וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: קרינה מסוכנת במכוניות היברידיות

10.8.2009 / 19:01

המכוניות ההיברידיות אמורות לשמור על הסביבה, אך ייתכן שהן מסכנות את בריאותם של יושבי הרכב. מבדיקת וואלה! עולה שטויוטה פריוס, הונדה סיוויק IMA וההונדה אינסייט החדשה פולטות קרינה ברמות גבוהות בהרבה מהרמות המומלצות על ידי המשרד לאיכות הסביבה

קובי ליאני

צילום: דייב שחר, יצרנים
עריכה: גב מירון
קריינות: רועי כ"ץ

קרינה מסוכנת

המכוניות ההיברידיות צוברות פופולריות רבה בשנים האחרונות. מכוניות הכלאיים, המשלבות בין מנועים חשמליים למנועי בנזין או דיזל קונבנציונליים, נהנות מצריכת דלק נמוכה, פולטות פחות חומרים מזהמים ותורמות לאיכות הסביבה. אולם, מבדיקה של וואלה! רכב עולה כי המכוניות ההיברידיות פולטות קרינה אלקטרו-מגנטית בתא הנוסעים, בייחוד במושב האחורי – המקום בו יושבים על פי רוב ילדים – במספרים הגבוהים באופן משמעותי מהמלצות המשרד להגנת הסביבה. קרינה זו עלולה לסכן את בריאותם של הנוסעים.

בדיקה כפולה, תוצאות דומות

את בדיקת הקרינה ביצענו בשתיים מהמכוניות ההיברידיות הנמכרות בישראל ובעוד אחת שנחתה כאן זה לא כבר - טויוטה פריוס, הונדה סיוויק IMA והונדה אינסייט. כ-3,629 מכוניות של טויוטה פריוס וכ-1,200 מכוניות של הונדה סיוויק IMA נוסעות בכבישי הארץ, לעומת כ-120 מכוניות של האינסייט החדשה יותר. המכוניות ההיברידיות אמורות להוות גשר לתקופת הביניים עד למעבר למכוניות חשמליות, שבאמצעותן אמור העולם להיגמל מהשימוש בנפט, שמזיק לאיכות הסביבה. לכן, בשנים האחרונות, בעקבות ההצלחה הרבה לה זכתה הפריוס, מרבית יצרניות הרכב הציגו גרסאות היברידיות משלהן, שצפויות להגיע לשוק בתקופה הקרובה.

שלוש המכוניות נבחנו על ידי מומחי הקרינה קובי זהבי וד"ר אהוד נאמן, המוסמכים על ידי המשרד להגנת הסביבה. לאחר שהתקבלו תוצאות שמעידות על קרינה מסוכנת, חזרנו על הבדיקה פעם נוספת – והתוצאות היו דומות.

מדדנו את הקרינה האלקטרומגנטית בשלושה מצבים: הראשון – כשהמנוע כבוי; השני – במצב סטטי כאשר המנוע פועל; ובנסיעה. את הבדיקות ביצעו זהבי ונאמן באמצעות מכשירי מדידה מאושרים ותקניים על ידי המשרד להגנת הסביבה. ערכי המדידה הם ב'מיליגאוס' – יחידת המדידה לערכי קרינה אלקטרומגנטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מומחה: "ההמלצה – לפעול בהתאם לעיקרון הזהירות המונעת"

שדות מגנטיים וחשמליים נוצרים כאשר קיימים זרמים חשמליים משתנים, כגון קווי מתח נמוך או גבוה וציוד חשמלי, תעשייתי או ביתי. כל אדם נחשף במהלך היום לשדות אלקטרומגנטיים הנובעים ממקורות טבעיים או מלאכותיים ובתדרים שונים. "הקרינה האלקטרומגנטית בתחומי התדר השונים הולכת וגדלה במידה רבה", מסביר ד"ר אהוד נאמן, "כתוצאה מההתפתחות הטכנולוגית המואצת ומהכנסת מכשירים חדישים לשוק". אחד מהמכשירים המסיביים ביותר, מטבע הדברים, הוא המכונית ההיברידית.

בשנים האחרונות החל להתעורר בעולם חשש שהחשיפה הגוברת לשדות חשמליים ומגנטיים טומנת בחובה נזקים בריאותיים. הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן (IARC) קבע ב-2001 כי מתקני חשמל החושפים את הציבור לאורך זמן לשדה מגנטי העולה על 2 מיליגאוס הם "גורם אפשרי לסרטן". באותה שנה המליץ המשרד להגנת הסביבה על סף חשיפה של 10 מיליגאוס למשך 24 שעות. לאחרונה, אומר דוקטור נאמן, ממליץ המשרד להגנת הסביבה על חשיפה של 2 מיליגאוס למשך 24 שעות.

המחקר בנושא ממשיך להיבחן ברחבי העולם, אולם לפי דוקטור נאמן ההמלצה היא "לפעול בהתאם לעיקרון הזהירות המונעת, כלומר כאשר יש אפשרות להפחית חשיפה, למרות שאין בסיס מדעי לכך, יש להפחית את החשיפות".

יש להדגיש כי נתוני החשיפה המותרים הם דינמיים ותלויים בפרק הזמן שאדם מבלה בסמוך למתקן הפולט קרינה. בפרק זמן של כשעה, החשיפה המותרת היא עד ל-25 מיליגאוס. בפרק זמן של 6 שעות – זמן הנסיעה ממרכז הארץ לאילת, למשל – החשיפה המותרת היא ל-5 מיליגאוס בלבד. בבדיקת וואלה! במכוניות ההיברידיות נמצאו נתונים שהגיעו עד ל-100 מיליגאוס בהונדה סיוויק. בנוסף, יש לזכור כי אדם שנוסע ברכב היברידי נחשף לאותה קרינה למשך פרקי זמן ארוכים – ועושה זאת בכל יום מחדש. רק כדי לסבר את האוזן, החשיפה הממוצעת במרבית בתי המגורים בארץ ובעולם עומדת על 0.4 מיליגאוס.

רמות קרינה גבוהות במהלך נסיעה

התוצאות המדאיגות ביותר התקבלו במצב נסיעה. ראשית, יש להסביר כי המכוניות ההיברידיות פולטות קרינה במצבים מסוימים עקב השימוש בכוח חשמלי גדול. החשמל להנעת המנוע החשמלי נאגר בחלקה האחורי של המכונית - בסוללות ברצפת תא המטען ובגב משענות המושב האחורי. כשהרכב מאיץ, כבלי חשמל עבים מעבירים את הכוח מהסוללות אל המנועים החשמליים. כשהרכב מאט, המנוע החשמלי מתפקד כמטען לסוללות. כפועל יוצא, נתוני הקרינה צפויים לנסוק באופן משמעותי במצבים שבהם הסוללות טעונות לגמרי ומסוגלות להעביר כוח חשמלי גדול, ולחילופין כשהן ריקות יחסית והמנוע החשמלי שולח כוח חשמלי רב לצורך טעינתן. כך עלה גם מבדיקת הקרינה שלנו.

בטויוטה פריוס נמדדו ערכים שנעו בין 14 מיליגאוס במושב האחורי השמאלי ל-24 מיליגאוס במושב האחורי הימני ועד 30 מיליגאוס סמוך לרגלי הנהג. במושב האחורי של ההונדה סיוויק נמדדו בין 19 מיליגאוס ל-30 מיליגאוס בזמן נסיעה. כשהרכב האיץ או האט, וחשמל רב נע מהסוללות אל המנוע החשמלי ולהפך, הגיעו הנתונים ל-100 מיליגאוס. גם האינסייט רשמה רמות גבוהות של קרינה אלקטרומגנטית, בערכים של 10 מיליגאוס בכל רחבי המושב האחורי ועד 13.5 מיליגאוס בסמוך לרגלי הנהג. כל הנתונים הללו, כזכור, גבוהים מהמספר המומלץ על ידי המשרד להגנת הסביבה.

קרינה כבר במצב סטטי

את המבחן התחלנו כשכלי הרכב היו כבויים. במצב זה הם לא פלטו קרינה כלל. כשהמנוע החל לפעול, החלו שתי המכוניות להציג ערכי קרינה בתא הנוסעים עוד בטרם הרכב החל בנסיעתו, בעיקר באזור המושב האחורי והמשענת וכן ברצפת הרכב. במצב סטטי, הקרינה בטויוטה פריוס נעה בין 0.12 ל-2.94 מיליגאוס ברוב חלקי תא הנוסעים, אך הגיעה ל-4.24 מיליגאוס בסמוך לתחתית המושב האחורי, בסמוך לתעלת מערכת הפליטה. במצב סטטי נמצאו ערכים של בין 4.2 ל-5 מיליגאוס בתא המנוע של הפריוס.

נתוני הקרינה בהונדה סיוויק ההיברידית היו גבוהים יותר כבר במצב הסטטי, בייחוד באזור המושב הימני האחורי. הערכים במצב סטטי בסיוויק נעו בין 4.38 מיליגאוס עד ל-18.3 מיליגאוס. במושב הקדמי הימני נמדדו 7.7 מיליגאוס.

גם ההונדה אינסייט הציגה נתונים גבוהים יחסית. בסביבות תא המטען, שבו ממוקם המצבר, התגלו ערכים שבין 4 ל-5 מיליגאוס. במושב האחורי נמצאו ערכים של 3.5 מיליגאוס במושבים הימני והשמאלי ואילו במושב המרכזי הצביעה המדידה על רמת קרינה של 5 מיליגאוס. באזור צמד המושבים הקדמי נעו הערכים בין 3.13 ל-4.3 מיליגאוס, עם נסיקה לערכים של 10 עד 11.13 מיליגאוס בסביבת רגלי הנהג. בתא המנוע של האינסייט נמצאו ערכים של בין 4 ל-4.3 מיליגאוס. בהמשך, במצב נסיעה, נרשמו כאמור תוצאות מדאיגות יותר.

בשורה התחתונה, בניגוד להצהרות יצרניות הרכב ויבואני הרכב לפיהן המכוניות ההיברידיות בטוחות לחלוטין, הן טויוטה פריוס, הן הונדה סיוויק IMA והן ההונדה אינסייט החדשה פולטות קרינה אלקטרומגנטית ברמה גבוהה מהנתונים שמומלצים על ידי המשרד להגנת הסביבה. "בהתאם להמלצות המשרד", כותב ד"ר נאמן בדו"ח מיוחד שחיבר לאחר הבדיקות, "יש לחקור ספקטרום השדה המגנטי בסביבת המושב האחורי ואזור פלג גוף תחתון של נהג רכב היברידי, מאחר ששהייה של מספר שעות נהיגה הינה גבולית מבחינת ספי הבטיחות המפורטים בטבלה".

למרות זאת, בעמוד העוסק בין השאר ביתרונותיו ובחסרונותיו של רכב היברידי באתר המשרד להגנת הסביבה, הקרינה כלל לא מוזכרת, והחסרונות היחידים שמוזכרים הם "עלות ראשונית גבוהה יותר" ו"סוללות הרכב רעילות ולכן יש לסלק אותן לאתר מיחזור או לאתר פסולת מורשה".

יתרה מכך, ב-16 ביוני פנה השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לחשב הכללי במשרד האוצר בבקשה לקדם רכישת כלי רכב ממשלתיים היברידיים, בנימוק ש"על המדינה לשמש דוגמה ולעודד רכישת רכבים היברידיים במשרדי הממשלה". במכתבו מציין ארדן כי המעבר לשימוש ברכבים היברידיים יצמצם את הפגיעה הסביבתית וזיהום האוויר, יוביל לחיסכון משמעותי בדלק ולצמצום העלויות הישירות והעקיפות של משרדי הממשלה. גם אם קביעות אלו נכונות, על המדינה ועל הצרכנים לזכור שלצד היתרונות הסביבתיים של המכוניות ההיברידיות, הן חושפות את הנוסעים בהן לקרינה אלקטרומגנטית שעלולה להזיק לבריאותם.

תגובות המשרד להגנת הסביבה, הונדה וטויוטה

שרון אחדות, דובר המשרד להגנת הסביבה, מוסר שהמשרד להגנת הסביבה ישמח להתייחס לממצאי הבדיקות לאחר שיקבל אותן ולאחר שייבדקו בצורה מעמיקה.

תגובות מאיר, יבואנית הונדה לישראל

עוזי גונן, מנהל השיווק של חטיבת הפרטיות ב"מאיר" חברה למכוניות יבואנית הונדה לישראל מסר כי הונדה מייצרת את רכבי ההייבריד השונים תחת בדיקות מחמירות במיוחד." דגמי ההייבריד השונים עברו תקינה בלמעלה מ-90 מדינות כולל תקינה מחמירה בארה"ב, גרמניה, בריטניה,יפן. עד היום מכרה הונדה למעלה 365,000 מכוניות הייבריד מדגמים שונים, מעולם לא נשמעו טענות מסוג זה. הקרינה ברכבים ההיברידיים אינה חריגה ואינה מהווה סיכון כלשהו. גם ליצרן לא ידוע על שום מידע אשר מצביע על קרינת יתר".

תגובות יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל

תגובת דרור גורלניק, סמנכ"ל השיווק של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל: "מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, ד"ר יוסי ענבר, פנה אלינו בתחילת חודש יולי בבקשה לקבל את נתוני הקרינה האלקטרומגנטית במכונית הפריוס.

במקביל הופנה מכתב זה גם ליבואנית הונדה בבקשה לקבלת נתונים דומים עבור המכוניות ההיברידיות המשווקות על ידם. בעקבות פניה זו פנינו לחב' TOYOTA ולהלן תגובתה: השדות האלקטרומגנטיים של הפריוס אינם עולים ברמתם על אלה המקובלים במכוניות בנזין.

כל המכוניות נבדקות ומאושרות על פי התקינה הארופאית לכלי רכב, במעבדות עצמאיות בלתי תלויות. בתחום הקרינה האלקטרומגנטית, הפריוס נבדק במעבדת VCA מבריסטול שבאנגליה, המוסמכת על פי תקן ISO 17025 לביצוע בדיקות אלה. הבדיקה בוצעה על פי תקן 72/245/EEC בגרסתו האחרונה מס' 2006/28/EC מס' האישור הוא: 11*72/245*2006/28*1782*06 מיום 15 ביוני 2008.

האישור מפרט באופן מלא את כל הבדיקות שנערכו לרכב ואת כל המערכות שנבדקו בכל תחום התדרים הנדרש על פי התקנים, בתחום 30 עד 1000 MHz ובזמן מדידה של ms5).

הבדיקה כללה תחום תדרים רחב ותחום צר, במהירויות קבועות של 40 קמ"ש ו–70 קמ"ש, כמו גם במחזור בלימה. המערכות שנבדקו כוללות את כל המערכות החשמליות ברכב (מערכות ניהול המנוע, לוח השעונים, מנועים חשמליים של מערכת הקירור ומיזוג האוויר, מערכות הרמת שמשות, מערכות הניווט, מערכות ה- ABS, כריות האויר, הגברת כח ההגה ומערכת VSC) וגם את המערכות ההיברידיות (המצבר, המנוע החשמלי ומערכת הבקרה).
הרכב עמד בהצלחה בכל הבדיקות, ללא כל חריגה מהתקנים המותרים.

יצויין כי התקן דורש בדיקה וכיול של מערכות המדידה, טרם ביצוע הבדיקות, על מנת לאפשר הפרדה של המדידה מהפרעות אלקטרומגנטיות שונות בסביבה (כגון שדה הכבידה של כדור הארץ או המצאות גופים קורנים אחרים בסביבה). הבדיקה נעשית בחלל אטום ומבודד, ככל האפשר, הרכב מונע על ידי דינמומטר במהירות שנקבעה בתקן ומיקום מכשירי המדידה מוגדר היטב, על מנת להבטיח שלא יגעו בגופים מתכתיים או אחרים בחלל הרכב בעת ביצוע המדידות.

ביצוע מדידות כפי שמתואר בכתבה, על גבי רכב, אשר גילו ומצבו הטכני אינו ברור, וללא התחשבות בפרמטרים המפריעים למדידה אינה מקצועית.

כמו כן, לא ניתן להסיק מסקנות רק ממדידה של נתונים מרכבים היברידיים, ללא השוואה לכלי רכב אחרים, מונעים בבנזין, אשר גם בהם קיימות מערכות אלקטרוניות שונות, המהוות חלק בלתי נפרד מהרכב.

יצויין גם כי חלק עיקרי של הזרמים העוברים בפריוס הינם זרם ישר ולא זרם חילופין, אשר השפעת השדות האלקטרומגנטיים שלו שונה, כמו גם צורת המדידה שיש לבצע עבורם, ולכן אין להסיק מנתוני שדות מותרים באזורי חשיפה לחשמל ביתי לחשיפה מותרת בכלי רכב אלה.

לסיכום נבקש לציין כי טויוטה מייצרת ומשווקת מכוניות היברידיות תחת תקנים המחמירים ביותר ומבצעת בדיקות מחמירות במיוחד. תקנים אלו נבדקו במאות מדינות בעולם ובתוכן יפן, ארה"ב, וכל הגוש האירופאי. במהלך עשר השנים האחרונות ועד היום מכרה טויוטה כ- 1.7 מיליון רכבים היברידיים ו כ-2 שלישים מתוכן מדגם הפריוס".

מכשיר המדידה אינו מושפע מהפרעות חיצוניות

בתגובה לטענות שהועלו על ידי דרור גורלניק, סמנכ"ל השיווק של טויוטה, מדגיש ד"ר אהוד נאמן כי אין השפעה חיצונית על מכשיר המדידה בו השתמשנו. "המכשיר הינו איכותי מאוד ואדיש לזרמי DC שאינם מזיקים לגוף האדם. מכשיר זה מציג קריאות של זרם AC בלבד ואלה שנמצאו ברכב בהחלט מחייבות את העמקת המחקר בנושא פליטת הקרינה של כלי רכב היברידיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully