וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכה מאשמה סטודנט שהפגין נגד "עופרת יצוקה"

5.10.2010 / 14:08

רן צורף, סטודנט מאוניברסיטת ב"ש, הואשם בהתקהלות בלתי חוקית לאחר שהשתתף במשמרת מחאה בזמן המבצע בעזה. ביהמ"ש: "עצם הנפת שלטי מחאה, הנושאים רעיון השנוי במחלוקת, איננו פרובוקציה". צורף לוואלה! חדשות: חש הקלה

"אין משמעות לזכות להפגין, שעה שניתנת הבימה לרעיונות פופולריים בלבד, אשר אינם שנויים במחלוקת רחבה, והם נחלת הרוב. המשמעות האמיתית של זכות ההפגנה בחברה דמוקרטית, נודעת לה שעה שעושים שימוש בזכות זו המחזיקים בדעת המיעוט על מנת לשכנע את הרוב". כך כתבה שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, שרה חביב, בפסק דין שזיכה השבוע את רן צורף, פעיל שמאל שהואשם בהשתתפות בהתקהלות אסורה לאחר שנעצר בהפגנה נגד מבצע "עופרת יצוקה".

בינואר אשתקד, כשבועיים לאחר פתיחת המבצע בעזה, השתתפו עשרות בני אדם במשמרת מחאה שהתקיימה בבאר שבע נגד פעולות צה"ל ברצועה. זמן קצר לאחר תחילת המחאה, הגיעו שוטרים למקום והורו למפגינים להתפזר בתוך רבע שעה. על פי כתב האישום שהוגש נגד צורף, המפגינים סירבו להתפזר ושישה מהם, בהם צורף, הפעילה החברתית לאה שקדיאל וניר אורן, מנכ"ל פורום "המשפחות השכולות", נעצרו. למחרת היום הוגש כתב אישום נגד השישה, ללא שנערך להם שימוע, וזאת באישור הפרקליטות "בשל המצב הביטחוני".

המשטרה מחקה את כתב האישום נגד חמשת הנאשמים האחרים עוד לפני פתיחת המשפט, אולם השאירה על כנו את כתב האישום נגד צורף מכיוון שהוא הוגדר כעבריין סדרתי לאחר שכשבועיים קודם לכן השתתף בהפגנה דומה. הוא נשלח למעצר בית מלא אצל אחותו בקיבוץ בגלי ולאחר מספר שבועות הותר לו לשוב ללימודיו בבאר שבע.

"האיום תמיד קיים"

פרקליטו של צורף, עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, טען שיש לבטל את כתב האישום, מכיוון שמעשיו של צורף אינם מהווים עבירה. בית המשפט קיבל את הטענה לפיה היה מדובר במשמרת מחאה שאינה נדרשת לרישיון מהמשטרה, וכי לא נשקפה סכנה כלשהי להפרת הסדר הציבורי. כמו כן זיכתה השופטת חביב את צורף מאשמת התפרעות, לאחר שהמשטרה טענה כי סירב להוראת המשטרה לפזר את ההפגנה. השופטת, שצפתה בקלטות וידיאו שתיעדו את ההפגנה, קבעה שניתן לראות בבירות שאף כי המשטרה הקצתה למפגינים 10 דקות כדי להתפזר, היא החלה לעכב מפגינים כבר אחרי ארבע דקות בעודם מתרחקים מהמקום.

"גם אם היו בחילופי הדברים בין המפגינים ובין העוברים ושבים כדי להקים את החשש לגלישה לאלימות, לא הייתי בנקל קובעת כי התקיימו יסודותיה של העבירה הנדונה", כתבה השופטת בפסק הדין. "הנאשם וחבריו לא התנהלו באופן שיש בו כדי לעורר פרובוקציה. עצם הנפת שלטי מחאה, הנושאים רעיון השנוי במחלוקת, איננו פרובוקציה שבמדינה דמוקרטית ניתן ורצוי לאסור".

"זאת הקלה מסוימת שהנושא הוסר מעלי", אמר צורף לוואלה! חדשות לאחר זיכויו. "יצא לי הרבה פעמים להיות בסיטואציות דומות ולראות כיצד המשטרה עוצרת אנשים בהפגנות סתם. אני מראה לשוטרים בהפגנות מה אומר החוק לגבי משמרות מחאה, אבל הם מתעלמים. אני מרגיש שהמרחב הציבורי לכל ביטוי של מחאה הצטמצם באופן משמעותי מאוד. כל הפגנה שלנו, לא משנה באיזה נושא ואיזה גודל עלולה להיות מפוזרת על ידי המשטרה. ב דרך כלל זה לא נגרם במעצרים, אבל האיום הזה תמיד קיים". למרות זיכויו ודברי השופטת, צורף אינו מאמין שיכול שינוי בקרוב. לדבריו, "זאת מגמה חזקה מדי מכדי שערכאה משפטית נמוכה תשנה זאת", הוא אומר. "השימוש של המשטרה בכוח שלה לעצור מישהו ל-24 שעות כל הזמן קורה".

לאחר הזיכוי מתח עו"ד יקיר ביקורת על התנהלות המשטרה והפרקליטות בפרשה. "למרות ההזדמנויות החוזרות ונשנות שניתנו להן לרדת מהעץ, כל רשויות אכיפת החוק חברו אחת לשנייה כדי לפגוע בזכות להפגין ולנסות להרתיע מפגינים מלממש את זכותם הבסיסית", אמר לוואלה! חדשות. בחודש שעבר עלה שוב שמו של צורף לכותרות, לאחר שאוניברסיטת בן גוריון הטילה עליו ועל סטודנטית אחרת עונש של הרחקה על תנאי לסמסטר אחד, מכיוון שהשתתפו בהפגנה שהתקיימה בשטח הקמפוס במחאה על פעילות צה"ל באירועי המשט לעזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully