וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גילויים של נאס"א חשפו חיים במאדים?

5.8.2011 / 11:40

סוכנות החלל של ארצות הברית הודיעה כי מצאה אינדיקציה לקיום זרימת מים על כוכב מאדים שסביר להניח שיאפשרו חיים עליו. "זו ההוכחה הטובה ביותר שיש לנו עד עתה", אמרו החוקרים

האם יש באמת חיים על מאדים? מדענים בסוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, הודיעו הלילה (שישי) כי הם גילו סימנים לקיום זרימת מים מלוחים על כוכב מאדים במהלך החודשים החמים על הכוכב, וכי הסימנים הללו מעלים את הסיכויים לקיומם של חיים על הכוכב. לפני יותר מעשור מצאה נאס"א את הסימנים הראשונים למים על מאדים, אך על פי סימנים מוקדמים יותר, כל קיום של מים על הכוכב היה של מים קפואים בלבד המרוכזים בקטבי הכוכב.

ניתוח תמונות שסיפק הלוויין של סוכנות החלל החג סביב הכוכב, סיפק לאחרונה סממנים כהים הנוטים כלפי מטה בשיפוע וקירות מכתש על הכוכב החל מזמן עונת האביב המאוחרת ובמהלך הקיץ שנעלמים עם תחילת החורף. "זו ההוכחה הטובה ביותר שיש לנו עד עתה של נוזל מימי שקיים היום על כוכב מאדים", אמר פיליפ כריסטיאנסן, גיאו-פיסיקאי באוניברסיטת אריזונה, במהלך מסיבת העיתונאים של נאס"א בוושינגטון בה הוכרז על הממצאים.

עוד בנושאים דומים:
תזכורת כואבת: פיסה מה"קולומביה" התגלתה באגם
ה"אטלנטיס" נחתה: תמה תוכנית מעבורות החלל
נאס"א שוב טוענת: יש חיים על המאדים

חוקרים בנאס"א גילוי סימנים למים זורמים במאדים. nasa/jpl/university of arizona, AP
סימני זרימת המים על מאדים כפי שתועדו על ידי הלוויין של נאס"א/AP, nasa/jpl/university of arizona

המדענים בנאס"א מאמינים כי אם ישנם מים על הכוכב, הם יהיו בעלי רמת מליחות גבוהה ויזרמו מתחת לפני השטח. השערות אלה מסבירות את הסיבה שבגינה המים לא קופאים בטמפרטורה הנמוכה מאוד הקיימת על פני הכוכב, שיכולה להגיע עד ל-128 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. הסבר זה יכול גם להינתן להנחה שהמים אינם מתאדים כתוצאה מלחץ האוויר הנמוך שעל הכוכב.

"זה נראה יותר כמו תרכיז בצורה שבה זה זורם", אמר על הממצאים אלפרד מק'קיואן מאוניברסיטת אריזונה, החוקר הראשי הממונה על המצלמה המיוחדת הנמצאת בלוויין ומספקת את התמונות הללו לחוקרים. מק'קיואן הוא גם הכותב המוביל של המאמר על הממצאים הללו שפורסם שלשום בכתב העת "מדעים".

המדענים הדגישו את חשיבות הממצאים היות ויותר סביר להניח שמים נוזליים יאפשרו חיים על הכוכב מאשר קרח. ממצאים קודמים של נאס"א בנושא חשפו הוכחות לקווי חוף עתיקים וגדות נהר על מאדים. כמו כן, ניתוח של גיאות על הכוכב שהתבצע לפני חמש שנים סיפק אינדיקציה להימצאותם של משקעי מים מינרליים שהעידו על אפשרות לקיום מים זורמים במקום, אך לא סיפק ממצא ודאי על כך, אמרו המדענים.

"על כדור הארץ מסוגלים לחיות יצורים מתחת לפני השטח, עם מידה מועטה של גישה לאור השמש, ועל כן אותו הדבר יכול לקרות גם על מאדים", אמרה ליסה פראט, ביוכימיקאית מאוניברסיטת אינדיאנה שהשתתפה גם היא במסיבת העיתונאים, והוסיפה כי "יש צורך בביצוע מחקרים נוספים בשבעת האתרים שם אותרו הממצאים". עוד אמרה פראט כי "זהו הסיכוי הראשון שלנו לראות התקיימות של סביבה כלשהי על מאדים".

מייקל מאייר, החוקר הראשי של כוכב מאדים בנאס"א, אמר כי "קשה יותר להסביר את הממצאים הללו כהימצאות של משהו אחר מלבד זרימת מים קיימת". אך יחד עם זאת יש המסייגים את החגיגה הרגעית המתקיימת סביב הממצאים: "יש לקחת בחשבון אפשרות שזוהי תנועה של אבק הנע על פני שטח הכוכב בלבד", אמר מק'קיואן, כך שכנראה שהדרך לעובדות וודאיות עדיין ארוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully