וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת מהומה? "יזכור אלוהים" בטקס מלחמת לבנון

18.7.2011 / 10:00

לקראת הטקס שייערך בהר הרצל בירושלים, במלאת חמש שנים למלחמה, עולה שוב הסוגיה באשר לנוסח התפילה הראוי. בצה"ל משוכנעים: "לא חל שום שינוי, יאמרו היום 'יזכור אלוהים'"

האם תתחולל סערה סביב קריאת נוסח תפילת ה"יזכור" בטקס התייחדות עם חללי מלחמת לבנון השנייה שיתקיים הערב? בטקס, שייערך בשעה 19:00 (שני) בהר הרצל בירושלים ישתתפו סגן יו"ר הכנסת ח"כ יצחק וקנין, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו, מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אודי שני, יו"ר ארגון "יד לבנים" אלי בן שם והמשפחות השכולות.

במהלך הטקס יקריאו הנוכחים מעל קברי הנופלים את תפילת ה"יזכור" שעלתה באחרונה לכותרות, לאחר שהרמטכ"ל גנץ החליט למנות ועדה שתבחן את סוגיית הנוסח. מספר הורים שכולים קבלו על הנוסח "יזכור אלוהים" ודרשו להשיב את הנוסח "יזכור עם ישראל". לדברי גורם צבאי, "הנוסח לא ישתנה וגם היום יאמרו 'יזכור אלוהים'. לא חל כל שינוי למרות הקמת הוועדה".

עוד בנושא תפילת ה"יזכור":
גנץ: ”צר לי ששינוי ה’יזכור’ תפח לממדים כאלה”
גנץ נכנע ללחץ: יבחן את ניסוח תפילת ”יזכור”
אלעזר שטרן ו”יד לבנים”: לא לשנות נוסח ה”יזכור”

משה מוסקל, שבנו רפנאל שהיה לוחם בסיירת אגוז, נהרג בהיתקלות עם לוחמי חיזבאללה בזמן המלחמה התייחס לסוגיה ואף הגדיל לעשות והציע פשרה בעניין. "אני מציע שיאמרו את שניהם למרות שריבון העולמים לא צריך שיזכירו לו. התזכורת מיועדת לעם ישראל. התפילה אמורה לעורר את האדם", אמר.

הורים שכולים נוספים, טוענים ששמעו כי בכוונת רא"ל (במיל') דן חלוץ, רמטכ"ל מלחמת לבנון השנייה, להגיע אל הטקס. אחד ההורים, אמר בשיחה סגורה, "להורים יהיה מאוד קשה להתאפק אם הוא יגיע לשם. אף אחד לא יחסוך ממנו ביקורת חריפה. הוא אחד האחראים הראשיים לתוצאות המלחמה".

יו"ר ארגון "יד לבנים", אלי בן שם, התייחס גם הוא לנוסח ה"יזכור" שיוקרא בטקס, ואמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "אנחנו צריכים אורך רוח בכל הנוגע לעניין הזה. כרגע, זוהי הפקודה ואנחנו נמצאים בעיצומו של התהליך לשינוי העניין. יש ועדה שהרמטכ"ל מינה, שאנחנו שותפים בה, וגם מועצת יד לבנים התכנסה לדון בעניין". בן שם סיפר כי בכינוס מועצת יד לבנים, בה חברים 140 הורים שכולים מכל הארץ, היה רוב מוחלט התומך בנוסח של "יזכור עם ישראל", ולא של "יזכור אלוהים".

יד לבנים: רוב מוחלט תומך בנוסח התפילה המקורי

לדברי בן שם, בכינוס המועצה היו יותר מ-40 דוברים, מהם עשרה דתיים, וכולם תמכו בנוסח של "יזכור עם ישראל", מלבד דובר אחד שתמך בשילוב בין שני הנוסחים. בן שם אמר כי "אני חושב שצריך לשנות את זה, אבל צריך אורך רוח בנושא הרגיש הזה", והוסיף כי "אני בטוח שיתקבלו החלטות מושכלות שרוב המשפחות מסכימות להן, ואם לא אז נצא למאבק, אבל בינתיים אנחנו צריכים להמתין ולכבד את הילדים ואת הטקס".

חיים צמח, ששכל את בנו עוז במלחמת לבנון השנייה, אמר אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "לא אגיע אל הטקס אם אגלה שבמהלכו יאמרו 'יזכור אלוקים'. אני ועוד הורים נוספים נחרים אותו. ראוי ונכון יותר לומר יזכור עם ישראל. העם צריך לזכור את הבנים שנפלו. אסור לאף אחד לשכוח את שהיה וחשוב שיתנו על זה בצה"ל את הדעת".

בנוגע לאפשרות הגעתו של חלוץ לטקס, אמר צמח כי "למיטב זכרוני, דן חלוץ היה רק פעם אחת בטקס בשנת 2007, ובכל שאר הפעמים הוא לא נכח אלא אם כן הגיע בתחפושת. לא נהסס לבזות את הטקס לפני ואחרי אך לא במהלכו, אם יגיע לטקס. יש לו את מלוא האחריות לכל מה שקרה במלחמת לבנון השנייה הוא האשם העיקרי לכך שהבן שלי לא חזר הביתה".

גורם ביטחוני בכיר אמר "כל עוד ואין החלטה לשנות את נוסח התפילה, ייקראו מעל הקברים את 'יזכור אלוהים'. יש ועדה שעובדת ונצטרך להמתין שתגיש את המלצותיה לרמטכ"ל. אנו מבקשים מההורים השקולים לכבד את מעמד הטקס, לא ליצור מחלוקות ולהגיע כמדי שנה". בנוגע לביקורת על הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, אמר הגורם כי "חלוץ הגיע כל שנה לטקס, כך גם היה בשנה שעברה".

בשנים האחרונות עורר הטקס הממלכתי סערה תקשורתית לאחר ששרים וחברי כנסת נעדרו ממנו וזכו לביקורת נוקבת מצד המשפחות השכולות. משה מוסקאל החליט השנה ליזום מהלך חריג ולהזמין אל הטקס 120 חברי כנסת באמצעות מכתב בדואר האלקטרוני. "רק שלושה חברי כנסת השיבו להזמנה ששלחתי", סיפר מוסקאל לוואלה! חדשות, "ח"כ אבישי ברוורמן השיב כי נבצר ממנו להגיע בשל התחייבויות קודמות, ח"כ נחמן שי יעדר בשל מות אמו וח"כ עתניאל שנלר הודיע שיגיע. השאר בכלל לא הגיבו".

האב השכול הסביר כי החליט לשלוח את ההזמנה בדואר האלקטרוני כדי שלא יטענו מאוחר יותר חברי הכנסת והשרים שלא ידעו על הטקס. "בחמש השנים האחרונות אפשר למנות על כף יד אחת את השרים שהגיעו לטקס למרות שהר הרצל נמצא במרחק של שלוש דקות וחצי נסיעה מהכנסת. הם חייבים להגיע כדי לזכור את מה שקרה, ללמוד כי אסור שזה יחזור על עצמו. הטקס הוא לא עבור ההורים השכולים אלא עבור עם ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully