וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה נגד הפרדת נישואי אתיופים מאחרים

15.5.2006 / 14:20

זוג ממוצא אתיופי שביקש להינשא באשדוד נדרש להתייצב במועד מיוחד לרישום נישואים אתיופים. משסירבו, הוטל ספק ביהדותם

זוג ישראלים ממוצא אתיופי יגישו מחר באמצעות עמותת "טבקה" עתירה לבג"ץ נגד משרד ראש הממשלה, האמון על שירותי הדת; הרבנות הראשית לישראל; הרב האתיופי הארצי, הרב הדנה יוסף; והמועצה הדתית אשדוד. בני הזוג דורשים להינשא במועד שקבעו מראש.

השניים – גשאו זריהון, תושב יבנה ורחל ווסה, תושבת [[אשדוד]] – מתכוונים להינשא ב-8 ביוני. עם זאת, במועצה הדתית אשדוד נאמר להם, כי עליהם להגיע ביום ובשעה, הקבועים במיוחד עבור יוצאי אתיופיה, כדי להינשא אצל רב אתיופי הרושם נישואין ליוצאי אתיופיה בלבד.

גשאו, שנדהם לגלות כי רישום נישואי יוצאי אתיופיה נעשה אצל רשם מיוחד להם, פנה לרב מיכאל מהרט, שהוסמך לטפל ב[[יהדות אתיופיה]], שבדק את כשירות הזוג לנישואין ומצא, כי אין מניעה שיינשאו במועד שבחרו. הרב מהרט חקר, כנהוג, גם עדים מטעם המבקשים להינשא.

הרב קבע בשיחת טלפון: אתה לא יהודי

לאחר שהתברר כי אין כל מניעה הלכתית שהזוג יינשא במועד בו חפץ, פנה גשאו לכלי התקשורת, כדי להביע תרעומת על המקרה. מעט לאחר מכן התקשר אליו הרב הדנה יוסף, הרב האתיופי הארצי. הוא אמר שהמקרה הועבר לטיפול וביקש לשאול את גשאו מספר שאלות, על-מנת "לבדוק את יהדותו". לפי מקום מוצאו ב[[אתיופיה]], קבע הרב הדנה בשיחת הטלפון, כי גשאו אינו יהודי. זאת, מכיוון שהאזור באתיופיה ממנו בא גשאו "ידוע בתופעות ההתבוללות וההתנצרות", כדבריו.

בהמשך לכך, החליט הרב הדנה כי על גשאו לעבור הליך של "השבה ליהדות", הכולל מבחנים על יהדות. אחרת, לפי הרב, הוא לא יוכל להינשא. זו היתה הפעם הראשונה בה הוטל ספק ביהדותו של גשאו והוא החליט להיאבק באמצעות מערכת המשפט על זכותו להינשא במועצה הדתית אשדוד במועד שבחר. הוא פנה למרכז "טבקה", המספק סיוע משפטי ליוצאי אתיופיה, שיגיש את העתירה.

לפי הודעת "טבקה", ישנן מועצות דתיות שעושות דין לעצמן ומסרבות לקבל את פסיקת [[בג"ץ]] והנחיות משרד ראש הממשלה, ביניהן המועצה באשדוד. לפי העתירה, התנהגותה של המועצה הדתית פוגעת קשות בזכותם הבסיסית של גשאו ובת זוגו להינשא ככל זוג אחר.

עד לשעת פרסום הידיעה לא התקבלה תגובה ממשרד ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully