וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו ארגון ועדות ההתנגדות העממית?

28.6.2006 / 13:15

מאיפה הגיע הארגון שמחזיק, ככל הנראה, בשני החטופים הישראלים? מה האידיאולוגיה שלו ומי אחראי לפעולותיו?

מאז יום ראשון ב-05:40 בבוקר תפס את הכותרות ארגון "ועדות ההתנגדות העממית", שמחזיק כנראה בחייל גלעד שליט ובאליהו אושרי. מי אלו בכלל אותן ועדות התנגדות עממיות? האם הן בכלל ועדות? למי הם מתנגדים ומה כל כך עממי בהם?

"ועדות ההתנגדות העממית" (בערבית, "לג'אן אל מקאומה אל שעביה") הוא ארגון טרור פלסטיני הפועל ב[[רצועת עזה]] בהשראת, וככל הנראה גם במימון, ה[[חיזבאללה]]. הארגון הוקם על ידי ג'מאל אבו סמהדאנה, שנחשב לאחד המבוקשים הבכירים ביותר ברצועת עזה עד לחיסולו ב-8 ביוני 2006.

בניגוד לאביו הרוחני, הארגון אינו מהווה מפלגה או תנועה חברתית, אלא פועל כארגון טרור "מקצועי", המבצע פיגועים בלבד, ולא מזהה את עצמו עם אידיאולוגיה לאומית או איסלאמית בזירה הפוליטית הפנימית. לאור זאת, הארגון לעיתים מתואר על ידי התקשורת כ"ארגון מטריה", המאגד תחתיו פעילי טרור המשויכים לארגונים שונים ולעיתים אף יריבים.

הלוגו של הארגון מצטט פסוקים מה[[קוראן]] שהמסר מהם הינו שהמחבלים המתאבדים לא מתו, אלא נותרו בחיים והם שוהים במחיצתו של אללה הדואג להם: "הרגו אותם בכל מקום שתתקלו בהם" (סורת אלבקרה (2) פסוק 191); ו-"אל לכם לראות בשום אופן את אלה שנהרגו למען אללה כמתים; לא ולא - הם חיים, במחיצתם ריבונם הדואג למחסורם" (סורה 3 (אאל עמראן) פסוק 169).

ג'מאל אבו סמהדאנה בעברו פעיל מבצעי בכיר בפת"ח, שבחר להתפלג ממנו להקים ארגון טרור עצמאי ביחד עם פורשים נוספים מהפת"ח, מהחמאס, מהחזית העממית, וארגונים נוספים. הארגון החדש ביצע במהלך אינתיפאדת אלאקצא ירי של מספר רב של פצצות מרגמה לעבר יישובים ברצועה ורקטות לעבר יישובים בנגב.

הארגון תכנן וביצע מספר רב של פיגועים, כשהבולטים בהם: פיגועי מטען רבי עוצמה נגד טנקים ברצועה - הראשון בהם, ב-14 בפברואר 2002 (שלושה חיילים הרוגים), היה הפיגוע הראשון בו הצליחו מחבלים פלסטיניים לייצר מטען חזק מספיק כדי לחדור את המיגון של טנק מסוג מרכבה סימן 3. פיצוץ מטען נגד אוטובוס ילדים בסמור לכפר דרום בנובמבר 2000 (שני הרוגים), רצח טלי חתואל ו 4 בנותיה (מאי 2004, יחד עם הג'יהאד האיסלאמי), פיגוע חדירה למוצב צה"ל במורג ב-26 בספטמבר 2004 בו נהרגו 3 חיילים ופיגוע מטען נגד שיירת רכבים דיפלומטיים, שגבה את חייהם של שלושה מאבטחים אמריקאים.

לאחר הקמת ממשלת החמאס ברשות הפלסטינית מונה אבו סמהדאנה לתפקיד בכיר במשרד הפנים הפלסטיני, כמפקח הכללי של המשרד (האחראי בפועל על פעילות חלק ממנגנוני הביטחון הפלסטיניים).. ב-8 ביוני השנה חיסלה אותו ישראל בתקיפה אווירית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully