וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אסד החל להזיז חלק ממאגר הנשק הכימי

ניר יהב

13.7.2012 / 9:43

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים בארה"ב חלוקים לגבי משמעות המהלך. חלק חוששים שאסד מתכוון להשתמש בנשק נגד מתנגדיו, וחלק חושבים שהוא מנסה להסתירו מפניהם

צילום:יוטיוב עריכה: טל רזניק

(צילום: יוטיוב, עריכה: טל רזניק)

סוריה החלה להזיז חלק ממאגרי הנשק הכימי שלה מחוץ למתקני האיחסון שלהם - כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים אמריקנים. מדובר במאגר של גז עצבים סארין, גז חרדל ומציאניד, שמטריד מאד את ארה"ב ובנות בריתה באזור. הגורמים לא ציינו לאן הועבר הנשק, והמשטר הסורי הכחיש כי הנשק הועבר. "זה מגוחך ולא נכון", אמר דובר משרד החוץ הסורי, ג'יהאד מאקדיסי. הבית הלבן, ה-CIA ומשרד ההגנה האמריקני סירבו להגיב גם כן לדיווח.

לפי הדיווח, גורמים אמריקנים חלוקים בנוגע למשמעות המהלך של משטר אסד. חלק מהגורמים חוששים כי המשטר מתכוון להשתמש בנשק נגד המורדים או האזרחים, ייתכן שלטיהור אתני. גורמים אחרים סבורים כי אסד אולי מנסה לאבטח את הנשק מפני מתנגדיו או לסכל את מאמצי המערב לאתר את הנשק. לדברי כמה מהם, אסד אולי אינו מתכוון להשתמש בנשק, אך מזיז אותו במסגרת פעולת הסחה, בתקווה שאיום במתקפה כימית יגרום לסונים לא לתמוך באופוזיציה.

בכל מקרה, בממשל האמריקני חוששים מהסלמה של המצב בסוריה. "זה יכול ליצור תקדים של שימוש בנשק להשמדה המונית בהשגחתנו. זה מאד מסוכן לביטחון הלאומי שלנו", אמר גורם אמריקאי.

העיתון מציין כי ממשל אובמה החל לערוך תדרוכים מסווגים על המידע המודיעיני החדש, וכי בממשל חוששים במיוחד ממאגרי גז הסארין, שידוע כגז עצבים קטלני. לדברי אחד הוגרמים, המידע החדש עלול להגביר את הקריאות לפעולה בינלאומית להחלפתו של אסד, אך במקביל מדגיש את הסיכון של התערבות נגד צבא שברשותו נשק להשמדה המונית.

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיירה סמאדה שבמחוז אידליב, צפון סוריה, יויל 2012. רויטרס
220 הרוגים במתקפה. כוחות האופוזיציה בסוריה/רויטרס

הדיווח הגיע לאחר שגורמי אופוזיציה הודיעו על עוד טבח בסוריה. לפי הגורמים, למעלה מ-220 בני אדם נהרגו הלילה במתקפה של כוחות הביטחון על הכפר תרמסה במחוז חמה.

לדברי הפעילים, מרבית ההרוגים בכפר תרמסה הינם אזרחים. עוד נמסר כי בתחילה הותקף הכפר באמצעות הליקופטרים וטנקים של צבא סוריה, ולאחר מכן נערכו בו הוצאות להורג על ידי מליצית השביחה התומכת בשלטון הסורי.

על פי רשת "אל-ערביה", גופות רבות נמצאו מוטלות בבתים ובחוות ברחבי הכפר, וכ-150 מהגופות נערמו במסגד המרכזי בו. עוד נמסר כי מסוקי צבא סוריה הפציצו משאיות שנשאו ציוד הומניטרי לתושבי הכפר, במקביל להפצצות כבדות מצד הטנקים שהקיפו אותו. "בית הספר הושמד לחלוטין. בכל חודש ישנה מתקפה נרחבת במחוז חמה, ובכל יום מתרחשים מעצרים שרירותיים", סיפר עד ראייה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

בעקבות הדיווחים על הטבח הנוסף במחוז חמה, קראה המועצה הלאומית הסורית למועצת הביטחון של האו"ם לכנס פגישת חירום, בה ידונו חברות המועצה בבקשה לשגר משלחת נוספת של משקיפי או"ם לכפר תרמסה, על מנת לתעד את תוצאות הטבח. מנגד, הטלוויזיה הממלכתית בסוריה דיווחה כי מדובר במתקפת "טרוריסטים", אולם הפצירה אף היא באו"ם לשלוח משקיפים לתיעוד הטבח.

בנוסף, העיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון דיווח הבוקר מפי פעילי אופוזיציה בדמשק כי אתמול ירוכוחות הביטחון הסורים בפעם הראשונה את הבירה בפגזים. "זו הפעם הראשונה שבה כוחות הביטחון משגרים פגזים לעבר שכונות בדמשק", אמרו פעילים, שהוסיפו כי רבים מהתושבים נמלטו מבתיהם. היום בצהריים צפויות להיערך כמדי יום שישי הפגנות נגד המשטר תחת הכותרת "להפיל את קופי אנאן, משרתם של אסד ואירן" במחאה על מאמציו של שליח האו"ם, קופי אנאן, לערב את אירן במאמצים לפתור את המשבר בסוריה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

עוד בנושא
סוריה: כ-220 הרוגים בטבח נוסף במחוז חמה במדינה
דיווח: השגריר הסורי בבגדד ערק לשורות המורדים
רוסיה רוצה לדון על סוריה - ושולחת ספינות מלחמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully