וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ יכשיר הפרדה בין גברים לנשים באוטובוסים?

מוטי לוי

21.11.2010 / 12:45

במהלך דיון בבג"ץ נגד ההפרדה בין גברים לנשים בקווי אוטובוס המשרתים את המגזר החרדי, נטו השופטים לקבל את הצעת משרד התחבורה לפיה תתאפשר הפרדה מרצון באוטובוסים

בג"ץ ערך הבוקר (ראשון) דיון בעתירה נגד ההפרדה בין גברים לנשים בקווי אוטובוס המשרתים את המגזר החרדי. פסק הדין בעניין יינתן ככל הנראה בעוד מספר ימים, אולם בסוף הדיון נטו השופטים לקבל את המלצות ועדת משרד התחבורה, לפיהן ההפרדה תתבצע אך ורק בצורה התנדבותית. השופט אליקים רובינשטיין אף הציע במהלך הדיון לתלות באוטובוסים מודעות בהן ייכתב כי "לכל אדם מותר לשבת היכן שלבו יחפוץ בכך", נציגי "אגד" שנכחו בדיון התנגדו להצעתו של רובינשטיין וטענו כי הדבר ברור ולא צריך לתלות שלטים. "זה יכול לפגוע בציבור החרדי", טענו.

העותרות, בראשותה של הסופרת נעמי רגן ו'המרכז לפלורליזם יהודי', דרשו מנציגי משרד התחבורה וחברת "אגד" שהנהגים יפתחו בזמן העצירה את כל הדלתות, גם מלפנים וגם מאחור, כדי לאפשר לנשים לעלות ולשבת היכן שהן רוצות. בתגובה לדברים שאל אותן השופט ג'ובראן: "האם אתן מציעות שנריב עם החרדים?".

רחל עזריה, חברת מועצת העיר ירושלים ויו"ר תנועת "ירושלמים", מסרה בסיום הדיון כי "בית המשפט החליט לא לקבל החלטה. הפחד של שופטי בית המשפט מהחרדים, כפי שבאו לידי ביטוי בדברי השופט ג'ובראן מטרידים מאוד. לציבור החילוני, המסורתי והציוני דתי, יש ערכים של שוויון וכבוד כלפי כל אדם. התעלמות מערכים אלה רק בכדי לא לריב עם החרדים מציבה תמרור אזהרה חמור עבור הדמוקרטיה הישראלית וזכויות הנשים בחברה שלנו".

"פתיחת הדלת האחורית מאפשרת את כפיית ההסדר על נשים"

במהלך הדיון, ידידי בית המשפט: קולך, נאמני תורה ועבודה, מרכז יעקב הרצוג וירושלמים קראו לבית המשפט שלא לאמץ את החלק בהמלצות הוועדה של משרד התחבורה הקובע שהדלת האחורית בקווי המהדרין תמשיך להיפתח. העמותות הבהירו לבית המשפט כי פתיחת הדלת האחורית מאפשרת את כפיית ההסדר על נשים. ברגע שהן עולות מאחור הן כבר לא יכולות להתיישב מקדימה. המלצת הוועדה של משרד התחבורה התבססה על כך שפתיחת הדלת האחורית מהווה ניסיון ראשוני של משרד התחבורה לבחון פתיחת שתי הדלתות בכל קוי התחבורה הציבוריים. העמותות טענו כי ביצוע הניסיון דווקא על קוי המהדרין הוא בעייתי ומערב דבר בשאינו מינו.

לפני הדיון, הפגינו כ-20 נשים מול בית המשפט העליון נגד קיומם של קווי ההפרדה. המפגינות במקום הציבו מיצג אוטובוס, שעל המושבים בחלקו הקדמי מופיעות מודעות שעליהן נכתב: "שמור לגברים", ובחלקו האחורי מודעות בגנות ההפרדה במרחב הציבורי. עזריה אמרה אז לוואלה! חדשות כי "זה הזמן שבג"ץ יאמר באופן ברור שההפרדה אינה חוקית במדינת ישראל, וקווי ההפרדה יופסקו".

ליצירת קשר עם הכתב: moti.levi@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • הפרדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully