וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הדיור בעיתוני ערב: "האביב הערבי - בישראל"

ניר יהב ואמיר שילה

1.8.2011 / 11:50

התקשורת במדינות ערב - ובעולם כולו - מסקרת בהרחבה את המחאה ומותחת קו ישר בין כיכר תחריר לשדרות רוטשילד. מאמר ב"ניו יורק טיימס": הנושא החברתי דחק את הביטחון מסדר היום הישראלי - ומחייה את השמאל

"האביב הערבי רודף את נתניהו" - זו הכותרת שהעניק היום (שני) אחד העיתונים הערביים החשובים בעולם, "אל-חיאת" היוצא בלונדון, לכתבה העוסקת בהתרחבות מחאת הדיור ויוקר המחיה בישראל, ומותחת קו ישר בין ההתקוממויות הנמשכות מאז תחילת השנה בעולם הערבי לגל המחאה החברתית ששוטף בשבועות האחרונים את ישראל.

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות:
הנגיד פישר: המחאה הפתיעה, המשק במצב טוב מאוד
עיני: "אם המטרה היא להפיל את ביבי - אני לא ש?ם"
גל המחאה השפיע על הצריכה: "הלקוחות חושבים פעמיים"
מרגול: "אני מסתכלת על המחאה עם קצת שמחה לאיד"
המחאות ופוליטיקת הפייסבוק / עוזי ברעם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גל המחאה הגיע לישראל". אתר "אל-ערבייה" מדווח מתל אביב, ולא מהסס לפרסם תמונה עם דגלי ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אל-חיאת" אינו היחיד. אף שהכותרות הראשיות בעיתונות הערביות מוקדשות היום לנושא סוריה, עמודים רבים מוקדשים גם לסיקור נרחב של ההתרחשויות בישראל. עיתונים בירדן, מצרים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, כווית ולבנון דיווח, בליווי תמונות, על הפגנות-הענק "חסרות התקדים" שנערכו ביום שבת ברחבי המדינה, ושבו והזכירו את הדרישה העולה ל"צדק חברתי" - סיסמה שגם רבים ממילוני המפגינים במדינות ערב יוכלו להזדהות עמה.

המחאה, הסבירו עיתונים הערבים לקוראיהם, היא מחאתם של בני מעמד הביניים, שדורשים מראש הממשלה בנימין נתניהו להוריד את הנטל מעל כתפיהם. בדיווחים צוטטו פוליטיקאים, עיתונאים ופרשנים ישראלים, וחלקם אף הזכירו את קריאתה של ראש האופוזיציה ציפי לבני לבטל את פגרת הקיץ בכנסת, וכן את דבריו של השר סילבן שלום שקרא לשנות את סדר העדיפויות הלאומי והזמין את קדימה להצטרף לממשלה.

גם רשתות הטלוויזיה ואתרי האינטרנט הערביים השונים מקדישים מקום נרחב יחסית לסיקור המחאה בישראל. "גל המחאה הגיע לישראל", נכתב בכותרת של אתר "אל-ערבייה", שדיווח לקוראיו כיצד פרצה המחאה דרך הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר. רשת אל-ג'זירה דיווחה אף היא בהרחבה על ההפגנות ועל "תחושת הלחץ" בסביבת ראש הממשלה נתניהו.

"לאחר שנות ניצול, הצרכן הישראלי מתעורר"

גם בשאר העולם הולך ומתרחב סיקור המחאה בישראל, ובעיתונים רבים הופיעו תמונות של הפגנות המחאה בשבת. גם רשתות החדשות בטלוויזיה, ובייחוד CNN, מקפידות לעדכן באופן שוטף על ההתפתחויות, ובכלל זה הצעדים הכלכליים של ראש הממשלה נתניהו ודרישת המפגינים להידברות ישירה עמו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זו התמונה שבחרו עורכי אתר CNN כדי להוביל את אחת הכתבות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ה"ניו יורק טיימס", הנחשב לעיתון המשפיע בעולם, הקדיש היום למחאה טור נרחב של איתן ברונר, כתב העיתון בירושלים. אף שהמפגינים מקפידים להימנע מכל זהות פוליטית, הכותרת שנבחרה לכתבה הייתה "ההפגנות מחזירות לחיים את רוחו של השמאל". ברונר כותב בה כי השמאל הישראלי "מקווה לשוב לשלטון בשנה-שנתיים הקרובות, תוך התמקדות בנושא החברתי - "ואז לעשות שינוי בתחום המדיני".

"במשך שנים הכריחו את עצמם הישראלים להדחיק את הבעיות הפנימיות מול האתגר הקיומי של צורכי הביטחון. בעוד החינוך הידרדר, מחירי הדירות האמירו והמשכורות נתקעו במקום, כולם חשבו שהאיום האמיתי הוא אירן, האיסלם הרדיקלי והאלימות הפלסטינית. בתוך שבועיים, קרסה התפישה הזו עם עלייתה של תנועת המונים המוחה על כך שלמרות הזינוק בעושר הלאומי, משכורתו של הישראלי הממוצע אינה מכסה את הוצאותיה של המשפחה". לכתבה התראיין דניאל דורון, מנהל המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי, שהסביר על שלטון המונופולים והקרטילים בכלכלה הישראלית, וקבע: "לאחר שנות ניצול, הצרכן הישראלי מתעורר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מזכר מירושלים". הכתבה של איתן בונר ב"ניו יורק טיימס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכתבה מותחת קו ישר בין ההפגנות בישראל לאלו במצרים ובספרד, אך הכותב מעריך כי "עדיין מוקדם" לקבוע לאין מועדות פניה, בין היתר משום שהיא "מסורבלת". הוא גם מזהיר כי כל אירוע בטחוני, כגון פיגוע או מתקפת טילים, עלול לדחוק אותה מסדר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully