וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי כת חשודים שהרעיבו, התעללו מינית והיכו ילדים ונשים

2.8.2011 / 13:00

גבר שהנהיג כת בה היו חברים נשים וגברים חשוד שהתעלל פיזית, מינית ונפשית בנשים ובילדיהן. בדירתו נמצאו שוקרים חשמליים ומוטות עץ שככל הנראה שימשו להתעללות. החשודים נעצרו

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

פרשת התעללות קשה שבמרכזה כת מסתורית הותרה היום (שלישי) לפרסום: חוקרי ימ"ר ירושלים בשיתוף עובדי משרד הרווחה והעובדים הסוציאליים של עיריית ירושלים עצרו לחקירה בשבועות האחרונים שלושה גברים ושש נשים מאזור ירושלים וטבריה החשודים שהיו חברים בכת, במסגרתה התעללו בנשים ובילדים בגילאי 6-20. בית משפט השלום בירושלים האריך את מעצרם של הגברים ואילו הנשים והילדים נלקחו לטיפול במעונות של משרד הרווחה ברחבי הארץ. המשטרה העבירה את התיק לפרקליטות עם המלצה להעמידם לדין.

היסטוריה של התעללויות: מגואל רצון ועד אליאור חן

חשוד בהתעללות ואונס ילדים, יולי 2011. עומר מירון
נשוי באופן לא רשמי לשש נשים. מנהיג הכת החשוד בבית המשפט, היום/עומר מירון

החקירה החלה לפני חודשיים וחצי בעקבות פנייה שהגיעה אל אגף החקירות במטה הארצי של המשטרה. בפנייה דווח על אדם החבר בחסידות ברסלב אשר נהג להתעלל בשבע נשים וילדיהן במסגרת כת שהקים. 
מבדיקה ראשונית של התלונה עלה, כי לפני שנה וחצי נפתחה חקירה במשטרת ירושלים נגד הגבר בחשד לפוליגמיה ולביצוע מעשה מגונה בקטינה. לדברי המשטרה, החקירה מוצתה, אך עקב חוסר שיתוף פעולה מצד החשוד לא ניתן היה להגיע לגיבוש ראיות.

החוקרים החלו להתחקות באופן סמוי אחר חברי הכת אשר התגוררו בשלוש כתובות, שתיים בירושלים ואחת בטבריה. מהחקירה הראשונית עלה, כי ראש הכת נשוי באופן לא רשמי לשש נשים, רובן גרושות ואמהות לילדים, העוסקות בקיבוץ נדבות והעברת הכספים אליו. עוד התגלה כי הגבר עורך עם ילדיו הילולות ומופעי התרמה במטרה להפיץ את תורתו. בהמשך החקירה אף הצטברו נגדו ראיות בחשד להתעללות נפשית ופיזית קשה בנשים וילדים.

יחסי מין חריגים, אלימות קשה והרעבה

חשוד בהתעללות ואונס ילדים, יולי 2011. עומר מירון
אחד הגברים היה אמון על ה"הוצאה לפועל" של העונשים שהוטלו על הנשים והילדים. אחד הגברים החשודים בבית המשפט, היום/עומר מירון

בתחילת החודש הוחלט על פתיחת חקירה גלויה. החוקרים פשטו על דירותיהם השכורות של חברי הכת ועצרו את אנשיה. בחיפוש בדירות הכת נמצאו הכלים ששימשו לכאורה לביצוע ההתעללויות: שוקרים חשמליים, כבלי חשמל ומוטות עץ. כמו כן, נמצאו יומנים שנכתבו בידי הנשים והילדים המעידים על מסכת ההתעללויות שעברו לכאורה וכן מסמכים רפואיים מבתי חולים שונים המעידים על חבלות גופניות קשות שנגרמו להם, על פי החשד, כתוצאה מההלקאות והמכות שקיבלו. מבדיקה שעשו חוקרי הימ"ר עלה, כי לא התקבלה כל תלונה מבתי החולים בגין חשד להתעללות וכי הנשים טענו בכל פעם כי החליקו במדרגות או כי חפצים נפלו עליהן.

מהחקירה עלה עוד, כי אל הכת הצטרפו במרוצת השנים שלושה גברים נוספים שזכו לכינויים: "הנחש הקדמוני", "השטן", "היצר הרע ואשתו".
 על פי החשד, שניים מהם פנו לראש הכת בבקשה להתייעץ עימו בפתרון בעיותיהם האישיות ואז נישבו בקסמו והצטרפו אליו. החוקרים גילו עוד, כי הגבר השלישי, שהגיע אל הכת כאשר הוא נשוי ואב לילד בן שנתיים, התגרש מאשתו וביקש ממנה להינשא לראש הכת. ראש הכת והאישה הסכימו, ובני הזוג הפכו לחלק מהכת. כמו כן, הוטל על הגבר השלישי את תפקיד "ההוצאה לפועל" של העונשים שהוטלו על הנשים והילדים. בין העונשים שהושתו על בני המשפחה היו: השפלה מינית, הרעבה, כליאה, יחסי מין חריגים, אלימות קשה וכן מעשים שנועדים לבזות ולהשפיל את הנשים.

עוד עלה מהחקירה, כי מנהיג הכת נמנה עם הזרם הברסלבי ומאמין כי הוא ממשיכו של רבי אודסר ישראל - שהתפרסם כממשיכו של הרב נחמן מברסלב. לטענתו, יש לו הקדושה והיכולת, כממשיכו, להביא את הגאולה ולצורך כך הוא החל בהקמת הכת.
 על פי אמונתו של המנהיג, כל חברי הכת היו צריכים להיות "מיוחדים ובעלי מעשים טובים". בנוסף, החליט המנהיג שלא לשלוח את הילדים למסגרת חינוכית, ולימד אותם בביתו.

הנשים עונו כדי "להיפטר מהמחשבות הרעות"

החקירה חשפה גם את חיי היומיום העגומים של נשות הכת. מהחקירה עלה, כי במהלך השנים גויסו לכת שבע נשים, רובן דתיות וגרושות שחלקן אמהות לילדים. ככל הנראה, מנהיג הכת נישא לאחדות מהן ונולדו לו ילדים מהן. שתיים מהנשים היו אמונות על ניהול משק הבית ואף הכינו עבורו אוכל מיוחד, אורגני, שהיה אסור לאכילה על ידי בני הכת האחרים. יתר הנשים עסקו בקיבוץ נדבות.


בנוסף, היה על הנשים להתוודות בפני המנהיג על מחשבותיהן בכל זמן ובכל נושא בעיקר בנושאים מיניים. מעדויות הנשים עולה, כי כדי "להיטהר מהמחשבות הרעות" הן נאלצו לעבור שלושה שלבים: 
הראשון, וידוי - הנשים חויבו לספר לראש הכת על המחשבות ה"רעות" שצצו בראשון עליו ועל אמונתו. השלב השני, דין - בו עונו הנשים בגין מחשבותיהן ה"רעות" גם אם הן לא התממשו או במקרה שהנשים שוכנעו על ידי ראש הכת שהן חושבות מחשבות "רעות". השלב השלישי, המתקה - השלב שבו ניתנו "פרסים" לנשים בעת הצלחה חריגה בקיבוץ הנדבות וגיוס נשים נוספות לכת. 


לדברי המשטרה, ראש הכת טען בחקירתו כי כל המעשים נעשו בהסכמת הנשים. הגבר השני שנעצר מכחיש כל קשר להתעללות ואילו הגבר השלישי טוען כי היה עד שמיעה לנעשה, אך לא היה מעורב כלל במעשים.

פרקליטו של מנהיג הכת, עורך הדין בני נהרי, אמר כי מרשו מכחיש את כל החשדות נגדו. "הוא השיב על כל השאלות שנשאל, והוא מכחיש את כל החשדות. כשיוגש כתב אישום נראה את חומר החקירה, ואז נגיב בתאם". פרקליטו של החשוד השני בפרשה, עורך הדין גיורא זילברשטיין, אמר כי "כתב האישום טרם הוגש. לאחר שיוגש נלמד את חומר החקירה ונבקש לשחרר אותו לחלופת מעצר".

עוד באותו נושא:
משרד הרווחה מציג: כך תזהו נפגעי כתות
24 שנות מאסר נגזרו על "הרב המתעלל" אליאור חן
אישום בפרשת כת איתקה: היכו ילדים עד זוב דם
ביהמ"ש על רצון: אישיות פרברטית, חולנית והרסנית

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully