וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליה גם בי-ם? "לא מקבלים תלמידות ספרדיות"

מוטי לוי

13.2.2011 / 13:14

האם תלמידות ממוצא ספרדי מופלות במוסדות החינוך החרדיים בירושלים? לוואלה! חדשות נודע, כי 20 תלמידות ספרדיות נשארו בבית כי לא התקבלו לסמינרים בעיר: "מתייחסים אלינו כאל סוג ג'"

בימים האחרונים הגיעה לידי וואלה! חדשות רשימה של 20 ילדות חרדיות מירושלים בגילאי תיכון שיושבות בביתן כבר חמישה חודשים, מאז פתיחת שנת הלימודים. כמו בערים החרדיות, גם בירושלים רובן ככולן ממוצא ספרדי. "לספרדיות יש בעיה להיקלט במוסדות אשכנזיים, האשכנזים לא מתים עלינו. תמיד הספרדים בחוץ, מתייחסים אלינו כאל סוג ג'" סיפרה אחת האימהות.

הורים נוספים הביעו זעם ותסכול רב נוכח המצב. "בגלל שאנחנו חרדים ומתמודדים מול מוסדות חינוך חרדיים עצמאיים, אף אחד לא שומר על הזכויות שלנו. הסמינרים עושים מה שבא להם", סיפר אביה של אחת הבנות. אב אחר סיפר כי "ההרגשה היא קשה מאוד. זו פעם ראשונה שאני נתקל בתופעה. זה מתסכל ומכאיב. הבת שלי לומדת באופן פרטי ומשלימה את החומר".

לדברי ההורים, ועדת רבנים שהוקמה לטיפול בתופעה על ידי רבנים חרדים בכירים נחלה כישלון חרוץ. "ניסו להציע לי להכניס את הבת שלי לכל מיני מוסדות שלא הייתי מעיזה להכניס אותה אליהם", ספרה אחת האימהות, אם אחרת סיפרה כי נמסר לה מטעם הוועדה כי מאחר שבתה לא התקבלה לסמינר מסוים היא לא תוכל להתקבל לסמינרים אחרים ואין להם פתרון עבורה.

פניות לעירייה ולמשרד החינוך אף הן לא הועילו. "פניתי לעירייה ולמשרד החינוך וזה עדיין בטיפול. אני מחכה", סיפר אביה של אחת הבנות. את האצבע המאשימה מפנים ההורים אל מנהלי המוסדות. "מנהלי הסמינרים יכלו לקבל אותנו מזמן אבל בגלל גזענות לא מקבלים אותנו".

חוששים להיחשף

בשונה מערים חרדיות אחרות, ההורים הירושלמים חוששים לציין אלו מוסדות חינוך סירבו לקבל את בנותיהן כדי שזהותם לא תיחשף. גורמים בתוך המגזר סיפרו כי בחלק גדול מהמקרים מדובר בשלושה מוסדות על-יסודיים מרכזיים: "מכון בית יעקב למורות" (המכונה גם "הישן" או "שרנסקי"), "סמינר בית יעקב מרכז" (המכונה גם "החדש" או "ליברמן") ו"סמינר בית יעקב דרכי רחל" (המכונה גם "הסניף", או "מנדלסון"). לפי גורמים במגזר, בשלושת הסמינרים מופעלת מדיניות של הגבלה במכסות של 30% בקבלתן של בנות ספרדיות.

בכיר בעיריית ירושלים אמר כי "אנחנו יודעים את זה שיש אפליה מטורפת. זה ברור". לדברי הבכיר הבעיה נעוצה בעובדת הפרדת מחלקות החינוך בעירייה למנהל חינוך ירושלים (המכונה מנח"י. מ.ל) ומנהל חינוך חרדי (המכונה מנח"ח. מ.ל). לדבריו "במנח"ח עושים מה שהם רוצים. תפסתי אותם לא פעם בשקרים". עם זאת הוא ציין כי "ראש העיר הגדיר את זה כיעד וכיום גם החרדים מודים שהמצב מאוד השתפר. אבל עדיין זה שיש 20 בנות שיושבות בבית זה בלתי נסבל".

יצחק פינדרוס, סגן ראש עיריית ירושלים מטעם יהדות התורה ומחזיק תיק החינוך בעירייה, מאשים דווקא את ההורים במצב שנוצר. "יש להן איפה ללמוד אבל הן רוצות מוסדות מסוימים ומנסים לעזור להן", אומר פינדרוס. פינדוס הוסיף כי "אני חושב שזה שיש 3,000 בנות בירושלים שיש להן איפה ללמוד זה כבר אומר משהו. מדובר בסך הכול ב-20 בנות. כל בת היא עולם ומלואו ואני מתעסק עם זה המון. יש בנות מסוימות שמתעקשות על מקום מסוים וזה יוצר מצוקות. זה לא ריאלי".

ד"ר אביעד הכהן, דיקן למשפטים במכללת "שערי משפט" ופרקליט העותרים לבג"ץ בפרשת האפלייה בעמנואל הגיב היום על האפליה נגד בנות ספרדיות בירושלים. ד"ר הכהן אמר כי "זהו אות קלון על מצחה של מדינת ישראל ומערכת החינוך שלה". הכהן הוסיף וקרא: "במקום להסתפק בדיבורים חלולים על ערך השוויון והזכות לחינוך מוטב יהיה שכל מי שאחראי לחרפה הזאת יעשה לתיקונה המיידי".

תגובת הסמינרים לא נמסרה עד למועד פרסום הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully