וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוהל איחר והתינוק נפגע

ורד כהן-ברזילי

21.1.2002 / 15:03

מוהל שאיחר לטקס ברית המילה פצח בקללות ועלבונות כלפי המזמינים לאחר שאיימו לקצץ את שכרו; הוא העליב את מוצא המשפחה וכינה את התינוק "מפגר"; בית המשפט חייבו לפצות את המשפחה

פסק דין שהתקבל השבוע בבית משפט השלום בהרצליה, קבע כי מוהל שאיחר לטקס ברית מילה אליו הוזמן וגידף את בעלי השמחה, יפצה כספית את ההורים הטריים בשל עבירה על לשון הרע.

בפסק הדין מתארת השופטת, אירית מני-גור כי המוהל, מנחם צ'צ'קס, שהינו רופא במקצועו, הוזמן למול את בנם של התובעים אולם איחר מאוד לברית. הטקס נערך בסופו של דבר עם מספר מצומצם של אורחים, שכן מרביתם עזבו את המקום, ואילו אחרים כבר התחלפו באורחים של האירוע הבא. בתום הטקס פנה האב הטרי, שוטר במקצועו, אל המוהל והסביר לו כי בכוונתו לשלם לו סכום מופחת מזה שסוכם בשל האיחור המביך. המוהל לא אהב את הבשורה ופתח לפי עדויות בצעקות רמות וגידופים שהעליבו את בני הזוג ומשפחתם.

חמשת העדים שהוזמנו לבית המשפט הודו כי שמעו את המוהל אומר להורה הטרי: "שוטר קמצן", לרך הנולד: "תינוק מפגר", ומתייחס גם למוצאו העדתי אליו משתייך התובע: "תחזור להודו – לשם אתה שייך". המוהל אמנם הכחיש מאוחר יותר כי אמר את המילים הללו, אולם כאשר השמיע אחד העדים הוכחה מוקלטת של הדברים, אשר הוקלטה באותו אירוע באמצעות הטלפון הסלולרי, ידע כי אין עוד מקום להכחשה. העדים, הסבירו בנוסף לבית המשפט כי למשמע הביטויים המעליבים, פרץ אחיו של הרך הנולד בבכי. הדברים גם גרמו לאם ל"חרדה ומתח. ולסב – חשש לגורלו ולבריאותו של הרך הנולד".

"נזק שלא ניתן למדוד אותו"

במסגרת התביעה נדרשה השופטת לקבוע האם מדובר ב"לשון הרע", סוגיה שגררה אותה להתלבטות בשאלה: "האם בני אדם 'ישרי מחשבה' שישמעו את הביטוי המופנה אל התובע בקול רועם 'תחזור להודו - לשם אתה שייך' – האם למישהו יהיה ספק שאין מדובר במנה העיקרית? האם למישהו יהא ספק כי המדובר בביזוי אדם בשל מוצאו העדתי".

למרות זאת פסקה השופטת כי: "המעמד שבו נאמרו הדברים, הטון שבו הם נאמרו והסיטואציה עצמה, כולם יחד מהווים את הפרמטרים הדרושים להגדרת לשון הרע". לסיכום קבעה השופטת כי "פגיעה בשמו הטוב של אדם הוא נזק שלא ניתן למדוד אותו על פי פרמטרים מדויקים, יש לעיתים שהעלבון הוא כה צורב עד כי נדמה כי שום פיצוי בעולם לא יפצהו", וכי על המוהל לשלם פיצוי כספי לתובעים בסכום 7,000 שקלים, בתוספת ריבית והפרשי הצמדה ובנוסף גם את שכר הטרחה של עורך דינם בסכום 2,000 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully