וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: נוסח התפילה ישונה ל"יזכור עם ישראל"

27.7.2011 / 10:21

גורמים צבאיים מעריכים כי המועצה להנצחת החייל והוועדה שמינה הרמטכ"ל בני גנץ ימליצו לשנות את נוסח התפילה על פי בקשת ההורים השכולים שמתנגדים לנוסח הקיים - "יזכור אלוהים"

המועצה להנצחת החייל בראשות נחום איצקוביץ' בה חברים נציגי אגף כוח אדם בצה"ל, משרד הביטחון, הורים שכולים ונציגי ארגון יד לבנים, וכך גם הוועדה שמינה הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לפני כחודש לבחינת העניין נוטות להמליץ לשר הביטחון לאמץ את נוסח תפילת יזכור המועדף על ידי המשפחות השכולות – "יזכור עם ישראל" – ולא את הנוסח המופיע בפקודות צה"ל – "יזכור אלוהים", כך על פי גורם צבאי שנכך בדיון המועצה בנושא.

הרמטכ"ל גנץ הורה להקים צוות שיבחן את נוסח התפילה בטקסי אזכרה לחללי צה"ל, לאחר שלפני כחודש נוצרה סערה סביב התפילה כאשר פורסם כי הרמטכ"ל שינה את נוסח התפילה ל"יזכור אלוהים". גורמים בצה"ל הבהירו בזמנו כי בניגוד לפרסומים, נוסח התפילה הקיים - שבו נאמרת המילה "אלוהים" מעוגן בפקודות מטכ"ל מאז מלחמת ששת הימים - אז שונה על ידי הרב הצבאי לשעבר שלמה גורן.

עוד על הסערה סביב תפילת יזכור:
גנץ ישקול אם לשנות את נוסח תפילת "יזכור"
אם שכולה: "שינוי היזכור - השתלטות הדת על האבל"
לקראת מהומה? "יזכור אלוהים" בטקס מלחמת לבנון

הרמטכ"ל בני גנץ בטקס אזכרה לחללי מלחמת לבנון השנייה, יולי 2011. עומר מירון
לא שינה מעולם את הנוסח. הרמטכ"ל בני גנץ/עומר מירון

המועצה להנצחת החייל דנה בנושא ביום ראשון ובסיכום הדיון אמר גורם צבאי המצוי בפרטי הדיון כי ראש המועצה להנצחת החייל נוטה לאמץ את הצעת ההורים ולהמליץ על שינוי הנוסח של התפילה כך שבמהלך הטקסים יאמרו "יזכור עם ישראל". הגורם הצבאי מאגף כוח אדם הוסיף, כי במהלך הדיון של המועצה הציבורית נכח גם האלוף ישי בר, העומד בראש ועדה מיוחדת שמינה הרמטכ"ל לבחינת תפילת היזכור. הגורם העריך שמתגבשת החלטה לפיה יסכימו הצדדים לשנות את הנוסח בדומה למועצה להנצחת החייל.

לאחר שהמועצה להנצחת החייל תקבל החלטה, המלצתה תועבר לשר הביטחון, אהוד ברק, שיקבל החלטה סופית בסוגייה. במקביל, תעביר הוועדה בראשות האלוף בר את המלצותיה לרמטכ"ל שיסכם את הנושא ויעביר אף הוא את המלצתו לשר הביטחון, כגורם מכריע.

"כדי שיהיה שלום צריך פשרה"

חגית ריין ששכלה את בנה בניה במלחמת לבנון השנייה והשתתפה בדיון של המועצה ביום ראשון אמרה לוואלה! חדשות הבוקר (רביעי) כי "בכל בוקר שאני מתעוררת אני מבקשת שהקדוש ברוך הוא יזכור את עם ישראל. לכן העליתי בדיון של המועצה הצעת פשרה לשלב בין יזכור אלוהים ויזכור עם ישראל. היו בדיון אמירות קשות לגבי עצם הרעיון להמשיך ולומר יזכור אלוהים והאלוף ישי בר שנכח בדיון אמר שכדי שיהיה שלום צריך להגיע לפשרה. אני מרגישה שיש כאן משהו מעבר לבחירת מילה כזו או אחרת, אלא חשש מכפייה דתית. צה"ל הוא פרה קדושה ואסור לפגוע בו. אני מאמינה שלרוב הציבור לא אכפת וזהו מאבק שעלול להוביל למקומות שאף אחד לא רוצה להגיע אליהם".

הרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל במיל' אביחי רונצקי אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "אסור להשמיט מתפילת היזכור את שם השם. מה פתאום?! יש כאן גם משפחות דתיות וחובשי כיפה ומשפחות מסורתיות בצבא והתפילה צריכה להתחשב גם בהם. מי שיקרא את הפקודה ואת נוסח התפילה יבין שהיא מתייחסת גם לעם ישראל וגם לשם השם. אני בקשר עם המשפחות השכולות ממלחמת לבנון השנייה והרוב בעד פשרה. אני מריח כאן ניחוח של ניסיון לפלג ולשסע ואסור שזה יקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully