וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלול: פסולת רעילה מושלכת בלב הים

27.9.2006 / 19:45

העמותה טוענת שהדבר נעשה בניגוד לאמנת ברצלונה בה חברה ישראל, ופנתה למשרד להגנת הסביבה בדרישה להקים מפעל לטיהור הפסולת

המשרד להגנת הסביבה מאשר השלכת בוצה מזוהמת בלב ים בניגוד לתקנים בינלאומיים ולאמנת ברצלונה שאושרה על ידי מדינת ישראל, כך טוענת עמותת "צלול" לאיכות הסביבה. מדובר בפסולת המוצאת משפך הקישון, על מנת להעמיק את קרקע נמל הקישון הסמוך לנמל חיפה.

המשרד אישר לחברת נמלי ישראל להוציא משפך הקישון את הבוצה, המלאה ברעלים שהצטברו בה במשך שנים רבות. מקור הרעלים, בהם מתכות כבדות ותרכובות אורגניות, במפעלים הרבים שלאורך הנחל. הבוצה מועברת על ידי חברת נמלי ישראל לאתר בלב ים, שם היא מתפזרת. האתר נקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה, והוא נמצא כ-20 מייל מצפון מערב לנמל ובעומק מים של 1,300 מטרים.

בהשוואה להחלטת המשרד, בדקה צלול את המתרחש במדינות שונות בעולם. לדבריה, חפירת קרקע הנמלים לצורך העמקתה ידועה כפעולה הכרחית לתפעול הנמלים ומתבצעת במקומות רבים בעולם - אבל פעולה זו מלווה תמיד בטיפול מקדים של החומר החפור. במקומות שונים בעולם משתמשים בחומר המטוהר כמשאב לשימוש חופי והוא לא מוטל לים.

במקרה המדובר, הבוצה מושלכת לים ללא כל טיפול. המכון לחקר הימים והאגמים בדק וקבע כי רעילותה של הבוצה המדוברת אינה מוטלת בספק וכי הערכים שנמצאו בה חורגים במאות אחוזים מהתקן האמריקאי. בארץ טרם נקבע תקן, ולכן פועלים על פי התקן האמריקאי.

ב"צלול" טוענים כי הפעולה, החל משלב החפירה ועד להטלת החומר החפור בלב ים, חושפת את החופרים לחומרים מסוכנים, ואת הסביבה הימית לסיכון אקולוגי עצום. "כשמשליכים חול לים הוא לא שוקע ישר בקרקעית, כך גם הבוצה", הסביר עזר פישלר, רכז העמותה בצפון. בשיחה עם וואלה חדשות! הוא מתריע על כך שהזיהום עלול לפגוע בבני האדם: "אף אחד לא באמת יודע אם החומר נסחף לחוף או אולי משפיע על דגי המאכל שחיים שם".

מחר תאושר השלכת פסולת נוספת

הוועדה למתן היתרי הטלה צפויה לדון מחר באישור הטלה נוסף לחברת נמלי ישראל. ככל הנראה, הבקשה תאושר. "הולכים להטיל שם חומר מזוהם ברמות גבוהות ביותר", אומר פישלר.

במכתב ששלח ליצחק בן דוד, סמנכ"ל אכיפה במשרד להגנת הסביבה המכהן גם כיושב ראש הוועדה, ביקש פישלר בשם העמותה לעצור את השלכת הפסולת הלא מטוהרת לים. "מן הראוי כי המשרד להגנת הסביבה יחל להתייחס לבוצה זו כמו לכל בוצה רעילה... שתוטל ללב ים גם בשנים הבאות, ולכן טיפול יבשתי ארוך טווח הוא הראוי. המשרד חייב לשקול מחדש את דרכי הטיפול תוך התייחסות לנתונים כלכליים וסביבתיים... אין סיבה שבמדינה מערבית ישתמשו בפתרון ראשוני כל כך המסכן את בריאותם של יושביה".

לדברי פישלר, אמנת ברצלונה קובעת כי אסור להשליך לים חומרים מסוכנים, אלא אם טופלו בשיטות הטובות ביותר הקיימות כיום, המוציאות מהם את המזהמים. "אנחנו לא רוצים פתרון חד פעמי, אלא שיקימו מפעל טיהור כמו כל מפעל מזהם אחר", אמר.

המשרד להגנת הסביבה: הכל מבוצע על פי חוק

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי אתר "אלפא" אליו מושלכת הפסולת נמצא רחוק מחוף הים, והטלת הפסולת מתנהלת במסגרת החוק למניעת זיהום הים (הטלת פסולת). בנוגע לאמנת ברצלונה נמסר: "מדינת ישראל פועלת לאור התיקונים שאושרו באמנת ברצלונה. התיקונים אוסרים הטלת פסולת מכל סוג למעט פסולת אורגנית הנוצרת מעיבוד דגים ויצורים חיים ימיים אחרים, משטחים מבנים ימיים, חומרים גיאולוגיים וחומרי חפירה מחפירה תחזוקתית ו/או העמקת נתיבי שיט בנמלים".

עם זאת, הוסיף המשרד להגנת הסביבה כי "התיקונים לוו במדריכים המנחים כיצד לדאוג בכל מקרה ומתירים לכל מדינה החברה באמנה לקבוע לעצמה את הפרמטרים בנוגע לכל חומר ובהתאם לקריטריונים סביבתיים". המשרד טוען כי הקריטריונים בארץ נקבעו על פי הנהוג בעולם ולעיתים אף מחמירים מכך.

חברת נמלי ישראל: נקבע כי זהו הפתרון העדיף

מחברת נמלי ישראל נמסר: "החברה מקימה את נמל הכרמל, פרוייקט תשתית חיוני ביותר למשק. החפירות הימיות באזור נמל חיפה וההטלה לאתר מרוחק בים נעשים רק לאחר קבלת כל האישורים מהוועדה למתן היתרי הטלה ומהמשרד להגנת הסביבה. מיקום האתר נקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה והחומרים שמפונים לשם עומדים בתקנים הנהוגים בארצות הברית ובאירופה".

בנוגע לסכנה האפשרית הנשקפת לעובדים בשל החשיפה למזהמים, נמסר כי "אין כל סיכון לחופרים. החפירה מבוצעת באמצעות ציוד מכני אוטומטי לחלוטין".

דוברת חברת נמלי ישראל ציינה עוד, כי על פי חוות הדעת של המכון לחקר ימים ואגמים, ההטלה בים פתוח היא פתרון סביר מבחינה סביבתית בתנאים הקיימים בישראל את מול חלופות אחרות. המשרד להגנת הסביבה אישר את דברי חברת נמלי ישראל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully