וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בישראל: נפילת המל"ט באירן תחשוף סודות ה-F-35

12.12.2011 / 9:23

טהרן פועלת לפצח סודות המל"ט האמריקאי שלכדה. טכנולוגיה דומה משמשת את מטוס העתיד של חיל האוויר, F-35, המיוצר, כמו המל"ט, על ידי לוקהיד מרטין. "אם זה נכון, ענן מעיב על הפרויקט"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

צבא אירן מתכוון לחקות את התכנון ששימש את המל"ט האמריקאי המתקדם RQ-170 שנתפס בשטחה. "בשל יכולותינו המתקדמות, בקרוב נוכל לייצר מודל דומה של המטוס" אמר היום (שני) סגן נשיא ועדת החוץ והביטחון של הפרלמנט האירני, חוסיין איברהימי. "לאירן אפשרויות שונות וטכנולוגיות שהאויב לא מודע להן". איברהמי אמר כי הבנת הטכנולוגיה החמקנית של כלי הטיס ומערכותיו היא הדבר הטוב ביותר עבור אירן כעת.

מחוקקים נוספים בפרלמנט האירני חוסיין נקווי, אמרו בימים האחרונים לסוכנות פארס כי "האמריקאים מודאגים מאוד מאז הפלת כלי הטיס, בשל מערכות המודיעין המתקדמות, ועליהם לדעת כי אירן תפענח את המידע". זוהי אינפורמציה חיונית מאין כמוה".

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי עדיין קיימת אי-בהירות בנוגע לפרטים המדויקים של הפרשה ולשאלה האם באמת הצליחו האירנים ללכוד חלקים גדולים מהמל"ט שנחשב עד לאחרונה אחד הסודות הכמוסים של משרד ההגנה האמריקאי. גורם ביטחוני בישראל הסביר כי הנושא עדיין נלמד כדי להבין מה חומרת הפגיעה והאם יש לה השלכות על פרויקט החמקן F-35 שאמור להוות את חוד החנית של חיל האוויר השנים הקרובות ומיוצר על ידי אותה חברה - 'לוקהיד מרטין'.

"התשובות בנושא לא ברורות אבל בהחלט יש חשש גדול שאם טכנולוגיה זהה נפלה בידי האירנים הפרויקט תחת ענן גדול". דני שלום, מומחה תעופה ישראלי, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "הדעות חלוקות לגבי מה הצליחו האירנים לתפוס. האם שברים או מל"ט שלם. יש טוענים כי הם בנו דגם דומה לצורכי תעמולה. נפילת פרויקט מסווג מאוד כמו ה-RQ-170 היא מכה גדולה לאמריקאים. חשוב לציין כי האף-35 בנוי מחומרים מתכתיים בעוד המל"ט בינוי מחומרים מרוכבים, יצוקים שמיוצרים בחלקים גדולים כמו הכנפיים. אבל הערכה היא שבתוך כלי הטיס יש טכנולוגיית קולטי אנרגיה זהה וטכנולוגיות דומות מסייעות לחמקנות שלהם".

מטוסי קרב מדגם f-35. U.S. Air Force photo, AP
מטוס F-35 , עושה שימוש ביכולות חמקניות/AP, U.S. Air Force photo

לפי דיווחים שונים מאז האירוע, קהילת המודיעין האמריקאית ואנשי צבא הממוקמים באפגניסטן היו מעורבים בהפעלת המל"ט, מסוג RQ-170, שהיה במשימה מעל שמי אפגניסטן. משימתו הראשית הייתה לתור אחר פעילות אפשרית של מורדים במדינה, ולא כללה, לכאורה, הוראה לחדור לשמי אירן. הגורמים הרשמיים שהתייחסו לתקרית דיברו בחשאיות, מתוקף תפקידם המודיעיני, אך מיוחס להם קשר ישיר לאירוע. ב-CIA נמנעו ממסירת תגובה רשמית. גורמים אמריקאים רשמיים התחייבו לאורך השנים כי אינם טסים מעל שטחה האווירי של אירן.

באשר לנסיבות בהן נפל המטוס, מתנהלת מלחמת גרסאות בין ארצות הברית ואירן. בעוד שהאירנים טוענים כי המל"ט הופל על ידי כוח משמרות המהפכה במדינה, גורמים ב-CIA טוענים כי הוא נפל בשל תקלה במערכת ההנחיה במהלך משימת הריגול.


עוד בנושא
גורם אמריקני מאשר: "המל"ט המתקדם נפל בידי אירן"
גורם ביטחוני: הצגת המל"ט באירן - לא יותר מתעמולה
אירן מציגה: זהו מל"ט הריגול האמריקאי שלכדנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully