וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנות לחיילים: "ביקור במנזר - עבודה זרה"

יהושע בריינר

18.10.2010 / 10:42

תופעה בצה"ל: חיילים דתיים מסרבים לסייר בכנסיות ומנזרים במסגרת ימי חינוך. ברבנות הצבאית מעודדים את החיילים לעמוד בסירובם על רקע דתי. דובר צה"ל: "המפקדים רשאים לפטור חייל שאינו מעוניין בכניסה לאתר הקדושה. הרבנות הצבאית לא מונעת את עצם הסיור"

מי המחנך, חיל החינוך או הרבנות הצבאית? לוואלה! חדשות נודע כי בשנה האחרונה נתקלים בצה"ל בתופעה הולכת וגוברת שבמסגרתה חיילים דתיים מסרבים להיכנס אל מתחמי מנזרים בירושלים וסביבותיה, זאת במסגרת סדנאות חינוך. מדובר במנזרים בירושלים ובכפר אבו-גוש, אליהם מגיעים באופן קבוע חיילים במסגרת סדרות חינוך אותם עורך חיל החינוך עבור חיילים קרביים. במסגרת סדרת החינוך, ישנים הלוחמים בירושלים ומקיימים סיורים באתרי מורשת ובמוזיאונים בבירה, בין היתר בהר הרצל וכן בבתי כנסת ובכנסיות.

אלא שבשנה האחרונה מסרבים חיילים דתיים להיכנס אל מתחמי המנזרים, זאת אף בעידוד הרבנות הצבאית. היו מקרים בהם חיילים התקשרו לנציגי הרבנות ואלו אישרו להם שלא להיכנס. "התקשרתי לרבנות שם אמרו לי שמדובר בעבודה זרה ושאסור לי להיכנס", אומר חייל המשרת בחטיבת הצנחנים ונטל חלק בסיור שכזה בכנסיה באבו-גוש, "היינו קבוצה גדולה של חיילים שפשוט עמדו מחוץ למנזר ולא הסכמנו להיכנס. מה לנו ולמנזרים? אנחנו התגייסנו כדי להגן על עם ישראל. שייקחו אותנו לעיר העתיקה או לכותל. חסר בתי תפילה יהודיים באזור ירושלים?"

"הרבנות לא מונעת את עצם הסיור"

חייל דתי אחר מחטיבת גולני סיפר כי הוא וחבריו מחו בפני המפקדים על קיומו של סיור במקום. "אסור שיהודים ייכנסו לכנסיה, אז בטח שלחיילים דתיים", הוא אומר, "אנחנו אמרנו למפקדים שאנחנו לא רוצים שום קשר עם הכנסיה ונשארנו בחוץ בזמן שבפנים סיפרו להם קשקושים על ישו".

מי שהדגיש באחרונה את החשיבות בסיורי היחידות במנזרים הוא קצין החינוך והנוער הראשי תת אלוף אלי שרמייסטר. בדברים שנשא בכנס שנערך לאחרונה באוניברסיטת בר אילן, הדגיש שרמייסטר את החשיבות בסיורים בכנסיות כחלק מההיכרות של החיילים עם הדתות השונות בארץ. בפועל, כך נראה, הרבנות הצבאית איננה מרוצה מתוכן הסיורים. בכנס הביע שרמייסטר התנגדות לתופעה אחרת שבה חיילים דתיים יוצאים מהאולם כשזמרת מלהקה צבאית עולה להופיע והגדיר את העניין כ"פסולה ומדאיגה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברים כי "שלא כפי שנטען, אין כל מחלוקת בין שני הגורמים. חלק מסדרות החינוך שמוביל חיל החינוך והנוער בירושלים אכן כוללות היכרות עם דתות נוספות - הנצרות והאיסלם, לצד הפעילות הנרחבת המבוצעת בתחום הזהות היהודית וערכי מורשת ישראל. ככלל, המפקדים רשאים לפטור חייל שאינו מעוניין בכניסה לאתר הקדושה במידה ומצאו כי כניסה זו פוגעת ברגשותיו או באמונתו של החייל. הרבנות הצבאית לא מונעת את עצם הסיור".

לפניות לכתבנו הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully