וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח של הכנסת: להגביר הפיקוח על תקציב הביטחון

פנחס וולף

3.11.2011 / 3:17

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם דו"ח החושף ממצאים בעייתיים על ההתנהלות התקציבית של משרד הביטחון. "הפיקוח והבקרה מוגבלים לעומת יתר תקציב המדינה".

מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) קורא להגביר את הפיקוח על תקציב הביטחון, כך בדו"ח של המרכז שפורסם השבוע. הדו"ח הוגש בדיון של ועדת הכספים של הכנסת, שעסק בתקציב הביטחון, בהשתתפות שר הביטחון אהוד ברק. הוא חשף ממצאים בעייתיים על אופן התנהלותו של משרד הביטחון אל מול משרד האוצר. "מעורבות אגף התקציבים במשרד האוצר בכל הנוגע לתקציב הביטחון, קטנה יחסית למעורבות ביחס ליתר המשרדים, הן בהכנת התקציב השנתי על פרטיו השונים, והן בשינויים שנעשים בו במהלך השנה", נכתב בדו"ח.

הדו"ח חושף כי על שינויים בתקציב הביטחון בסכומים שמתחת ל-50 מיליון שקלים לא חלה כלל חובת דיווח לפני הביצוע, אלא רק בדיעבד, בסופו של הרבעון. נכון להיום, העברות בתקציב הביטחון אינן עוברות את רף 50 המיליון. "ייתכן ובמקרים מסוימים משרד הביטחון נמנע מהעברות תקציביות גדולות יותר כדי להימנע מהצורך באישור הוועדה, אך כדי לבחון השערה זו, יש לבחון לאורך זמן את הדו"חות שהוגשו לוועדה אל מול בקשות לשינויים שהוגשו מראש, ובשלב זה אין בידינו את הנתונים הרלוונטיים", נכתב במסמך. "גם בהיבט של ביצוע תקציב הביטחון, הפיקוח והבקרה מוגבלים לעומת יתר תקציב המדינה".

מסיבת עיתונאים של שר האוצר בעקבות המתמחים, אוקטובר 2011. מגד גוזני
"מעורבות אגף התקציבים במשרד האוצר בכל הנוגע לתקציב הביטחון, קטנה יחסית למעורבות ביחס ליתר המשרדים". שר האוצר יובל שטייניץ/מגד גוזני

כחלק מהמלצות לעיבוי הפיקוח על תקציב מערכת הביטחון והגברת שקיפותו ייעץ המרכז לדווח גם על העברות תקציביות הנמוכות מ- 50 מיליון שקלים. בנוסף, הומלץ לחייב את מערכת הביטחון להגיש מדי שלושה חודשים דו"ח ביצוע למשרד האוצר ולוועדה המשותפת לתקציב הביטחון. מטעמי ביטחון מידע, מערכת התקציבים הממוחשבת של משרד הביטחון אינה מחוברת למערכת התקציב הכללית שבמשרד האוצר. אי לכך, המלצה נוספת העולה בדו"ח היא לחייב את מערכת הביטחון להעביר את נתוני התקציב באופן מאובטח, שיאפשר את ייעול הפיקוח.

הדו"ח מוגש בהמשך לדיון הציבורי והמערכתי הנערך בעת האחרונה בנושא היקף של תקציב מערכת הביטחון וההתנהלות הכלכלית שלה. בדברים שנשא שר הביטחון אהוד ברק בישיבת ועדת הכספים שבמהלכה הוגש הדו"ח, נאמר כי "מתקציב הביטחון אפשר להוריד - אין דבר שאי אפשר למצוא מה להוריד ממנו, אך אני מציע לכולנו לא להשלות את עצמנו שניתן למצוא שם מיליארדים. למיטב הבנתי, לא נצליח להפגיש בין הדרישות לנהוג באחריות בנושאי הביטחון והיכולת שלנו לתרום. אין דרך מעשית לעשות זאת בתוך תקרת ההוצאה כפי שנקבעה".

עוד בנושא:
דברי ברק בדיון שנערך בועדת הכספים של הכנסת
"משרד הביטחון הוציא 3 מיליארד יותר מהמתוכנן"
שטייניץ: "מערכת הביטחון חורגת ב-20 מיליארד שקל"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully