וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 חברות מישראל הן מהמובילות ביצוא נשק

2.10.2006 / 11:01

זאת, על פי דו"ח של "אמנסטי אינטרנשיונל". ארה"ב, אנגליה, רוסיה, צרפת וגרמניה אחראיות על כ-82% מהעברות הנשק בעולם

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל פירסם הבוקר את דו"ח "נשק ללא גבולות", העוסק בפיקוח העולמי על סחר בנשק. בדו"ח מפורט כיצד תעשיית הנשק העולמית מנצלת פרצות בתקנות ובחוקים, מפרה חרמות בינלאומיים ופוגעת בזכויות אדם.

על פי הדו"ח, ישראל, ביחד עם ברזיל, הודו, סינגפור, דרום אפריקה ודרום קוריאה היא בין המדינות שהכניסו השנה חברות חדשות לרשימת 100 חברות הנשק המובילות בעולם. ארבע החברות אלביט, רפא"ל, תע"ש ותע"א ממוקמות ברשימת המאה. "יצוא נשק מישראל ומעורבות של ישראלים בסחר בנשק חייבים להיות מפוקחים ותחת מעקב", אומר אמנון וידן, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל בישראל, "לסוחרי הנשק ולמדינת ישראל יש אחריות כלפי השימוש שנעשה באותם נשקים. עסקאות סיבוביות והעלמת עין אינן מסירות מהם את האחריות הישירה לגבי השימוש שנעשה באותם נשקים".

הדו"ח מבהיר כי ישנן חמש מדינות, ארה"ב, אנגליה, רוסיה, צרפת וגרמניה, אשר אחראיות על כ-82 אחוזים מהעברות הנשק בעולם. "אירופה וצפון אמריקה הופכת להיות איקאה של תעשיית הנשק", מסביר ג'רמי הובס, מנהל אוקספם אינטרנשיונל, "חברות הנשק הן בינלאומיות אך הפיקוח לא, כך שהתוצאה היא פגיעה גסה בשלטונות השונים".

בדו"ח נטען כי עד לסוף השנה ההוצאות הצבאיות בעולם יגיעו לכ-1,058.9 מיליארד דולר, שהם פי 15 מההוצאות לסיוע הומניטרי בעולם ויותר משיא ההוצאות הצבאיות שנקבע בתקופת המלחמה הקרה (1,034 מיליארד דולר).

צורך מיידי לחקיקת חוקים בינלאומיים

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל טוען כי חוסר היכולת של ממשלות לפקח על הסחר בנשק תורם להחרפה של סכסוכים חמושים, עוני, פגיעה בנשים והפרות נוספות של זכויות אדם. הנשקים זורמים על-פי רוב ממדינות מתועשות ועשירות למדינות מתפתחות ועניות. הדו"ח מציג כיצד נשק המיוצר במדינות המתועשות מגיע בסופו של דבר לאזורי סכסוך כמו קולומביה, סודן ואוזבקיסטן. השימוש בנשק זה הביא להרג ופציעת אזרחים, הפיכת רבים לפליטים ומלמד על הצורך המיידי לחקיקת חוקים בינלאומיים להגבלת תעשיית הנשק המתפתחת.

מבחינת הגבלה ופיקוח על נשק, הדו"ח חושף פרצות מרכזיות: האיחוד האירופי מטיל אמברגו נשק על סין וארה"ב וקנדה מסרבות למכור מסוקי תקיפה לסין אך עדיין מסוק התקיפה הסיני החדיש Z-10 מצוייד בטכנולוגיה של חברות מבריטניה, איטליה, קנדה, ארה"ב, צרפת וגרמניה. סין מצידה מוכרת מסוקי תקיפה אלו לארצות שונות ובכללן לסודן, שנמצאת תחת אמברגו נשק מלא של האיחוד האירופי. פרצה נוספת היא שכלי רכב צבאיים מסוג "לנד רובר" (אשר 70 אחוז מחלקיו מיוצרים בבריטניה), שימש את הצבא האוזבקי בטבח המפגינים במאי 2005. חלקי הרכב נשלחו ארוזים לטורקיה, שם הורכבו וסופקו לממשלת אוזבקיסטן. לממשלת אנגליה לא היה כל שליטה על תהליך המכירה מכיוון שהחלקים לא הורכבו בשטחה.

הדו"ח מפורסם ביום בו מתכנסת האסיפה הכללית של האו"ם ומתחיל הדיון לגבי כללי הפיקוח על נשק בעולם. מטרת אמנסטי אינטרנשיונל היא להביא ליצירת אמנה בינלאומית לפיקוח על הסחר בנשק Arms Trade) Treaty). לדו"ח שותפים גם הארגונים "אוקספם (OXFAM) אינטרנשיונל" ו-IANSA (רשת הפעולה העולמית נגד נשק קל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully