וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להכשיר מאחז: 815 דונם הוכרזו כאדמות מדינה

יהושע בריינר

16.9.2011 / 0:01

למרות ששטח המאחז חרשה הוא כמה עשרות דונמים בלבד, המנהל האזרחי הכריז על מאות דונמים מסביבו כאדמות מדינה, במסגרת הליך ההכשרה. שלום עכשיו: "מהלך חמור של מתן פרס לפורעי החוק"

המנהל האזרחי הכריז על 815 דונמים צפונית לרמאללה כעל אדמות מדינה, במטרה להכשיר את המאחז חרשה, זאת על אף ששטח המאחז אינו עולה על כמה עשרות דונמים, כך נודע אמש (חמישי) לוואלה! חדשות. ההכרזה נעשתה בהנחיית הדרג המדיני, במסגרת עתירה לבג"ץ שהוגשה כנגד המאחז שנבנה לטענת פלסטינים מהכפרים הסמוכים על אדמותיהם.

ביוני האחרון הוציא הממונה על הרכוש הנטוש במנהל האזרחי צו הכרזה על רכוש ממשלתי הכולל לא רק את שטח המאחז, בו מתגוררות 50 משפחות, אלא גם מאות דונמים נוספים הנמצאים בסמוך למאחז. על פי צו המנהל, מדובר בקרקעות המצויות על אדמות הכפרים מזרעה אל-קבליה ואל-ג'אניה הסמוכים. בעקבות ההכרזה, ניתן לפלסטינים 45 יום להגיש ערר, ואכן הגישו שניים מתושבי הכפרים ערעור על ההחלטה בטענה כי אדמותיהם הפרטיות הופקעו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נתניהו וברק מבקשים להפוך מאחז קטן בלב השטחים לעיר שלמה". השטח עליו הכריז המנהל האזרחי כשטח מדינה מסומן בכחול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהלך ההכרזה נעשה לאחר שהוגשה לבג"ץ עתירה על ידי תנועת "שלום עכשיו", בעקבות בניית בתי קבע במאחז חרשה הסמוך להתנחלות טלמון. על אף צווי הריסה שהוצאו בעבר למבנים, החליטה המדינה כי בדומה למהלך שנעשה בשכונת היובל שבעלי, יוכשר המאחז כולו מכיוון שלא נבנה על קרקעות פלסטיניות פרטיות. בעקבות כך, הוחלט במשרד הביטחון לפתוח בהליך להכשרת המאחז על ידי הכרזה על אדמות האזור כעל "אדמות מדינה". במסגרת הליך זה, המבוסס על חוק מהתקופה העות'מאנית, נבדקים תצלומי אוויר של האזור על מנת לבדוק האם בוצע עיבוד חקלאי כלשהו בקרקע. במידה ולא מתגלה עיבוד שיכול להעיד כי הקרקע שייכת לפלסטיני מתושבי האזור, יכולה המדינה להכריז על השטח כעל אדמות מדינה.

ביוני האחרון הכריזה המדינה על 189 הדונמים שעליהם נבנו הבתים וכביש הגישה במאחז היובל שבעלי כעל אדמות מדינה, למעט שני בתים (ובהם ביתו של רס"ן אלירז פרץ) שנבנו לטענת המדינה על קרקע פלסטינית פרטית. תושבי הכפר הסמוך, קריות, ערערו על ההחלטה וביקשו ארכה על מנת לבחון את הסוגיה. השבוע הגיעו לשכונת היובל פלסטינים תחת אבטחה צבאית על מנת למדוד את השטח שהוכרז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הסדרת השטח אינה הופכת את האזור לחלק חדש מהיישוב". הצו המכריז על השטח כשטח מדינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם כעת, הופתעו בארגון "שלום עכשיו" לגלות כי המדינה לא רק הכריזה על השטח הבנוי שבחרשה, שגודלו כ-70 דונמים, כעל אדמות מדינה, אלא שהיא מכריזה על שטח של 815 דונמים כעל אדמותיה. חלק מהאדמות שהוכרזו אף אינן חופפות זו את זו ומרוחקות מחרשה עצמה. לדברי גורם ביטחוני, מטרת ההכרזה על מאות הדונמים אינה על מנת להביא להרחבת חרשה, אלא "לעשות סדר", כדבריו, על מנת למנוע סכסוכי קרקעות בעתיד. "הסדרת השטח אינה הופכת את האזור לחלק חדש מהיישוב", אמר הגורם. "העובדה כי השטח מוכרז כאדמות מדינה אינו אומר כי מבחינה תכנונית ישנה כוונה לבנות ולפתח את המקום. זהו הליך שגרתי, שנועד להביא לפתרונות מחלוקות בעתיד".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התחייב בעבר כי ישראל תפסיק תהליכים של הפקעת אדמות ביהודה ושומרון. בנאומו באוניברסיטת בר אילן בשנת 2009 אף הצהיר נתניהו כי "אין לנו כוונה לבנות יישובים חדשים או להפקיע קרקע להרחבת יישובים קיימים". ההכרזה על האדמות כשייכות למדינה בסדר גודל של מאות דונמים נחשבת לאירוע חריג, והמדינה מנסה להימנע מהליך זה בשל הקשיים הרבים בתהליך והמחלוקות שמתעוררות בעקבות כך עם פלסטינים הטוענים לבעלות על השטח.

"נתניהו וברק מבקשים להפוך מאחז קטן בלב השטחים לעיר שלמה ולשם כך מכשירים שטח עצום הגדול פי שמונה מגודלו של המאחז", אמר מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר. "מדובר במהלך חמור של מתן פרס לפורעי החוק, והגדלת ההתנחלויות באזור באופן משמעותי. המסר מהמהלך ברור- הפרת חוק והקמת מאחזים הינם עסק משתלם. אם אכן מבקשת הממשלה להכשיר את חרשה, עליה לכנס ישיבת ממשלה ולהצביע על הקמת התנחלות חדשה, על כל המשתמע מכך. מצער שדווקא בימים של משבר מדיני, ממשלת ישראל ממשיכה לרקוד לצלילי המתנחלים".

"שמחים שהמדינה מתקנת את העיוות"

המנהל האזרחי מסר בתגובה כי "בעקבות הנחיית דרג מדיני הוחל לאחרונה תהליך סקר קרקעות באזור המאחז חרשה וסביבתו במטרה לערוך בדיקה ביחס למעמדה המשפטי של הקרקע. במסגרת התהליך, אותרו כל אותם שטחים שאינם מעובדים ואינם מוחזקים בפועל על ידי גורם פרטי ועל כן הוכרזו השטחים כרכוש ממשלתי עד גמר בדיקת תהליך הסקר. יודגש כי לאחר ביצוע הכרזה, ניתנת זכות הגשת ערר לוועדת העררים הצבאית לכל אדם הרואה עצמו נפגע כתוצאה מההכרזה, וזאת על מנת שיוכל להוכיח את זכויותיו בשטח".

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה להחלטת ההכרזה ולסוגיית ההרחבה האפשרית של המאחז כי "אין מדובר ביישוב נוסף ולא בהגדלת היישוב הקיים, ובוודאי שלא בהפקעת אדמות פלסטיניות. כל ההליך הזה נעשה בהתאם לכללים ולנהלים על ידי המנהל האזרחי, בפיקוח היועץ המשפטי של יהודה ושומרון".

יתר על כן, יהודה אליהו, נציג חרשה, אמר כי "ההכרזה על הקרקע בוצעה לאחר הנחיות של הדרג המדיני להסדיר כדין את היישוב. במסגרת ההכרזה, הוכרזו כאדמות מדינה כלל שטחים הראויים להכרזה ואשר לגביהן אין קביעת בעלות פרטית. הכרזה על שטחים אלו הינה חובתו הבסיסית של המנהל האזרחי על פי הדין החל באזור. אנו שמחים שהמדינה מתקנת את העיוות שהיה לאורך השנים, בו מחד המדינה שלחה ועודדה את התושבים להתגורר במקום, ומאידך לא הוסדרו המגורים באופן פורמלי. בהליך זה אנו מתקדמים פסיעה נוספת בשיבת עם ישראל לציון לאחר 2,000 שנות גלות".

עדכון ראשון: 21:30

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully