וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחשבה לא פוטרת מהחובה לפעול

1.10.2006 / 19:20

הרב אריק אשרמן, מנכ"ל "רבנים למען זכויות אדם", מאמין שלבקש סליחה על החטאים זה לא מספיק. ראיון מיוחד לכבוד יום כיפור

בתחילת החודש הודיע שר הביטחון כי הורה לצה"ל להתכונן להגנה על חקלאים פלסטינים בעונת מסיק הזיתים הקרובה. הבטחות דומות נשמעו גם בשנים קודמות, אבל לעיתים קרובות, חיילי צה"ל עמדו מן הצד בשעה שמתנחלים קיצוניים השתוללו בין עצי הזיתים. מי שהגיעו לשטח בכדי להגן על החקלאים הפלסטינים היו חברי עמותת "שומרי משפט", בראשותו של הרב אריק אשרמן.

עמותת "שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם", הוקמה על-ידי קבוצת רבנים שהתאגדו בתחילת שנות התשעים, במטרה לפעול למען הגנה על זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים. מנכ"ל העמותה הוא הרב אריק אשרמן, רב רפורמי יליד ארה"ב, שעלה לארץ לפני כשני עשורים, ומתגורר כיום בירושלים.

"שומרי משפט" מבוססת על שיתוף פעולה וכבוד הדדי בין רבנים אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיבים. "המטרה המשותפת שלנו, הגנה על זכויות האדם, דוחקת את המחלוקות. כולנו מסכימים על העיקרון הבסיסי: האדם, כל אדם, נברא בצלם אלוקים. לצערי, רבים בישראל שוכחים זאת", אומר הרב אשרמן בשיחה עם וואלה! חדשות, ימים ספורים לפני יום הכיפורים.

אשרמן מודע לעובדה שהוא וחבריו נמצאים בעמדת מיעוט בקרב הציבור הדתי במדינה. "בישראל קיים זיהוי חזק בין הדת לבין הימין הפוליטי. לדעתי מדובר בעיוות היסטורי. זרמים דתיים בישראל פיתחו תפיסת עולם לאומנית וגזענית, לפיה המצוות בין אדם לחברו קיימות אך ורק בין יהודים, ולעיתים אפילו אך ורק בין יהודים מסוג מסוים. אבל בספר בראשית נכתב שהאדם נברא בצלם אלוקים. לא כתוב יהודי, לא-יהודי, עשיר, עני, גבר, אישה. כתוב אדם. כל אדם. זו היהדות שאני מאמין בה".

וידוי לקראת יום כיפור

בהתאם לאמונה זו, "שומרי משפט" פועלים במגוון חזיתות. החל מהפעלת מטה סיוע ומאבק נגד תכנית ויסקונסין, ועד להשתתפות קבועה במסיק הזיתים בשטחים. אשרמן אומר כי "המאבקים השונים קשורים זה בזה קשר הדוק, וכולם חשובים באותה המידה. פגיעה בעניים, ניצול עובדים זרים, אפליית נשים, מחסומים בשטחים. הכל מתחיל ונגמר מזלזול בבני-אדם. זלזול ברגשותיהם, באמונותיהם, בכבודם ובחייהם".

מדי שנה ביום הכיפורים, "שומרי משפט" מפרסמים 'וידוי קבוצתי', עליו חותמים כל חברי העמותה. הוידוי שלהם מתייחס לנושאים שדורשים בקשת סליחה, ועוד יותר מכך, דורשים פעולה לשינוי המצב. בוידוי של העמותה מוזכרים חטאים כגון שנאת חינם (כלפי מי שהם לא "אנחנו"), רדיפת בצע (המתבטאת באופן חלוקת המשאבים במדינה) ושתיקה כאשר ידוע לנו על הפגיעה בזולת.

"זה עניין מצער", אומר אשרמן. "השנים עוברות, הוידויים נערמים, אבל הדברים שעליהם צריך לכפר לא משתנים. החטאים ממשיכים. אנשים נהרגים, נפצעים, מושפלים. אין לזה סוף".

הרב טוען כי יום הכיפורים אמנם מכפר על חטאים שבין האדם למקום, אבל כאשר מדובר על חטאים חמורים שבין האדם לחברו, בקשת סליחה מאלוקים ומאותו אדם אינה מספקת. דרושה גם החלטה נחושה לא לבצע שוב את העוול המדובר.

"מטרתו של הוידוי הוא להזכיר לנו חטאינו, בכדי שנשכיל להתמודד עימם. אנחנו חייבים לבקש סליחה, אבל זה לא פוטר אותנו מן הצורך לחשוב, בכנות מלאה, על ההתנהלות שלנו כאזרחים במדינת ישראל. חשבון הנפש צריך להיערך גם ברמה הציבורית הכללית, וגם ברמה האישית ביותר. מה אני כבן-אדם עשיתי, ומה אני כבן-אדם יכול לעשות. המחשבה אינה פוטרת אותנו מן החובה לפעול לשינוי המציאות. ההפך הוא הנכון".

מפה צריכה לצאת בשורה לשאר העולם

הרב אשרמן התבגר בארה"ב, שם מעורבות של אנשי דת במאבקים למען זכויות אדם היא דבר מקובל, עוד מתקופתו של הכומר מרטין לות'ר קינג. למרות שבישראל עמדותיו הרבה פחות פופולאריות מאשר בארה"ב, אשרמן אינו מצטער על כך שעבר להתגורר כאן בתחילת שנות השמונים.

"אני מאמין גדול ברעיון של תיקון עולם, והמקום הכי מתאים בשבילי, כיהודי, לפעול למען תיקון עולם, זה כאן בישראל. העובדה שבמדינת היהודים ישנם כל-כך הרבה עוולות מעציבה אותי, מכיוון שדווקא מן הארץ הנהדרת הזו יכולה לצאת בשורה לשאר העולם, בשורה של שלום, שוויון וחירות".

הוא מודה שהעמדה הזו נשמעת נאיבית במיוחד בימינו, אבל לא מתייאש. "כאשר רק הגעתי למדינה הייתי אופטימי יותר, האמנתי שהשינוי קרוב. מאז עברו יותר מעשרים שנה. אני לא מספיק להאמין. הלוואי שתהיה לנו שנה נהדרת ומתוקה. שנה של שינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully