. מעתה, אם שכחת איפה חנית, הצטייד במפה ומקל והצטרף אל המנווטים. סיינפלד לא לבד (ליאור וייץ)


מי לא מכיר את אחד הפרקים הקלאסיים מתוך הסדרה 'סיינפלד', הפרק בו מחנים הארבעה את רכבם בתוך חניון עצום של קניון, הולכים למסע קניות, שוכחים היכן החנו ומסתובבים ערב שלם כדי לחפש את הרכב. למי מאיתנו לא קרתה סיטואציה כזו בעבר? הסיוט של לזכור היכן החננו את הרכב, הרי כל הקומות והאגפים נראים דומים לחלוטין, הוא סיוט ומבוכה שאף אחד לא רוצה להיתקל בו, גם אם יש לך חוש ניווט והתמצאות מושלם.

ניווט אמרנו? באיגוד הניווט, איגוד המקיים תחרויות ניווט לכל הגילאים ולכל המשפחה, כולל ניווט מקצועני, עלה רעיון קצת מוזר בראש: לערוך, לשם שינוי, תחרות ניווט במקום סגור, נניח חניון גדול. ואם כבר בחניון גדול, אז למה לא ללכת על החניון הגדול ביותר, כמובן – זה של מגדלי עזריאלי המשתרע על פני 5 קומות. את הרעיון העלה ארז אזרחי, חבר באיגוד. "עד היום נערכו תחרויות הניווט בטבע בלבד, ביערות, במרחבים הפתוחים", מספר זיו נוימן, מזכיר האיגוד. "לכן, כשהועלה הרעיון זה היה נשמע מטורף לחלוטין ועוד בקניון כמו עזריאלי. מי יסכים? חשבנו". אבל להפתעתם הנהלת הקניון דווקא קיבלה את הרעיון, החליטה לאמץ אותו בשמחה רבה ואף נתנה את חסותה לאירוע כולל חלוקת פרסים מתוך חנויות הקניון – ארוחות חינם, שוברי קניה ועוד.

זו הפעם הראשונה בעולם בה נערכת תחרות ניווט במקום סגור ועוד בישראל. הרעיון הוא די פשוט וזהה לחלוטין לזה שבטבע, במרחב הפתוח: לסיים מסלול ניווט בדרך הקצרה ביותר בזמן המהיר ביותר. המסלול משתרך בערך על פני מרחק של 2-3 ק"מ במרחב של 130 אלף מ"ר עם מאות עמודים, שבילים ודרכי גישה. כמו בטבע, גם כאן המתמודדים מקבלים מפה, הנראית ממש כמו מפת שטח, של כל 5 הקומות בחניון ועליהם לנווט מנקודת המוצא המסומנת על המפה, דרך נ.צ שונים, אל נקודת הסיום. "הכושר הגופני הנדרש צריך להיות גבוה ואין זה משנה אם זה באיזור פתוח או בחניון סגור", אומר תמיר אלון, חבר באיגוד ואחד המתמודדים. "אבל זה לא רק כושר גופני, נדרשת כאן גם לא מעט מיומנות, התמצאות במרחב ודרך חשיבה איך לבנות לך את המסלול הנוח והאפקטיבי ביותר".

אבל איך אפשר לנווט בין 5 קומות של חניון שנראים זהים לחלוטין אחד לשני? שואל את עצמו כל אחד ששומע על התחרות המוזרה. "אז זהו, שלא", אומר זיו. "ערכנו סיור מקיף מאד באיזור על מנת לבנות את מסלולי התחרות ומצאנו שלכל קומה יש את הייחוד שלה: מפרצי חניה שונים, מטפי כיבוי במקומות שונים, עמודים שממוקמים בשונה, אפילו הגישה למעליות שונה מקומה לקומה. זה הכל מופיע במפה. זה לא קל אבל אם מתרכזים ומתאמצים, מצליחים לנווט ללא בעיות".

בטבע יש סימונים במפה של באר, עץ, ואדי, אגם וכדומה. אילו סימנים יש במפת הניווט של החניון?

"אותו דבר בדיוק אבל רק לגבי עצמים שמצויים בקביעות בחניון. נניח, במקום מערה זה יהיה כניסה למעלית, במקום עץ גדול יהיה עמוד בולט וכן הלאה. בנוסף, ממש כמו בטבע, ישנם סימונים על המפה היכן ישנה גדר עבירה וגדר בלתי עבירה. עמדות התשלום למשל מאד עוזרות להתמצא במרחב".

"המון סיפוק, המון אתגר"

ולתחרות עצמה. כל מתמודד יוצא לדרך בזמן אחר ומרגע היציאה מודדים לו זמן עד שהוא מגיע לנקודת הסיום. המירוץ הוא בעצם אישי, נגד השעון בלבד, אך הזוכה הוא זה שיסיים בזמן הטוב יותר באותה מקצה בו הוא משתתף. 200 המשתתפים שהגיעו לתחרות חולקו לשישה מקצים: בוגרים, ותיקים, נשים, נערים עד גיל 16, נערות עד גיל 16 ומקצה נוסף, לא תחרותי, ניווט לכל המשפחה. אין אפשרות לרמות או לקצר. בנוסף למפה ביד, כל מתחרה מקבל כרטיסיה אותה הוא צריך לנקב בכל נקודה אליה הוא מגיע. במידה וחסר ניקוב בכרטיסיה, המתמודד נפסל.

בשעה 9:00 בבוקר החלו הזינוקים. המתמודדים קיבלו לידיהם לראשונה את מפת הניווט, שונה לחלוטין מהמפה אליה הם רגילים בניווט בשטח. "מה זה? פעם ראשונה שאנחנו נתקלים במפה כזו", אומרים אבי ברזילאי ויאיר גולדהכט, בני 14 וחצי, המתמודדים במקצה של נערים עד גיל 16 וכבר שנתיים משתתפים כמעט קבוע בתחרויות הניווט שמקיים האיגוד. "אני רגיל למפת שטח אחת ופתאום אתה מקבל מפה שמחולקת לחמישה קטעים. זה לא פשוט למצוא את עצמך בחניון כזה עצום אבל אני מניח שתוך כדי אני כבר אלמד את המפה", אומר אבי. בקו הסיום תפסנו שוב את יאיר מתנשף ומזיע: "דווקא יצא לי זמן טוב. היתה לי טעות אחת בשיקול הדעת אבל מעבר לזה אני מרוצה מהזמן שיצאתי וכעת נמתין לראות מה יעשו שאר המתמודדים". אבי, לעומתו, היה נראה קצת מאוכזב: "נאלצתי לפרוש בגלל פציעה שהקשתה עלי להמשיך".

על קו הסיום תפסנו גם את שמוליק אשר, בן 53, המתמודד במסלול הותיקים. "כבר למעלה מ-10 שנים אני חבר באיגוד ומשתתף בניווטים בכל אזורי הארץ ופשוט נהנה מכל רגע", מספר אשר. "אמנם הגיל עושה את שלו אבל כל עוד כוחי במותני אני אמשיך כי זה פשוט כיף לא רגיל. זה המון סיפוק, המון אתגר, רק מי שמאמת חווה את זה יכול להבין על מה אני מדבר".

אתה מגיע הרבה לקניון?

"דווקא אני מהצפון אבל מדי פעם יוצא לי גם להגיע לפה".

ואתה מאמין שבפעם הבאה שתחנה זה יעזור לך למצוא בקלות יותר היכן החנת את הרכב?

"אני תמיד דואג להחנות במקום קרוב שקל יהיה לי למצוא אותו. עכשיו אני מניח שאת החניון הזה אני מכיר מספיק טוב. תשאל אותי איפה ממוקם כל מטף כיבוי ואני אגיד לך".

עוד מתחרה שסיים את המסלול ורץ ללוח התוצאות כדי לראות היכן הוא ממוקם ומה עשו שאר המתמודדים הוא מפכ"ל המשטרה לשעבר, אסף חפץ, המשמש גם כנשיא איגוד הניווט בארץ. "זו ממש לא הזכיה במקום הראשון", אומר חפץ, "זה הרבה הרבה מעבר לזה. חוויה בלתי רגילה וספורט המשלב גם הפעלת הראש וגם שמירה על כושר גופני". על המסלול הייחודי בתוך מקום סגור אומר חפץ: "זה מימד חדש ושונה. בהתחלה גם לי זה היה נשמע קצת מוזר אבל ניווט זה ניווט ולמדים מהר מאד להתחבר, לא משנה היכן ואם זה במקום פתוח או סגור". על ההבדל בין ניווט צבאי לתחרויות ניווט המקיים האיגוד, אומר המפכ"ל לשעבר: "אין ספק שמי שיש לו את הנסיון הצבאי בניווט יוכל להתחבר בקלות יותר על המפות ואל השטח אבל זה לא בהכרח קשור. עובדה שאתה רואה כאן גם לא מעט צעירים, נשים ומבוגרים שלא ניווטו בשרותם הצבאי ובכל זאת מתחברים לספורט האתגרי המופלא הזה".

מה עם המשפחה? גם הם מנווטים יחד איתך?

"ניסיתי לעניין את הילדים והם מידי פעם מגיעים איתי אבל לא באופן קבוע. אני מקווה אולי בהמשך לנסות להדביק אותם בחיידק".

"כל הזמן באים כאלו שלא זוכרים היכן החנו את רכבם"

מי שהסתובב לו בין המתחרים היה מנכ"ל חניון עזריאלי רוברט דהאן. "ממש כל הכבוד לאיגוד על כמות האנשים שבאו להשתתף. האיגוד פנה אלי בבקשה לקבל את החניון לרשותו באחת השבתות, אנחנו הסכמנו ברצון ועזרנו להם בכל ההיבט הארגוני והלוגיסטי. לפרוייקט השלום חשובה מאד הקירוב לקהילה ויחסים דו צדדיים עם האוכלוסיה", מספר דהאן, "לכן החלטנו בהנהלה להפוך את זה לאירוע קבוע פעם בשנה שתתקיים כאן תחרות. אני גם שמח על נותני החסות, הרשתות וחנויות הקניון שהעניקו את הפרסים לזוכים".

אתה נתקל במקרים של כאלו שהחנו את הרכב ולא זוכרים היכן?

"בודאי. זה קורה כל הזמן. אנחנו מודעים לזה שהחניון הוא עצום ומאד מורכב וקל מאד ללכת בו לאיבוד. במקרה כזו אנו בודקים מאיזו כניסה הוא נכנס ושולחים את עובדי החניון לעזור ללקוח למצוא את רכבו. אולי כדאי באמת ללקוחות שמתקשים בכך לבוא ולהשתתף בתחרות כזו, כך הם יכירו טוב יותר את החניון שיקל עליהם בהתמצאות".

בסביבות הצהריים כבר התבהרה תמונת הזוכים. המתחרים האחרונים כבר היו ממש לקראת סיום וזיו ניומן, מזכיר האיגוד, פרסם את התוצאות הסופיות, את הזוכים ואת זמניהם של כל המשתתפים.

במקצה הבוגרים גבר תמיר אלון על דניאל גריף, אלוף הארץ בניווט, בהפרש של 7 שניות. "לא נורא", אמר דניאל, "תמיר הוא חבר טוב אז אם זה הוא שניצח זה בסדר. כנראה שהשטח זה בכל זאת הצד החזק שלי ואני אגמול לו בתחרות הבאה". המנצח, תמיר אלון, אמר: "הרגשתי שהלך לי טוב. אולי זה שאני מגיע לכאן מדי פעם לקניון עזר לי. הכנתי את עצמי לתחרות ולמרות שהיה לי מוזר להתחרות במבנה סגור, מאד נהנתי".

במקצה הותיקים זכה וורן גרין, בן 52. "כבר 25 שנה אני מנווט אבל זה ממש לא הזכיה כמו ההנאה שבענין. אני גם משתתף בתחרויות בין לאומיות ומתכוון להמשיך עם זה כל הזמן. אני מזמין את כולם להשתתף ולנסות". אצל הנשים ניצחה תמר מייר ובנערים עד גיל 16 אייל הימן.

מי שזכתה במקום הראשון במקצה הנערות היתה קרן שמחון בת 15 שניצחה בהפרש קטן את חברתה הטובה הילה ישר בת ה-16. השירות הצבאי אמנם עדיין רחוק משתי הנערות אך הן מספרות כי כבר עכשיו בכוונתן לשרת בתפקיד צבאי שיהיה קשור בדרך ישירה לניווט ולהמשיך עם תחרויות הניווט גם בהיבט המקצועי יותר. "אנחנו מאד אוהבות את הענף הזה וזה גם כיף שמגיעים להישגים. אנחנו משתדלות להגיע לכל תחרות כדי ללמוד יותר ולהתמקצע בענף", הן מספרות. המאמנת של השתיים, מביה"ס עירוני ב' במודיעין ע"ש יצחק רבין, היא אילנה לוי-בלוך, חברה קבועה באיגוד. "הן פשוט מקצועניות לכל דבר ואני מאמינה שהן תוכלנה גם להגיע להישגים משמעותיים יותר בעתיד. זה שהן גם חברות טובות וגם יריבות ספורטיביות, מאד עוזר להן". אילנה מספרת כי כעת, לאחר שכבר התקיימה תחרות ניווט במקום סגור, בכוונתה לקיים תחרות כזו גם בביה"ס בו לומדות השתיים, להכין מיפוי של כל הקומות, המסדרונות והכיתות ולקיים תחרות ניווט בית-ספרית גם שם.

"מזמין את כולם לבוא ולהתנסות"

את האירוע כולו מסכם יו"ר איגוד הניווט בישראל, דן צ'יזיק: "עשינו כאן מאמצים גדולים וזה פשוט היתה חוויה בלתי רגילה. זו היתה תחרות מאד מיוחדת ורצינו באמת לנסות ולראות אם ניתן לקיים תחרות שכזו גם באיזור סגור. אמנם השמיים היום היו כחולים והיה מזג אויר נפלא אבל תחרות כזו במקום סגור יכולה גם להוות פתרון טוב לכאלו שהניווט זורם בורידיהם בימים גשומים וסוערים. זהו בהחלט ספורט הכולל אתגר גם לגוף וגם לראש. דורש כשרון ויכולת של קריאת מפה מפורטת ובחירת הדרך הטובה ביותר בין שתי תחנות תוך כדי תנועה מהירה בשטח משתנה, גם בחניון אבל בעיקר בטבע".

"אני מאד מרוצה מההיענות של החברים. האיגוד קיים כבר 22 שניה וחברים בו בסה"כ כ-600 איש בגליאים שונים. זה ספורט לכל המשפחה, לכל גיל, ואני מזמין את כולם לבוא ולהתנסות בו. למעט התחרות הייחודית הזו בתוך מקום סגור חשוב לזכור כי שאר הפעילויות שלנו הנעשות בטבע עוזרת לנו להכיר בחשיבותו, להעריך אותו ולשמור עליו".

להרשמה וקבלת פרטים נוספים - באתר איגוד הניווט.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully