וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: "דילמות קשות, בתוך עמנו אנו יושבים"

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

17.10.2011 / 14:56

בג"ץ דן בעתירות נגד שחרור האסירים בעסקה לשחרור גלעד שליט, כשאביו התייצב אף הוא בבית המשפט אל מול משפחות שכולות: "אי ביצוע העסקה לא יחזיר היקירים, אך יחרוץ את גורלו של גלעד"

יח"צ - חד פעמי

(באדיבות הערוץ הראשון)

"למעשה כל הבעייתיות המוסרית המשפטית, פרושה בפני כולנו, בתוך עמנו אנחנו יושבים, זה נכון גם במטען, גם בכאב, גם בהיסטוריה" - כך אמרה בצהריים (שני) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, במהלך הדיון שנערך בבג"ץ בעתירות שהגישו משפחות שכולות נגד עסקת שליט. "אין צורך שפה בבית משפט של מדינת ישראל להסביר לנו את ההיסטוריה הכאובה הזו. והדילמות הן קשות מאוד, זה נכון, ולמערכת המשפט ישנו הקושי. המחיר הוא באמת ביטול של החלטות משפטיות של פסקי דין של מאמץ של גורמי הביטחון וגורמי המשפט, וכולם כדי שהאנשים האלה יהיו מאחורי סורג ובריח. זה נתון ידוע. זו נקודת פתיחה קשה", הוסיפה. הדיון בעתירות הסתיים, וכעת ממתינים הצדדים להכרעת השופטים.

הרכב של שלושה שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, דן בארבע עתירות שהגישו ארגונים המייצגים נפגעי טרור וכן שורה ארוכה של משפחות שכולות ונפגעי טרור. העותרים מבקשים להוציא צו על תנאי שיעכב את ביצוע העסקה, בכדי לאפשר לבחון לעומק את זהות האסירים הפלסטינים הצפויים להשתחרר בעסקה. בנוסף, מבקשים העותרים לעכב את ביצוע העסקה עד שמדינת ישראל תקבע קריטריונים ברורים לשחרור אסירים ביטחוניים. במקביל לעתירות, נערכה צעדה של משפחות שכולות ונפגעי טרור, מול משרד ראש הממשלה ומול בית המשפט. ההערכה היא שארבע העתירות יידחו, מכיוון שבאופן עקבי נמנע בעבר בית המשפט מלהתערב בשחרור אסירים בכלל ובעסקאות חילופי שבויים בפרט. אם העתירות ידחו, לא תהיה כל מניעה מהצד הישראלי לקיום העסקה.

גלעד שליט חוזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
במצפה הילה מבטיחים: "נניח לגלעד שליט לנפשו"
אביבה שליט: "תאפשרו לנו לעזור לגלעד להשתקם"
אמו של רכז שב"כ שנרצח: "אין לנו זכות להביע דעה"
משפחת שליט לבג"ץ: לא לעכב את שחרורו של גלעד
שתי עתירות נוספות הוגשו לבג"ץ נגד עסקת שליט

נעם שליט, אביו של החייל החטוף ואחד מהמשיבים לעתירות, הגיע גם הוא כדי להשתתף בדיון. באולם פגש את בני המשפחות השכולות שמילאו את החדר מפה לפה. בתום הדיון ביקש עורך הדין גלעד שר, המייצג את המשפחה, לאפשר לשליט לדבר, אך השופטת ביניש סירבה. בהמתינו להחלטת בית המשפט התייחס שליט לעתירה שהגישו המשפחות השכולות. "לצערנו, אי ביצוע העסקה, מצד אחד לא יחזיר לצערנו הרב את יקירי המשפחות שנרצחו בפיגועים האלה, ועל זה איש אינו יכול להתווכח. אך מצד שני, אי ביצועה העסקה יגזור את גורלו של גלעד למוות. כל דחייה, כל עיכוב, כל הוצאת לבנה מתוך העסקה, יכולה לגזור את גורלה של העסקה ואת גורלו של גלעד".

שבואל סחיווסחורדר, שהוריו וכמה מאחיו נרצחו בפיגוע במסעדת סבארו ב-2001 ושחתום אף הוא על העתירות, פנה לשליט ואמר לו: "הבן שלכם יבוא הביתה, יגיד שלום אבא ואמא ואז יעשו פה את הפיגוע התודעתי הגדול ביותר. תסתכל לנו בעיניים, שים סרט שחור על הדגל ששמת על הבית". בתום הדיון אמר סחיווסחורדר כי "אם בית המשפט לא יעצור את המשך ההתדרדרות אני אבצע פעולות 'תג מחיר' נגד המרצחים של הורי ואחי, ויש לכך כל צידוק מוסרי". הוא הוסיף גם שאם בג"ץ לא ימנע את ביצוע העסקה, הוא יגיש תביעה נגד המדינה בבית הדין הבינלאומי בהאג.

הוא הוסיף: "העובדה שבית המשפט דחה בכל פעם את העתירות נגד עסקאות שחרור מחבלים הוביל לכך שהדם המשיך להישפך. שחרור מחבלים מביא לדם נוסף. זו המציאות של 20 השנים האחרונות". לדבריו, קביעת רשימת המשוחררים ללא קריטריונים ברורים היא חוסר שיוויון: "עשו לוטו? האם יש מישהו מקורב שדאג שהמחבלים שרצחו את המשפחה שלו ייצאו מהרשימה? ההחלטה על שחרור מחבלים לא נבעה מסיבות מקצועיות, אלא מחוסר יכולת לעמוד מול נועם שליט".

אחד מהעותרים, יו"ר ארגון אלמגור מאיר אינדור, אמר בתחילת הדיון, כי "בסד הזמן הקצר אי אפשר לתת לנו את יומנו בבית המשפט. העובדה שהפרקליטות הגישה את תגובתה זמן קצר לפני הדיון מעידה גם היא על אווירת ה'חפלפ'. תמיכתם בעסקה תיתן למערכת הצדק לקרוס מול הסכין והאגרוף של חמאס". אינדור ציטט מדבריו של גדעון האוזנר, התובע במשפט אייכמן, לפיו הוא אינו עומד לבד, אלא מייצג מאות קורבנות. הוא הוסיף, כי "אנחנו מהווים חזית אזרחית שתפקידה להגן שדם יהודי יקבל את הצדק. כמו שצעקו סביי וסבותיי בדרך לקרמטוריום: 'נקמה היא דין, דין הוא צדק וצדק הוא מוסר'". אינדור ביקש מהשופטים "להפסיק את הסחף של הרס מידת החוק" בשל הטיעון המדיני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיאת בית המשפט דורית בייניש בהנחת אבן פינה של בית משפט המחוזי החדש בתל אביב, אוגוסט 2011. דרור עינב
"נקודת פתיחה קשה". דורית ביניש/דרור עינב

חובב נוריאל, שאביו ששון נוריאל נרצח ב-2005, אמר במהלך הדיון כי "אלה שקשרו, היכו ורצחו אותו הולכים הביתה. דוקר אבי הולך הביתה. זה אדם שהמדינה לא מוכנה שישב בכלא. איזה מסר אנו נותנים לחברה הפלסטינית? המסר שמתקבל הוא שדרך האלימות היא הדרך הנכונה. העסקה איננה חלק מהסכם לסיום הסכסוך. יש כאן הוכחה שדרך הטרור משתלמת. לא שיש להמעיט בערך של נקמה, אבל אנחנו מדברים על העתיד הקרוב ביותר. אני לא רוצה שאיש יחווה את מה שעברנו. הפכנו להיות שקופים ורסיסי אדם ורוצים למנוע מאחרים שיהיו כאלה".

מנגד, כתבו בני המשפחה בתשובתם, כי כל עיכוב או שינוי בעסקה עלול להוביל לפיצוצה, דבר שיסכן את חייו של בנם, וכי מדובר בפיקוח נפש. "לאחר שממשלת ישראל החליטה כי עסקה זו, כפי שהיא, נכונה וראויה היא למדינת ישראל – שוטחת בזה משפחת שליט בקשה אשר בצדה דרישה מוסרית מן המעלה הגבוהה ביותר: בקשה ודרישה אישית של האם אביבה, בקשה ודרישה אישית של האב נעם, בקשה ודרישה אישית של האח יואל ובת זוגו יערה, של האחות הדס, של הסב צבי ושל כל יתר בני המשפחה, שבית המשפט לא ייעתר לכל שינוי או דחייה של העסקה", נכתב בבקשת המשפחה.

במהלך הדיון אמר עורך הדין גלעד שר, המייצג את משפחת שליט, כי "כל אחד מאיתנו יכול למצוא עצמו פעם בצד הזה ופעם בצד האחר, כולנו ערבים זה לזה, ולכולנו אותם ערכים. משפחת שליט אינה שונה במאומה מהמשפחות שאיבדו את יקיריהן". שר נימק את התנגדות המשפחה לביטול העסקה, וציין כי "המדינה אומרת שהעיסקה היא מקשה אחת, המדינה מביעה חשש מפני שינוי כלשהו בעיסקה. זו עיסקה רגישה, נפיצה, שבירה, כל החלטה כל שינוי כל עיכוב מצד ביהמש הנכבד עלולים להיות טוטליים. ביטול המעשה השלטוני המדיני של הממשלה, והשני, שבשמו אני טוען, סיכון חייו ושחרורו של גלעד שליט בזמן".

שר ציין עוד כי "אני רוצה למסור מסר אחד בלבד – המשפחה חרדה. המשפחה חוששת מפני ההשלכות שאין לדעת אותן, מפני איזושהי דחייה, איזשהו עיכוב או שינוי ומבקשת מביהמש הזה, לא להיעתר לשום בקשה שלא ניתן להעריך או לצפות את משמעויותיה. אנחנו נמצאים בשעה ייחודית, ככל הנראה נדירה, יש לה מאפיינים ונסיבות שמתקיימים באופן חד פעמי ולזמן מוגבל. ראש הממשלה עצמו אמר שהוא משוכנע שנסיבות הזמן והמקום מחייבים אותו לפעול על פי המתווה הנוכחי של העיסקה. הוא דיבר על חלון ההזדמנויות שנסגר. הוא אמר שייתכן שאם לא נבצע את העיסקה כעת כפי שהיא, כמו שהיא מובאת לממשלה ומאושרת ברוב גדול, ייתכן שלא יהיה הסכם בכלל. לכן כיוון שאיש אינו יודע מה תהיה המשמעות של איזושהי דחייה ולו הקלה ביותר, של שינוי בלוח הזמנים או במתווה העיסקה, מכיוון שאיננו יודעים זאת, אנחנו צריכים להניח שיש בכך להביא לחשש גדול לחייו של גלעד שליט ולשחרורו מחר".

"שום דבר לא יחזיר את אמא שלי"

ניר אורן, מארגון משפחות שכולות למען פיוס, דוקא הביע תמיכה בעסקה. במהלך הדיון אמר אורן, כי "יש פה עולם רגשי רב. אני בן שכול. איבדתי את אמא שלי בפיגוע בקו 20. שום דבר לא יחזיר אותה, לא נקמה ולא כעס. עם זאת, לעתים רגש נקמה עלול להוביל לעצירת מהלכים מצילי חיים. יחיא עייש היה המחבל ששלח את המחבל שהרג את אמי. אנחנו לא יודעים מה יקרה. אני יכול להציל חייל אחד ולהציל את הערכים". בשלב זה החל המתח הרב באולם לבעבע, כאשר חלק מהנוכחים צעקו לעבר אורן שהוא מייצג רק משפחות שכולות ערביות.

בתשובת המדינה לבג"ץ נכתב: "המדינה מבקשת לדחות את הטענה שיש לעכב את ביצוע העסקה על מנת שבני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן או מי שנפגעו מפעולת האיבה יוכלו להגיש תביעה אזרחית-נזיקית כנגד מבצע הטרור טרם שחרורו. משנחתמה העסקה הרי היא בבחינת מקשה אחת ולפיכך, יש לקחת בחשבון שעיכוב כלשהו של אחד ממרכיביה שקול לעיכוב העסקה כולה".

עוד נכתב כי "עמדת המדינה היא החלטת הממשלה נושא העתירות הינה חוקית ולא נפל בה כל פגם המצדיק את עיכובה או ביטולה. האינטרס הציבורי - על מורכבותו וריבוי פניו - הוא שמכריע את הכף. לתוך אינטרס מורכב זה יצקו קברניטי הממשלה - אשר בידם הסמכות והם הנושאים באחריות הציבורית להחלטתם - תוכן בהחלטתם כי הכף נוטה לצד האינטרס בפדיון השבויים. הדרג המדיני שיווה לנגד עיניו - כפי שעולה בבירור מדבריו של ראש הממשלה - גם את כאבם, סבלם ומצוקתם של משפחות נפגעי הטרור, שאין להם מזור ובסופו של יום נתקבלה ההכרעה הקשה לאישור העסקה. בהחלטה מדינית זו אין עילה משפטית להתערב ועל כן דין העתירות להידחות".

(עדכון ראשון: 12:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully